بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

آیا گوگل در بازار رقابتی کیف پول موبایلی در هندوستان موفق می‌شود؟

ماهنامه عصر تراکنش / همین چند وقت پیش بود که گوگل، نخستین سرویس پرداخت خود را، البته خارج از ایالات متحده و در کشور هند، راه‌اندازی کرد. این سرویس پرداختی که یک کیف پول موبایلی است، تِز (Tez) نام دارد و با ورودش به کشور هند، در میدان رقابت با اپلیکیشن‌هایی مانند واتس‌آپ، اوبر و Truecaller قرار گرفت. بعد از راه‌اندازی سرویس پرداخت UPI، تمامی این اپلیکیشن‌ها به‌دنبال سرمایه‌گذاری در بازار هند و تبدیل آن به جامعه‌ای بدون پول نقد هستند.

UPI که همان رابط پرداخت یکپارچه است، پروتکلی تحت حمایت دولت است که سال گذشته در هند معرفی شد و به اپلیکیشن‌های موجود این امکان را می‌داد تا بتوانند به ۵۵ بانک بزرگ کشور متصل شوند. رگولاتورهای این UPI انتظار دارند که بتوانند به کمک این پروتکل، بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸، ۴۰۰ میلیون تراکنش را ساده‌تر و آسان‌تر کنند.

مردم هند می‌توانند با استفاده از اپلیکیشن تِز، برای دوستان‌شان پول بفرستند و پرداخت‌هایشان را انجام دهند. به گفته گوگل، تِز فقط برای خدمت‌رسانی در هند ساخته شده است. در این اپلیکشن افراد می‌توانند با Audio QR و بدون هیچ نیازی به چیپ‌های NFC انتقال پول فردبه‌فرد انجام دهند.

زیرساخت موبایلی در هند

دسترسی گسترده‌تر و ساده‌تر به خدمات مالی به کمک زیرساخت‌های موبایلی در حال ‌توسعه است. هند دارای بالاترین نرخ تلفن همراه در جهان است و تا سال ۲۰۲۰ گوشی‌های هوشمند جهان را به تصرف خود درمی‌آورد. به‌علاوه، استفاده از دیتای موبایل، تا سال ۲۰۲۱ به بیش از پنج برابر خواهد رسید. در نتیجه انتظار می‌رود استفاده از کیف پول موبایلی در هند از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲، ۱۴۸ درصد افزایش داشته باشد و ۴,۴ میلیارد دلار تراکنش روی این بستر انجام شود.

 

اما شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چرا گوگل سرویس پرداخت خودش یعنی اندرویدپی را وارد کشور هند نکرد؟ سزار سنگوپتا از معاونان گوگل، در پاسخ به این سوال گفت که اندرویدپی فقط روی دستگاه‌های اندوریدی که قابلیت NFC دارند و سیستم کیت‌کت ۴.۴ رویشان نصب است، جواب می‌دهد؛ در حالی‌ که اپلیکیشن تِز باتوجه به اینکه می‌تواند روی دستگاه‌های آیفون هم نصب شود، به‌راحتی در دسترس ۳۰۰ میلیون کاربر تلفن‌های هوشمند در هند خواهد بود.

همچنین تعداد تلفن‌های هوشمندی که مجهز به تراشه NFC و همین‌طور پایانه‌های فروشی که سازگار با NFC باشند در هند بسیار کم است و به گفته سنگوپتا، این موضوع هم از دیگر دلایلی بود که مانع ورود اندوریدپی به هند شد.

سرویس تِز می‌تواند به بانک‌هایی که از UPI پشتیبانی می‌کنند، وصل شود و برای کاربران امکان انجام انتقال پول تا سقف روزانه ۱۰۰ هزار روپیه را فراهم می‌کند.

هند در فکر ساختن جامعه‌ای بدون پول نقد

در شامگاه نهم نوامبر سال ۲۰۱۶ میلادی، نارِندا مُدی، نخست‌وزیر هند در یک اقدام غافلگیرکننده اسکناس‌های ۵۰۰ و ۱۰۰۰ روپیه‌ای را از رده خارج و از ۸۶ درصد از چرخه ارزیِ کشور نیز حذف کرد (در جامعه‌ای که بسیار متکی به پول نقد است) کمپینی که مُدی سردمدارش بود، علیه پول سیاه؛ یعنی حدود ۲ تریلیون دلاری که طبق برآوردها خارج از مرزها انبار می‌شدند، جنگی به راه انداخت؛ این کمپین همچنین تلاشی بود در راستای ساختن آینده‌ای بدون پول نقد برای ۱,۳ میلیارد شهروند هندی به این امید که اقتصاد موازیِ زیرزمینی در این کشور به پایان رسد.

 

اما همین حالا هم سرویس تِز وارد رقابت با یک تعداد سرویسی شده که همگی آنها از قبل در هند وجود داشتند. برای مثال، Flipkart شرکت بزرگ تجارت الکترونیکی محلی است که یک اپلیکیشن پرداخت مبتنی بر UPI به نام PhonePe دارد. همچنین اپلیکیشن پیام‌رسان Hike در هند مدعی است که ۱۰۰ میلیون کاربر دارد و همین چند ماه پیش کیف پول مبتنی بر UPI خودش را راه‌اندازی کرد.

آمازون و پی‌پال هم هر کدام برای راه‌اندازی کیف پول موبایلی درخواست مجوز کرده‌اند. ماه مارس بود که آمازون توانست این مجوز را کسب کند، البته پی‌پال هنوز موفق به دریافت آن نشده است.

از طرف دیگر، واتس‌آپ هم که بیش از ۲۰۰ میلیون کاربر فعال در این کشور دارد، اعلام کرده که قصد دارد سرویس پرداختی مبتنی بر استاندارد UPI خودش را راه‌اندازی کند. با این تعداد کاربر، باید گفت که از هر سه تلفن هوشمند، روی دوتای آنها واتس‌آپ نصب است.

بازیگران کیف پول موبایلی دیگر مانند Paytm علی‌بابا هم در هند فعالیت زیادی دارد و اپل‌پی هم قرار است تا پایان سال پایش به این کشور باز شود. با این حساب، گوگل رقبای سرسخت و بزرگی در این بازار پیش رو دارد.

گوگل درست مانند سرویس اندروید‌پی، روی تِز هم هیچ‌گونه کارمزدی برای ارسال پول قرار نداده است؛ حتی فروشندگان هندی هم می‌توانند به‌طور رایگان از این سرویس استفاده کنند.

آمازون در راه هندوستان

آمازون پس از دریافت مجوز ابزارهای پرداخت از پیش پرداخت‌شده (PPI) از بانک فدرال هند، حالا دیگر می‌تواند خدمات پرداخت‌های دیجیتال خود را در این کشور عملیاتی کند. این بدین معناست که آمازون وارد عرصه رقابتی و رو به رشد کیف پول موبایلی در کشور هند شده است. مجوز PPI صادرشده برای آمازون به کاربران کیف پول‌های الکترونیکی این شرکت امکان استفاده از آن هم برای تراکنش‌های آفلاین و هم تراکنش‌های آنلاین را می‌دهد. آمازون خدماتش در کشور هند را در سال ۲۰۱۴ و با راه‌اندازی محصول «با آمازون پرداخت کنید» شروع کرد و دریافت این مجوز در سال ۲۰۱۷، گام مثبت و روبه‌جلویی برای خدمات این شرکت در هندوستان محسوب می‌شود.

 

سزار سنگوپتا، یکی از معاونان شرکت گوگل درباره تراکنش‌هایی که روی تِز انجام می‌شود، می‌گوید که این تراکنش‌ها کاملا خصوصی نیستند و گوگل می‌تواند ببیند که افراد چه مبلغی را برای چه کسی پرداخت می‌کند که البته این قابلیت در تمام اپلیکیشن‌های پرداخت مبتنی بر UPI وجود دارد.

بعد از اینکه گوگل در سال ۲۰۱۵، اندرویدپی را معرفی کرد، تلاش‌های بسیاری انجام داد تا بتواند مردم را به سمت این سرویس جذب کند و در حال حاضر و بر اساس گزارشی از Juniper Research، اندرویدپی دوسوم کاربران سامسونگ‌پی و همین‌طور یک‌چهارم از افرادی که از اپل‌پی استفاده می‌کنند را در اختیار دارد.

البته این آمار و ارقام با وجود این موضوع است که شرکت گوگل، اولین شرکت فناوری بود که شش سال پیش و با راه‌اندازی گوگل ولت، وارد بازار پرداخت‌های موبایلی شد.

از آن زمان به بعد، اندرویدپی جایگزین گوگل ولتی شد که حتی خارج از ایالات متحده قابل استفاده هم نبود. اما راه‌اندازی سرویس محلی به نام تِز که همان‌طور که گوگل عنوان کرده بود، سرویسی است که صرفا برای هند ساخته شده است، گام بعدی گوگل در حوزه پرداخت است که البته این‌بار تمرکزش را روی شرایط محلی قرار داده است.

به گفته سنگوپتا، مردم هند عاشق پول نقد هستند و برای اینکه برنامه پرداخت دیجیتالی به‌خوبی در هند جواب دهد، ما باید محصولی بسازیم که قابل رقابت با پول نقد باشد.

البته این امکان هم وجود دارد که سرویس تِز وارد بازارهای دیگری مانند اندونزی و فیلیپین هم بشود.

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا