اقتصاد کلان

گام‌های سیاستی قوی چین برای تقویت اقتصاد

اقتصاددانان و تحلیلگران اظهار کردند چین باید با افزایش حمایت از سیاست‌های مالی و پولی، از جمله افزایش کسری بودجه و کاهش بیشتر در نسبت ذخایر الزامی و نرخ بهره، اقتصاد خود را تقویت کند.

به گزارش آرمان اقتصادی، آنان گفتند کشور چین همچنین باید تعدیل ضدچرخه‌ای را تقویت کند و به زودی سیاست‌های افزایشی جدیدی را برای مقابله با چالش مبرم تقاضای داخلی همچنان ضعیف اجرا کند.

همچنین بخوانید

اظهارات تحلیلگران در حالی بیان شد که آخرین داده‌های اداره ملی آمار تصویر اقتصادی متفاوتی را نشان می‌دهد و مشخص کرد که فعالیت کارخانه‌ها برای چهارمین ماه متوالی در ماه آگوست کاهش یافته است.

شاخص مدیران خرید چین برای بخش تولید از ۴۹.۴ در ماه جولای به ۴۹.۱ در ماه آگوست کاهش یافت و زیر مرز ۵۰ واحدی باقی ماند. بر اساس گزارش شاخص مدیران خرید ترکیبی که هم فعالیت‌های تولیدی و هم فعالیت‌های غیرتولیدی را پوشش می‌دهد، از ۵۰.۲ در ماه جولای به ۵۰.۱ در ماه آگوست کاهش یافت.

شیونگ یوان، اقتصاددان ارشد اوراق بهادار گووشنگ بیان کرد آخرین رقام شاخص مدیران خرید، نشان‌دهنده تداوم کندی در فعالیت‌های تجاری است با اینکه ماه آگوست، فصل سنتی تولید در برخی صنایع است. سایر عوامل شامل تقاضای کم، دمای بالا و بارندگی شدید در مناطق خاص است.

از آنجایی که اقتصاد گسترده‌تر همچنان با فشارهای نزولی مواجه است، شیونگ از سیاست‌گذاران خواست تا اقدامات سیاستی قوی‌تری برای تقویت اقتصاد برنامه‌ریزی کنند. وی گفت برای دستیابی به هدف رشد سالانه از پیش تعیین شده چین در سال جاری، این کشور باید در نیمه دوم به رشد اقتصادی حدود پنج درصد دست یابد.

شیونگ افزود تمرکز باید بر برنامه‌ریزی سیاست‌های افزایشی جدید، به ویژه گسترش نسبت کسری در سال جاری، کاهش ذخایر الزامی (RRR) و نرخ بهره و کاهش نرخ بهره وام‌های رهنی باشد.

بلومبرگ گزارش کرد، چین در نظر دارد به صاحبان خانه اجازه دهد تا ۵.۴ تریلیون دلار از وام‌های مسکن را برای کاهش هزینه‌های وام برای میلیون‌ها خانواده و افزایش مصرف، بازپرداخت کنند.

بر اساس این گزارش، مالکان خانه‌ها می‌توانند قبل از ماه ژانویه، زمانی که بانک‌ها معمولا وام‌های مسکن را مجددا قیمت‌گذاری می‌کنند، با وام‌دهندگان فعلی دوباره درباره شرایط مذاکره کنند. همچنین برای اولین بار از زمان بحران مالی جهانی، آنها اجازه خواهند داشت با بانک دیگری سرمایه‌گذاری مجدد داشته باشند.

بانک مرکزی چین، اعلام کرد که در ماه آگوست عملیات بازار آزاد خرید و فروش اوراق قرضه دولتی را انجام داده که به گفته کارشناسان، اولین مورد از این نوع در نزدیک به ۲ دهه است.

همچنین بانک مرکزی اوراق قرضه دولتی کوتاه‌مدت خرید کرده و اوراق قرضه بلندمدت دولتی از برخی از دلالان بازار اوراق قرضه بین بانکی را فروخته است. خرید خالص اوراق قرضه در ماه به ارزش اسمی ۱۰۰ میلیارد یوان (۱۴ میلیارد دلار) بود.

ون بین، اقتصاددان ارشد در بانک چین مین‌شنگ اظهار کرد: معاملات اوراق قرضه دولتی در ماه آگوست نشان‌دهنده تحول بیشتر چارچوب سیاست پولی بانک چین است و نقدینگی را به بازار تزریق کرده که نشان‌دهنده موضع حفظ محیط پولی است که برای بهبود اقتصادی مفید خواهد بود.

پان گونگ‌شنگ، مدیرعامل بانک چین در  سمپوزیوم ۲۶ ماه آگوست اعلام کرد بانک مرکزی به سیاست پولی حمایتی پایبند خواهد بود، حمایت مالی از اقتصاد واقعی را افزایش خواهد داد و ابزارهای سیاستی اضافی را بررسی خواهد کرد.

لو تینگ، اقتصاددان ارشد چین در موسسه تحقیقاتی نومورا گفت معاملات اوراق قرضه خزانه به بانک این امکان را می‌دهد تا نرخ‌های بهره بین بانکی را بهتر به سمت نرخ‌های سیاستی هدایت و سیاست‌گذاری خود را بروز کند.

علاوه بر این، بانک اوراق قرضه خزانه ویژه‌ای را در روز پنجشنبه از بازار خریداری کرد که به گفته کارشناسان، اقدامی پیش‌بینی شده برای جابجایی برخی از اوراق خزانه ویژه منتشر شده در سال ۲۰۰۷ است.

لو با تاکید بر اینکه این خرید تسهیل کمی نیست اما تاثیری بر ترازنامه بانک مرکزی ندارد و افزود بانک مرکزی ۲ خرید مشابه در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۲۲ انجام داده است.

ژو مائوهوا، محقق در بانک اوربرایت چین می‌گوید تقاضای داخلی چین احتمالا در ماه‌های باقی‌مانده افزایش می‌یابد، با توجه به استفاده سریع از اوراق قرضه خزانه‌داری فوق‌العاده بلندمدت و اوراق قرضه ویژه دولت محلی، سیاست‌هایی که با هدف تثبیت ملک انجام می‌شود و به تدریج بر ازار تاثیر می‌گذارد.

چاینا بیزنس نوشت، او در زمینه سیاست مالی گفت هنوز فضای زیادی برای تسهیل بیشتر سیاست‌ها وجود دارد و چین احتمالا حمایت از سیاست‌های پولی را برای تحریک پویایی در مصرف و سرمایه‌گذاری افزایش خواهد داد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا