بانکبانک و بیمه

سیاست‌های بانک مرکزی زمینه‌ساز خروج از نظام چندنرخی ارز/ تالار ارز توافقی به جهش تولید و صادرات منجر می‌شود

سیاست‌های مثبت بانک مرکزی از جمله ایجاد تعادل در نرخ ارز و راه اندازی تالار ارز توافقی زمینه ساز خروج از نظام چند نرخی است.

محمدرضا رنجبرفلاح؛ اقتصاددان در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا در خصوص مزایای راه‌اندازی تالار ارز توافقی بانک مرکزی با تاکید بر کشف نرخ قابل اتکا به‌ویژه در حوزه صادراتی گفت: خوشبختانه در ماه‌های اخیر شاهد اعمال برخی سیاست‌ها به صورت تدریجی از سوی بانک مرکزی درراستای ایجاد تعادل در نرخ ارز و فاصله گرفتن از ارز‌های چند نرخی بوده ایم.

 

همچنین بخوانید

وی در این باره افزود: نزدیک سازی اقتصاد به نرخ ارز تعادلی موضوع بسیار مهمی است؛ چرا که چالش‌های موجود مرتبط با نرخ ارز و بازگرداندن ارز صادراتی به کشور را مرتفع می‌کند.

 

رنجبر فلاح تاکید کرد: سیاست‌های مثبت بانک مرکزی از جمله ایجاد تعادل در نرخ ارز و راه اندازی تالار ارز توافقی زمینه ساز خروج از نظام چند نرخی ارزی است که البته در نهایت ممکن است به نظام دو نرخی ارز برسیم.

 

این اقتصاددان گفت: در شرایط فعلی اقتصاد با وجود تحریم‌ها دستیابی به نظام دو نرخی ارزی بسیار محل توجه است، چرا که دو نرخ یاد شده می‌تواند هم نرخ تعادلی و هم نرخ توافقی و نزدیک به بازار آزاد را رقم بزند تا دولت با نرخ تعادلی امکان واردات مواد اولیه، نهاده‌ها و کالا‌های اساسی مورد نیاز جامعه با نرخ ارزان را داشته باشد.

 

وی در این باره یادآور شد: بی تردید راه اندازی تالار ارز توافقی به نفع اقتصاد، رشد و جهش تولید و افزایش صادرات کشور خواهد بود.

 

رنجبر فلاح معتقد است: این راهبرد، ما را از نظام چند نرخی خارج می‌کند و گام بلندی در راستای افزایش میل به تولید خواهد بود. طبیعتا صادرات بیشتری هم برای کشور ایجاد می‌کند که از هر جهتی کارگشا و به نفع ارزآوری بیشتر برای اقتصاد است.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا