انرژی

قرارداد ۱۰ ساله ترکیه با شِل برای خرید ال‌ان‌جی

ترکیه با شرکت شِل، قراردادی ۱۰ ساله برای خرید گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) امضا کرد که شامل اختیار برای ارسال محموله‌های دریافتی به اروپا است.

به گزارش آرمان اقتصادی، آلپ‌ارسلان بایرکتار، وزیر انرژی ترکیه، در مراسم امضای این قرارداد در آنکارا اظهار کرد: شرکت شِل، از سال ۲۰۲۷، معادل حدود چهار میلیارد متر مکعب گاز در سال به شرکت بوتاش خواهد فروخت. بر اساس داده‌های رگولاتور انرژی ترکیه، این رقم، معادل حدود هشت درصد از کل تقاضای ترکیه برای گاز در سال ۲۰۲۳ است.

بایرکتار گفت: این قرارداد شامل گزینه‌ای برای تحویل گاز به پایانه‌های اروپایی خارج از ترکیه است و به بوتاش، اختیارات مهمی در فروش ال‌ان‌جی خواهد داد.

اعلام این خبر، به برنامه‌های ترکیه برای ایفای نقش فعال‌تر شرکت بوتاش در تجارت بین‌المللی گاز اشاره دارد، در حالیکه این شرکت معمولا محموله‌های گاز را برای مصرف داخلی وارد می‌کند.

ترکیه قصد دارد به یک هاب گازی و تامین کننده گاز برای اتحادیه اروپا تبدیل شود و سرمایه گذاری سنگینی در ظرفیت واردات ال‌ان‌جی و همچنین تولید گاز در دریای سیاه انجام داده است. این کشور در حال حاضر، حجم اندکی گاز به اتحادیه اروپا صادر می‌کند و جریان گاز به دلیل محدودیت‌های ظرفیت خط لوله در مرز غربی با بلغارستان، محدود مانده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، بوتاش، گاز را از طریق خط لوله، از روسیه، جمهوری آذربایجان و ایران وارد می‌کند و از الجزایر و آمریکا هم ال‌ان‌جی می‌خرد. این شرکت دولتی در ماه مه، یک قرارداد ۱۰ ساله با شرکت آمریکایی اکسون موبیل برای خرید سالانه ۲.۵ میلیون تن ال‌ان‌جی امضا کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا