ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

اینتل در یک قدمی حذف از داو جونز

اینتل یکی از دو شرکت فناوری اولی بود که به شاخص «داو جونز اینداستریال اوریج» پیوست اما اکنون به دلیل ریزش شدید قیمت سهام خود، در خطر حذف از این شاخص قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، تحلیلگران و سرمایه‌گذاران با اشاره به افت حدود ۶۰ درصدی قیمت سهام اینتل در سال میلادی جاری، می‌گویند این غول تراشه‌سازی، احتمالا از این شاخص حذف خواهد شد. اینتل، بدترین عملکرد را در شاخص داو جونز داشته و پایین‌ترین قیمت سهام را در این شاخص دارد.

حذف از داو جونز، به شهرت آسیب دیده اینتل، خدشه بیشتری وارد خواهد کرد. این شرکت که از رونق هوش مصنوعی جا مانده است و با ضرردهی فزاینده واحد تراشه‌سازی قراردادی خود روبرو شده، پرداخت سود نقدی را معلق کرد و ماه گذشته تصمیم گرفت حدود ۱۵ درصد از کارکنانش را اخراج کند. اما بعضی از تحلیلگران و یک عضو سابق هیئت مدیره معتقدند که چنین اقداماتی، برای این تراشه‌ساز کافی نیست و بسیار دیر انجام می‌شود.

تغییرات در شاخص «داو جونز اینداستریال اوریج»، ضروری هستند و تغییر قبلی در فوریه اتفاق افتاد و غول اینترنتی آمازون، جای داروخانه زنجیره‌ای «والگرین بوتس الاینس» را گرفت.

برخلاف شاخص «اس اند پی ۵۰۰» که ارزش بازار یک شرکت را به حساب می‌آورد، قیمت سهام، معیار کلیدی برای قرارگیری در شاخص داو است.

کمیته منتخب داو، بررسی می‌کند که آیا قیمت بالاترین سهام در این شاخص، قیمتی بیش از ۱۰ برابر پایین‌ترین قیمت دارد. در حال حاضر بالاترین قیمت سهام مربوط به «گروه یونایتد هلث» است که قیمتش ۲۹ برابر سهام اینتل است.

حذف از شاخص داو جونز، ضربه بیشتری به سهام اینتل خواهد زد که بیش از ۷۰ درصد از رکورد بالایی که در اوت سال ۲۰۰۰ داشت، کاهش یافته و ارزش بازار این تراشه‌ساز را برای نخستین بار در ۳۰ سال گذشته، به زیر ۱۰۰ میلیارد دلار رسانده است.

بر اساس گزارش رویترز، ریوتا ماکینو، تحلیلگر محقق در «گابلی فاندز» که سرمایه‌گذار اینتل است، گفت: شرکت انویدیا ممکن است جای اینتل را در شاخص داو جونز بگیرد. با رشد بیش از ۱۶۰ درصدی در سال جاری، شرکت تراشه هوش مصنوعی انویدیا، به یکی از ارزشمندترین شرکت‌های جهان تبدیل شده است

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا