بانکبانک و بیمه

باید بین سوئیفت و رابطه کارگزاری تفکیک شود

کسرایی پور ، مدیرکل اداره عملیات ارزی بانک مرکزی در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ با بیان اینکه اداره عملکرد ارزی بانک مرکزی یکی از فیلترهای شبکه سوئیفت است؛ اظهار داشت: سوئیفت صرفا یک واسطه ارتباطی بین بانکهاست و زبان استاندارد و مطمئن و کم هزینه بین بانکها محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: رابطه کارگزاری یک بحث است و استفاده از واسطه‌های ارتباطی با بانکها بحث دیگری است و باید مابین آنها تفاوت قائل شد.

کسرایی‌پور تصریح کرد: اداره عملیات ارزی اداره ای است که متولی دریافتها و پرداختهای شرکتها و سازمان ها و وزارتخانه های دولتی است نه بخش خصوصی.

همچنین بخوانید

وی گفت: ما در واقع یکی از یوزرهای سوئیفت هستیم و از زمانی که شبکه سوئیفت وصل شده از امکانات و مزایای سوئیفت استفاد ه می‌کنیم و از آن بهره می‌بریم.

مدیرکل اداره عملیات ارزی بانک مرکزی با اشاره به بازدید خبرنگاران از اتاق سوئیفت بانک مرکزی افزود: برای افرادی که در اتصال سوئیفت تریدید داشتند یک مورد از اتصال پیام را از شروع تا انتهای آن برای کارگزار خارجی به نمایش گذاشتیم.

کسرایی پور خاطرنشان کرد: زمانی که دستور پرداختی از طرف متقاضیان مانند شرکت نفت و شرکت گاز و سایر شرکتهای دولتی به بانک مرکزی ابلاغ می‌شود در صورتی که الزامات کار مشکلی نداشته باشد به سراغ پرداخت و به بانکی می‌رویم که با آن رابطه کارگزاری داریم پیامی را می‌زنیم و از او می‌خواهیم که آن را به ذینفع انتقال دهد و این فرایند را در سه مرحله ایجاد می‌کنیم، ما سه مرحله در سوئیفت داریم، ایجاد پیام ، امضای ۲ و در نهایت امضای یک.

مدیرکل اداره عملیات ارزی بانک مرکزی در مورد الزام اعتمادسازی بین اتاق بازرگانی و بانک مرکزی گفت: بنده تعجب می‌کنم از رییس اتاق بازرگانی ایران و چین و رییس اتاق بازرگانی ایران و روسیه که این اشتباه فاحش را در مورد سوئیفت می‌کند کسی که سابقه تجاری حداقل پنجاه ساله دارد نباید صراحتا اعلام کند وصل شدن سوئیفت دروغ است.

وی گفت: خوشبختانه همه خبرنگاران دیدند که سیستم لایو و زنده است و بانکها هم وصل هستند.

کسرایی پور افزود: باید بین ارتباط کارگزاری و داشتن روابط کارگزاری خوب و مناسب با ابزاری که ما می‌توانیم با بانکها در ارتباط باشیم تفکیک شود.

وی تصریح کرد: سیستم سوئیفت سیستمی است که ارتباط بین بانکها را در واقع تسهیل می‌کند و مراودات و مذاکرات و پرداختها آنها را دربردارد. من نمی‌خواهم سطح سوئیفت را در حد تلفن تنزل دهم اما سوئیفت تنها یک ابزار ارتباطی است و اول باید رابطه کارگزاری ایجاد شود و پس از به وجود آمدن اعتماد به سراغ صحبت با بانک برویم که آن هم سوئیفت است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا