بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

نگاهی به مهم‌ترین رخدادهای قانون‌گذاری در زمینه زنجیره بلوک در چند سال گذشته

مترجم: پیمان رحمانی؛ ماهنامه عصر تراکنش / در سرتاسر جهان وقتی قانون‌گذاران توجه زیادی به چیزی نشان می‌دهند، خیلی زود تلاش می‌کنند تا مقررات آن را به‌صورت «موردی» تنظیم کنند. این است که آشنایی رگولاتورها با فناوری را یک الزام می‌کند. بیانیه‌ها و اظهارات رسمی قانون‌گذاران در مورد فناوری زنجیره بلوک دیدگاه آن‌ها در مورد این موضوع را روشن می‌کند.

 

همچنین بخوانید

۲۰۱۶

گزارش شورای نظارت بر ثبات مالی ایالات‌متحده امریکا (FOSC) در سال ۲۰۱۶ با این جمله شروع می‌شود: «سیستم‌های «دفترکل توزیع‌شده» مانند اغلب فناوری‌های جدید، ریسک‌ها و عدم تردیدهایی را مطرح می‌کند که بازیگران بازار و تنظیم‌کنندگان مقررات باید آن‌ها را مانیتور کنند. بازیگران بازار تجربه کمی در استفاده از سیستم‌های «دفترکل توزیع‌شده» دارند و ممکن است آسیب‌پذیری‌های عملیاتی مربوط به چنین سیستم‌هایی تا زمانی آشکار شود که در مقیاس گسترده به کار گرفته شوند.»

در اوایل سال ۲۰۱۶، شورای ثبات مالی (FSB) که مدیران بانک مرکزی و تنظیم‌کنندگان مقررات مالی اقتصادهای بزرگ جهان عضو آن هستند، اعلام کرد که مایل است زنجیره بلوک را بهتر بفهمد. آن‌ها در سال ۲۰۱۷ صریحاً مسائل مربوط به فین‌تک، ازجمله «مسائل حقوقی مرتبط با فناوری دفترکل توزیع‌شده» را موردتوجه قرار داد.

 

مارس ۲۰۱۶

کمی بعد در مارس ۲۰۱۶، کریستوفر جیانکارلو، رئیس کمیسیون تجارت آتی کالای ایالات‌متحده امریکا (CFTC)، در یک نشست در همایش زنجیره بلوک اظهار داشت: «همچون اینترنت، قانون‌گذاران ایالات‌متحده امریکا و سایر کشورهای جهان باید با هم همکاری کنند تا یک رویکرد قانون محور برای دفترکل توزیع‌شده (DLT) ایجاد کنند که انعطاف‌پذیری، قطعیت و هماهنگی لازم جهت پیشرفت این فناوری فراهم شود.»

در پایان مارس ۲۰۱۶، کمسیون مبادلات سهام ایالات‌متحده امریکا (SEC) بیانیه‌ای منتشر کرد که «یک مسئله کلیدی در قانون‌گذاری این است که اپلیکیشن‌های زنجیره بلوکی نیازمند ثبت در چه جور نهادی هستند؛ نهادهایی مانند آن‌ها که بر کار انتقال‌دهندگان پول و تسویه‌های بانکی نظارت می‌کنند یا چیزی دیگر؟»

 

ژوئن ۲۰۱۶

در ابتدای ژوئن ۲۰۱۶، اداره بازار سهام اروپا (ESMA) یک مقاله انتقادی با عنوان «کاربرد فناوری دفترکل توزیع‌شده در بازارهای سهام» منتشر کرد. همچون سایر قانون‌گذاران، مخاطب این مقاله انتقادی شیفتگان فناوری در شرکت‌های فین‌تک و هر موسسه مالی بود که مشتاق استفاده از فناوری دفترکل توزیع‌شده (DLT) در بازارهای سهام، بانک‌ها، مؤسسات اعتباری مرکزی، مدیریت دارایی و سرمایه‌گذاری‌اند». ESMA تعدادی مقاله، سند و گزارش دیگر ارائه کرده است که می‌توان آن‌ها را در سایت https://www.esma.europa.eu/search/site/ledger مشاهده کرد.

 

۲۰۱۶

سازمان قانون‌گذاری انگلستان (FCA) از نزدیک فعالیت کسب‌وکارهای مبتنی بر زنجیره بلوک و فناوری دفتر کل توزیع شده را رصد کرده است. این فرصت به این دلیل فراهم شده که به لطف شمار زیاد پروژه‌های زنجیره بلوکی، این کسب‌وکار زیر چتر «سندباکس» قرار گرفته‌اند.

 

نوامبر ۲۰۱۶

ایالت ایلینویز امریکا یک کنسرسیوم متشکل از آژانس‌های ایالتی و شهری در نوامبر ۲۰۱۶ تشکیل داد. این کنسرسیوم با نام «برنامه زنجیره بلوکی ایلینویز» شناخته می‌شود. کمی بعد این کنسرسیوم یک درخواست اطلاعات (RFI) با عنوان «کاربردهای زنجیره بلوک و دفترکل توزیع‌شده در بخش دولتی» منتشر کرد. پاسخ‌های آن در ژانویه ۲۰۱۷ جمع‌آوری شدند و ارائه نتایج برای فوریه و مارس برنامه‌ریزی شده است.

همچنین در نوامبر ۲۰۱۶، سازمان پولی سنگاپور (MAS) اعلام کرد که در حال شراکت با R3 برای ایجاد مدل مفهومی انجام پرداخت‌های بین بانکی با استفاده از فناوری زنجیره بلوک است.

 

دسامبر ۲۰۱۶

در دسامبر ۲۰۱۶، ایوس مرش، عضو هیئت‌مدیره بانک مرکزی اروپا (ECB)، در بیست و دومین همایش سالانه «هندلزبلات» در زمینه فناوری‌های بانکداری درباره نقش و ارتباط بانک مرکزی اروپا با فناوری دفترکل توزیع‌شده صحبت کرد.

او گفت: «اینکه آیا فناوری دفترکل توزیع‌شده را بیش از حد بزرگ جلوه می‌دهیم یا اهمیت آن بیش از این است، در آینده نزدیک مشخص خواهد شد؛ اما من مطمئن هستم که در حال حاضر، فناوری دفترکل توزیع‌شده توجهات زیادی را به خود جلب کرده است». همچنین اعلام‌ شد که بانک مرکزی اروپا و بانک ژاپن در حال اجرای یک پروژه تحقیقاتی در مورد دفترکل توزیع‌شده هستند.

در پایان سال ۲۰۱۶، فدرال رزرو امریکا مقاله‌ای را با عنوان «فناوری دفترکل توزیع‌شده در پرداخت و تسویه‌حساب» منتشر کرد. این مقاله توسط تیم‌هایی از هیئت‌مدیره فدرال رزرو و همچنین بانک‌های مرتبط با فدرال رزرو در نیویورک و شیکاگو تنظیم شد که اطلاعات موجود در آن حاصل داده‌های ۳۰ شرکت در بخش دولتی و خصوصی بود.

 

۲۰۱۷

اداره تنظیم مقررات صنعت مالی ایالات‌متحده (FINRA) گزارشی با عنوان «فناوری دفترکل توزیع‌شده: مفاهیم زنجیره بلوک برای صنعت سهام» منتشر کرد. این مقاله بسیار شبیه مقالات دیگری بود که قانون‌گذاران جهت کسب دیدگاه‌ها منتشر کرده بودند. در مقاله FINRA گفته شد: «هدف از این مقاله اثر بخشی بر روی موضوع استفاده از فناوری دفتر کل توزیع شده در بازار سهام است. FINRA منتظر دریافت نظرات همه بخش‌های مخاطب این مقاله است.»

 

فوریه ۲۰۱۷

بحثی وجود دارد که رگولاتورها نمی‌توانند مقررات چیزی را که خود جزئی از آن هستند به‌درستی تنظیم کنند؛ جالب است بدانید که در فوریه سال ۲۰۱۷، کمیسیون سهام هنگ‌کنگ اعلام کرد که به R3CEV پیوسته است.

در فوریه سال ۲۰۱۷، کمیسیون بازارهای سهام بین‌المللی (IOSCO) گزارشی در مورد فین‌تک منتشر کرد. در این گزارش فصلی با عنوان «فناوری دفترکل توزیع‌شده، شامل کاربرد فناوری زنجیره بلوک و دفاتر کل مشترک در بازارهای سهام» وجود داشت.

 

 

مارس ۲۰۱۷

در ابتدای مارس ۲۰۱۷، اداره پولی سنگاپور (MAS) و بازار جهانی ابوظبی (ADGM) به توافقی دست یافتند تا در مورد چشم‌انداز قوانین، آگاهی متقابل فراهم کنند که در آن «هر دو اداره متعهد به انجام پروژه‌های نوآورانه‌ای در مورد کاربرد فناوری‌های کلیدی ازجمله پرداخت دیجیتال و موبایل، حسابرسی توزیع‌شده و زنجیره بلوکی، داده‌های بزرگ، پلتفرم‌های انعطاف‌پذیر (API) و سایر فناوری‌های جدید می‌شوند.»

در مارس ۲۰۱۷، کمیسیون سرمایه‌گذاری و بازار سهام استرالیا (ASIC) دستورالعملی در مورد ارزیابی فناوری دفترکل توزیع‌شده منتشر کرد. این جزوه در مقایسه با سایر رگولاتورها، این دستورالعمل از جزئیات کمتری برخوردار است و تا حدی راهنمای واضح‌تری در مورد فناوری دفتر کل توزیع شده و موارد استفاده‌اش فراهم می‌کند.

کمی بعد در مارس ۲۰۱۷، دفتر تنظیم مقررات حرفه‌ای و مالی ایلینویز ایالات‌متحده امریکا اولین رگولاتور ایالتی امریکا شد که به عضویت کنسرسیوم R3CEV درآمد.

 

آوریل ۲۰۱۷

در ابتدای آوریل ۲۰۱۷، بانک مرکزی اروپا گزارشی با عنوان «نوآوری فناوری: فناوری دفترکل توزیع‌شده؛ چالش‌ها و فرصت‌ها برای زیرساخت‌های بازار مالی» منتشر کرد. در این گزارش گفته شد که زنجیره بلوک، آن تکامل موردنیاز برای بودن به‌عنوان بخشی از ساختار بازار را ندارد.

UK FCA هم مقاله‌ای با عنوان «DP17/: بحث در مورد فناوری دفترکل توزیع‌شده» منتشر کرد تا نظرات در مورد آیندهٔ DLT و الزامات مقرراتی مربوطه را به دست آورد.

ماه آوریل، ماه پر اتفاقی بود و در آن بیانیه‌ها و سخنرانی‌های زیادی ارائه شد. مارک کارنی، رئیس بانک انگلستان، سخنرانی با عنوان «ساخت زیرساخت‌های لازم جهت تحقق بخشیدن به قول و وعده‌های فین‌تک» انجام داد که بسیار حامی فناوری دفترکل توزیع‌شده بود. او در آن سخنرانی گفت که فناوری‌های جدید می‌توانند کل بخش‌های پرداخت و تسویه‌حساب را متحول کنند». فناوری دفتر کل توزیع‌شده به‌طور خاص می‌تواند اثرات سودمندی در دقت، بازدهی و امنیت چنین فرآیندهایی داشته باشد و از میلیاردها پوند سرمایه بانک حفاظت و استحکام سیستم را به میزان قابل‌توجهی بهبود ببخشد.»

کمی بعد در آوریل ۲۰۱۷، کمیسیون اروپا اعلام کرد که در حال سرمایه‌گذاری بر روی یک هیئت نظارتی جهت کمک به درک نقشی که مقامات باید در حمایت (کنترل) اتخاذ این فناوری داشته باشند.

در تقریباً همین زمان، دولت مالتا اعلام کرد که در حال ایجاد یک استراتژی زنجیره بلوکی ملی است.

 

بدین ترتیب، آیا قانون‌گذاران در حال تصویب مقررات برای زنجیره بلوک هستند؟ موضوع جالبی که در این خصوص این است که قانون‌گذاران معمولاً خودشان مقررات یک فناوری را تنظیم نمی‌کنند، بلکه برای موارد استفاده از آن قانون‌گذاری انجام می‌دهند. به‌عنوان‌مثال، رگولاتورها استفاده از اکسل مایکروسافت یا پایگاه داده اوراکل را کنترل نمی‌کنند، بلکه آن‌ها از فرآیندها و روش‌هایی که از فناوری‌ها استفاده می‌کنند، نظارت دارند؛ بنابراین احتمال دارد که رگولاتورها یا همین نقش‌ها را بازی کنند یا ممکن است بگویند که زنجیره بلوک، فناوری دفاتر کل توزیع شده و قراردادهای هوشمند، موجب ایجاد ریسک‌های سیستماتیک می‌شوند. اگر حالت دوم رخ دهد، احتمالاً شاهد افزایش دور زدن قانون توسط شرکت‌ها و سازمان‌ها برای استفاده هر چه بهتر و مطلوب‌تر از قانون‌گذاری برای کسب‌وکارشان خواهیم بود.

منبع: راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا