ارتباطات و فناوري اطلاعات

سودی در جیب اپراتور و مزاحم برای مشترکان

برخی از مشترکانی که به تازگی سیم‌کارت خود را خریداری کرده‌اند از داشتن مزاحم برای خط صفر خود گله‌مندند.

 

به گزارش خبرنگار ایسنا، طی سال‌های گذشته مصوبات متعددی درباره‌ی افرادی که بیش از سه ماه از سیم‌کارت خود استفاده نداشته باشند ابلاغ شد و اینگونه اعلام شد که اگر مشترکی بیش از ۹۰ روز از سیم‌کارت خود استفاده نداشته و آن را شارژ نکند، اپراتور مجاز به مسدود سازی سیم‌کارت و انسداد آن خواهد بود.

همچنین بخوانید

 

در آن دوره درباره دلایل تصویب چنین قانونی اینگونه اعلام شد که نامبرینگ از جمله فضاهای پراهمیت در هر کشور است و به منظور حفظ این فضا که از منافع ملی به شمار می‌رود، لازم است شماره‌هایی که بلااستفاده باقی می‌مانند به شبکه نامبرینگ کشور باز گردانده شوند.

 

البته در ابتدای راه اپراتورها ترجیح می‌دادند به جای قطع سیم‌کارت‌ها دست نگه دارند تا شاید مشترکان پس از مدتی تصمیم به استفاده مجدد از شماره خود بگیرند و بدین ترتیب برای اپراتور درآمد ایجاد شود، اما به هر صورت در موارد متعدد پس از مدتی اپراتور قانع می‌شد که شماره مربوطه را تخلیه کرده و به لیست شماره‌های باقی‌مانده خود اضافه کنند.

 

مدیر عامل اپراتور دوم یا ایرانسل دو سال پیش در گفت‌وگویی با ایسنا درباره این موضوع گفته بود: طبق مصوبه‌ی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات اگر سیم‌کارتی به مدت ۹۰ روز مورد استفاده‌ای قرار نگیرد، اپراتور مجاز می‌شود که آن شماره را به شبکه خود بازگرداند، اما ما هیچ‌گاه این سه ماه را ملاک قرار نداده‌ایم.

 

علیرضا قلمبر دزفولی در عین حال اظهار کرده بود: در ابتدا ما در دوره‌ای تنها سیم‌کارت‌هایی که حدود دو تا سه سال هیچ استفاده‌ای از آنها به عمل نیامده بود را به شبکه خود باز می‌گرداندیم که بعدها این عدد به یکسال رسید و به تازگی این عدد به ۸ تا ۹ ماه کاهش یافته و در پاره‌ای موارد شاید بتوان گفت که برخی سیم‌کارت‌هایی که شش ماه از آنها استفاده نشده نیز به شبکه بازگردانده شده‌اند اما هیچ‌گاه بازه زمانی در نظر گرفته شده کمتر از این مدت نبوده است.

 

مدیر عامل اپراتور دوم در آن مقطع در پایان در پاسخ به این سوال که در مجموع تاکنون چه تعداد سیم‌کارت ایرانسلی به این دلیل سوخته شده و شماره آنها به اپراتور بازگشته است، گفته بود: شاید از ابتدا تاکنون در مجموع ۱۰ میلیون شماره ما بازیافت شده باشد.

 

بدین ترتیب در شرایطی که طبق آمارهای رسمی حدود نیمی از سیم‌کارت های ارائه شده کشور در حالت غیر فعال قرار دارند، به واسطه مجوزهای قانونی دست اپراتورها برای بازگرداندن شماره‌های مشترکان کم‌فعالیت به شبکه اپراتوری باز است، اما این موضوع در مواردی مشکلاتی را برای خریداران سیم‌کارت ایجادمی‌کند به گونه‌ای که در موارد متعدد خریداران سیم‌کارت‌های جدید اینگونه اعلام کرده‌اند که پس از خرید سیم‌کارت برای آنها مزاحمت‌های مختلفی ایجاد شده و افراد متفاوتی تماس گرفته و اینگونه عنوان می‌کنند که پیش‌تر این شماره متعلق به فرد دیگری بوده است.

 

با این شرایط قطعا لازم است متولیان امر یعنی وزارت ارتباطات و بازوی قانون‌گذار آن یعنی سازمان تنظیم مقررات در همان ابتدای راه فکری به حال حل این مشکل بکنند.

 

علی‌اصغر عمیدیان – رییس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات – هفته گذشته در پاسخ به سوال ایسنا در این باره اظهار کرد: پیش از این مصوباتی داشتیم تا براساس آنها اگر فردی به مدت بیش از ۹۰ روز از سیم‌کارت خود استفاده نکرد برای اپراتور این امکان وجود داشته باشد که پس از سه مرحله اخطار بتواند خط فرد را مسترد کند.

 

وی در عین حال متذکر شد: برهمین اساس اگر سیم کارتی غیرفعال شود برای مدتی نزد اپراتور باقی می‌ماند و پس از آن بار دیگر به فروش می‌رسد. حال اگر فردی سیم کارتی خریداری کرده که به واسطه آن مزاحمتی برای او ایجاد شده است می‌تواند این موضوع را از طریق سامانه ۱۹۵ پیگیری کند.

 

در پایان جا دارد به این نکته نیز اشاره شود که طی ماه‌های گذشته با توجه به درخواست اپراتورهای اول و دوم تلفن همراه از سوی سازمان تنظیم مقررات، دو رنج جدید شماره برای همراه اول و ایرانسل اعلام شد تا بدین ترتیب دیگر این دو اپراتور مشکلی در واگذاری شماره‌های جدید نداشته باشند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا