انرژی

ضرورت تغییر رویکرد در فعالیت‌های آبی راهکار مدیریت صحیح آب

یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: ما باید به منظور مدیریت صحیح آب‌های حاصل از بارندگی و سیلاب‌ها در فعالیت‌های آبی خود تغییر رویکرد داشته باشیم. قطعا مشارکت مردم و فرهنگ سازی عمومی لازمه این کار است.

علی اکبری در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: ما دو منبع آب پایدار داریم. یکی از این منابع روان‌آب‌ها و سیلاب‌هایی است که عمدتا به صورت ناگهانی شاهد این جریانات هستیم. در سال گذشته از اسفند ماه تا اردیبهشت ماه سیلاب‌های سنگینی داشتیم. در استان فارس در جاهایی که میزان بارندگی ۱۵۰ میلی متر گزارش شده بود ناگهان تا ۱۱۵۰ میلی متر افزایش یافت، اما متاسفانه این منابع آب را از دست دادیم.

وی در ادامه گفت: منبع آب پایدار دیگر نیز پسآب‌هایی است که با مدیریت صحیح می‌توانیم آن ها را تصفیه کنیم و به چرخه مصرف بازگردانیم. ما اگر بتوانیم این دو منبع پایدار آب را به شکل صحیح مدیریت کنیم و در حوزه منابع آب‌های زیرزمینی نیز اگر مقداری سخت گیرانه‌تر عمل کنیم قطعا در حوزه آب نیز دچار مشکل جدی نخواهیم شد.

نماینده مردم شیراز در مجلس بیان کرد: برای اینکه ما بتوانیم سیلاب‌ها و آب‌های روان را جمع آوری کنیم و از آنها استفاده بهینه داشته باشیم باید در فعالیت‌های آبی خود تغییر ایجاد کنیم و به سمت فعالیت‌های آبخیزداری و ایجاد مبانی که بتواند آب را نفوذ دهد و آبخوان‌ها را تقویت کند پیش برویم. ممکن است این فعالیت‌ها زمان‌بر و هزینه‌بر باشد اما این اقدامات باید صورت گیرد تا بتوانیم در حوزه آب پیشرفت کنیم.

اکبری خاطر نشان کرد: قطعا مشارکت مردم و فرهنگ سازی عمومی در جهت استفاده بهینه از منابع آب لازم است. رسانه‌ها نیز در فرهنگ‌سازی عمومی باید مشارکت داشته باشند. دستگاه‌های تخصصی باید به اشخاصی که در حوزه آب درگیر هستند، مدل ارائه دهند تا این افراد بتوانند کارها را با اطمینان پیگیری کنند. این مسئله نیاز به تعامل بیشتری دارد و زمان‌بر است.

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: مجلس برای پیگیری مسئله آب در برنامه ششم الزاماتی را مطرح کرده و تصویب نیز شده‌اند. دولت باید به سمت مدیریت منابع آب حرکت کند و حداقل ۱۱ میلیارد مترمکعب یا سالی۲.۲ میلیارد مترمکعب در مصرف آب صرفه جویی صورت گیرد. می‌توان با بهره گیری از الگوها و طرح‌ها مناسبی که در خصوص مدیریت آب مطرح می شود گام‌های خوبی در راستای مدیریت صحیح منابع آبی برداشت.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا