بانکبانک و بیمه

اتخاذ تصمیمات تخصصی با قانون جدید بانک مرکزی/ کاهش تورم و نقدینگی سرعت می‌گیرد

عضو اتاق بازرگانی گفت: با تخصصی شدن تصمیمات ذیل هیئت عالی بانک مرکزی، روند کاهشی نقدینگی و تورم با سرعت و کیفیت بیشتری محقق می شد.

مسعود دانشمند؛ عضو اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا با اشاره به ابلاغ قانون جدید بانک مرکزی به شبکه بانکی اظهار کرد: در قانون جدید، شورای پول و اعتبار به هیئت عالی تغییرکرد و این در حالی است که درساختار قبلی شورای پول و اعتبار، نمایندگان دولت حضور وسیعی داشته‌اند؛ اما در ساختار جدید کارشناسان ماهری حضور خواهند داشت که این موضوع به اتخاذ تصمیمات تخصصی کمک می‌کند.

وی افزود: تغییر شورای پول و اعتبار به هیئت عالی مثبت است؛ اما باید در انتخاب اعضای هیئت عالی به ویژه کارشناسان ماهر و خبره توجه ویژه‌ای شود تا ثمره قانون جدید بانک مرکزی را بهتر از گذشته احساس کنیم. 

عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به این موضوع که باید بانک مرکزی با بانک‌هایی که قوانین را اجرا نمی‌کنند، برخورد کند، گفت: به عبارتی تمامی بانک‌ها باید درعملیات بانکداری خود ضوابط و مقررات بانک مرکزی را رعایت کنند چراکه ناترازی که در شبکه بانکی ایجاد می‌شود ناشی از تخلف آنها دررعایت ضوابط است؛ ولی خوشبختانه بانک مرکزی در برخورد با بانک‌های ناتراز تاکنون به خوبی عمل کرده و امیدواریم با اجرای قانون جدید، اختیارات بانک مرکزی برای برخورد با بانک‌های متخلف افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه تخصصی‌شدن تصمیمات اقدام مثبتی است، تاکید کرد: با تخصصی شدن تصمیمات ذیل هیئت عالی، روند کاهشی نقدینگی و تورم هم با سرعت و کیفیت بیشتری محقق خواهد شد. همچنین اضافه کردن دادستان به هیئت عالی منجر به افزایش ضمانت اجرایی در مسائل خواهد شد و ما در نهایت امیدواریم با قانون جدید بانک مرکزی استقلال این نهاد پولی در تصمیم‌گیری‌ها افزایش پیدا کند که البته این به معنای خروج بانک مرکزی از کنترل حاکمیت نیست.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا