بورسبورس انرژی

ناکامی بورس انرژی در مقایسه با سایر بورس های کشور در سال ۹۴

در روزهایی که فعالان بازار بورس پس از اجرایی شدن برجام و آغاز مذاکرات شرکت های بورسی و فرابورسی با هیأت های خارجی انتظار رشد قیمت سهامشان پس از گذشت دو سال دارند، بورسی تخصصی همچون بورس انرژی نه تنها در سکوت خبری فروخته، بلکه هیچ عملکرد قابل توجهی مبنی بر بهبود و رشد معاملاتش را در مقایسه با دیگر بورس های فعال در کشور، شاهد نیستیم.
به گزارش بورس نیوز، در بررسی های انجام شده، طی معاملات که در سه ماه گذشته در بازار به ثبت رسیده است، در یک طبقه بندی بر اساس بازدهی سهام بورس انرژی در نماد “انرژی ۲” با ۴۸ درصد بازدهی منفی از آخر اول شد و بر خلاف روند صعودی اغلب سهام فعال و بزرگ بازار با روندی منفی مورد معامله قرار گرفت. از طرفی طی یک سال گذشته نیز که شاخص کل بورس تهران با رشدی حدود ۲۶ درصدی همراه شده بود سهام شرکت و برخی افراد به معنای واقعی کلمه ثروتمند شده و سرمایه بر باد رفته خود را از بازار پس گرفتند اما این در حالی است که سهامی همچون سهام شرکت بورس انرژی روندی نزولی به خود گرفته و تمامی نمادهای معاملاتی مربوط به این نهاد مالی با بازدهی منفی و افت قیمت همراه شده است. به این ترتیب که “انرژی ۲” ۱.۲۷ درصد، “انرژی ۱” ۲۱.۰۷ درصد و “انرژی ۳” ۳۱.۴۶ درصد بازدهی منفی به ثبت رسانده درحالی که بورس سهام و بورس کالا بازدهی مثبتی را برای سهامدارانشان رقم زده اند.

در رابطه با عملیات این بورس نیز گفتنی است که؛ بورس انرژی با هدف عرضه محصولات حوزه انرژی ایجاد شده و در ابتدای امر برای عرضه نفت خام و تبدیل شدن این بازار به مرجع قیمت گذاری نفت خام در منطقه شکل گرفت، اما این در حالی است که تنها یک بار نفت خام که یک محصول استراتژیک برای ایران محسوب می شود در این بازار عرضه و با شکست همراه شد، عرضه های بعدی نیز به دلیل قیمت گذاری دستوری و جلوگیری از ایجاد رقابت قیمت، بدون مشتری ماند، پس از این موضوع عرضه برق و دیگر محصولات حوزه انرژی همچون فرآورده های جانبی نفت انجام گرفت که حجم این معاملات نیز در مقابل اسم و رسم بورس انرژی چنگی به دل نمی زند.

با وجود آنکه مسئولین هر سال وعده های مختلفی هم در راستای گسترش فعالیت این بازار و هم عرضه نفت خام در بورس به فعالان بازار سرمایه می دهند، اما هنوز شاهد عملی شدن این وعده ها نبوده و سرنوشت تصمیماتی که در این خصوص تاکنون اتخاذ شده، مشخص نشده و این عملکرد ضعیف شرکت باعث ایجاد چنین بازدهی منفی سهامش در بازار پایه فرابورس شده است.

اگر مقایسه ای از عملکرد بورس انرژی با دیگر بورس های فعال در کشور همچون بازار بورس سهام و بورس کالا داشته باشیم با توجه به حجم معاملاتی که در این بازارها صورت می گیرد بورس انرژی از برنامه ها و اهدافی که فعالان این حوزه برای آن متصور بودند، عقب مانده است. چرا که بازار سهام و کالا با توجه به انجام معاملات و کارمزدهایی که از خرید و فروش سهام و کالا در این بازارها صورت می گیرد با عملکرد بهتری را رقم زده اند.

در پایان گفتنی است که، مسئولین بهتر است به جای وعده های بدون پشتوانه، این طرح نیمه کاره را که می تواند افزایش قدرت و بهبود عملکرد بازارهای ایران در منطقه و در مقایسه با دیگر کشور را موجب شود و به حال خود رها کرده اند، در عمل به این بورس کمک کنند و به عبارتی باید متوجه باشند که دیگر بازار آنقدر پویا شده است که دیگر با وعده و حرف حرکت نمی کند و تا عملکرد مناسبی از شرکتی مشاهده نشود سهامش با تغییر روند همراه نخواهد شد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا