بانکبانک و بیمه

رتبه بندی ناقص و مبهم بانک ها!

 


در انتشار نخستین رتبه بندی بانکها و موسسات مالی و اعتباری جای خالی منابع و مصارف در آن دیده می شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی ، پس از مدتها نخستین رتبه بندی بانکها و موسسات مالی و اعتباری توسط شرکت رتبه بندی اعتباری ایران منتشر شد. این رتبه بندی که بارها و بارها توسط مسئولان رده بالای بانک مرکزی و کارشناسان بانکی و عده داده شده بود به صورتی ناقص و مبهم انتشار یافته است. یکی از مهمترین مواردی که در آن لحاظ نشده است میزان منابع و مصارف بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری می می باشد.

هم اکنون در شبکه بانکی کشور میزان منابع جذب شده و تسهیلات پرداختی توسط بانک ها و موسسات مالی و اعتباری به نوعی قدرت یک بانک را نشان می‌دهد که در این رتبه‌بندی به هیچ عنوان توجهی به آن نشده است. این در حالی است که با توجه به انتشار ترازهای مالی بانکها و موسسات دستیابی به منابع و سپرده های جذب شده و تسهیلات پرداختی آنان کار چندان سختی نبوده است, حال چرا موضوع به این مهمی گنجانده نشده خود جای سوال است. انتقاد دیگری که بر انتشار نخستین بار بندی بانکها و موسسات مالی و اعتباری توسط شرکت رتبه بندی ایران وارد است طبقه بندی گنگ و نامفهوم ۹ بندی است که منتشر شده است.
به عبارت دیگر مثلاً در جمع کل دارایی ها مشخص نیست که رده اول و دوم از نظر ریالی چه میزان اختلاف مبلغ دارند که این خود موضوع مهمی می تواند باشد. اما نکته‌ای که در این آمار منتشر شده کمتر به آن توجه شده است نسبت مبلغ سپرده ها به تعداد شعب می باشد که البته آمار جالب توجهی هم دارد.
به نوشته اخبار بانک، بر اساس نسبت مبلغ سپرده ها به تعداد شعب بانک های خاورمیانه آینده پارسیان موسسه اعتباری ملل بانک توسعه صادرات اقتصادنوین رفاه کارگران پاسارگاد و کارآفرین در رده‌های اول تا دهم قرار دارند که این نشان از مدیریت صحیح و استفاده حداکثری از ظرفیت کارکنان بانک های فوق می باشد که در نهایت منجر به کاهش هزینه های غیر عملیاتی می شود. البته گفته شده است در آینده آمارهای بهتری از سوی این شرکت ارائه خواهد شد که می تواند در تصمیم گیری برای ریسک سپرده گذاری در این بانک ها و موسسات مالی و اعتباری تاثیر گذار باشد.

 

منبع
اخبار بانک

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا