صنعت، معدن، تجارت

صدور ۳هزار کارت عضویت و بازرگانی برای زنان

رئیس کانون زنان بازرگان با بیان اینکه هنوز زنان کشور در جایگاههای اجتماعی از سقف شیشه‌ای سهم‌گیری‌ها عبور نکرده‌اند، گفت: برای ۲۵۰۰ تا ۳ هزار نفر از زنان، کارت عضویت و بازرگانی صادر شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، فاطمه مقیمی در همایش ملی زنان و توسعه گفت: توسعه حضور زنان در اقتصاد ایران، توانسته تغییراتی را ایجاد کند، اما هیچگاه جایگاه کافی را برای زنان حاصل نکرده است؛ این در حالی است که بیش از ۶۰ درصد از ورودی‌های دانشگاهی را زنان تشکیل می‌دهند و بنابراین، این امیدواری وجود دارد که طی سالهای آینده، نقش زنان پررنگ تر شود.

رئیس کانون زنان بازرگان افزود: روند توسعه پله به پله سپری می‌شود، اما انتظار داریم در بخش خصوصی، تحول با سرعت و شتابندگی بیشتری شکل گیرد؛ به این معنا که وقتی صحبت از صادرات شده و از آن به عنوان محور توسعه اقتصادی کشور یاد می‌شود، نقش زنان باید در آن بیشتر دیده شود؛ این در حالی است که نقش زنان در تولید ناخالص داخلی، کمتر از ۴۰ درصد است، ضمن اینکه همزمان با رشد ایران در فضای کسب و کار بین المللی، رشد حضور زنان را در اقتصاد هم شاهد هستیم.

وی تصریح کرد: در سال ۲۰۱۸ پیش بینی‌ها حکایت از آن دارد که رشد اقتصادی برای ایران رقم خواهد خورد، اما رتبه کسب و کار ایران بر اساس آخرین اعلام بانک جهانی، ۴ رتبه تنزل یافته است.

مقیمی معتقد است که تمامی بخش‌های اقتصادی کشور برای توسعه، باید از بزرگترین سرمایه‌های خود به عنوان نیروی انسانی که زنان هستند، بهره برداری کند؛ پس نباید نقش زنان مغفول مانده یا نادیده گرفته شود.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: در بخش خصوصی، زنان تقلای خود را کرده اند، اگرچه هنوز در اول راه قرار دارند؛ در حالیکه بعد از ۴ دهه اخیر، باید در میانه راه باشیم.

مقیمی از صدور کارت بازرگانی و عضویت برای ۲۵۰۰ تا ۳ هزار نفر از زنان کشور خبرداد و گفت: این در شرایطی است که بسیاری از زنان، علیرغم مدیریتی که در بنگاههای اقتصادی دارند، به عنوان نفر دوم و سوم بنگاه مطرح شده اند.

وی اظهار داشت: جرقه ایجاد کانون بانوان بازرگان در سال ۱۳۸۸ زده شده و در سال ۸۹ ، هیات موسس اولیه شکل گرفت و در سال ۹۰ نیز، به عنوان یک تشکل مردم نهاد به ثبت رسید و از دارندگان کارت بازرگانی و کارت عضویت سراسر کشور، عضو گرفت و اکنون، در دوره سوم هیات مدیره کانون های کشوری هستیم.

مقیمی ادامه داد: در حال حاضر، کانون زنان بازرگان ایران در ۱۸ مرکز استان، شعبه های کاری خود را تشکیل داده است؛ این در حالی است که از حدود ۲۵۰۰ بانوی دارنده کارت بازرگانی و کارت عضویت، ۷۰۰ تا ۷۵۰ نفر در کانون های زنان بازرگان عضو شده‌اند.

وی خواستار تغییر در نظام تفکر افراد در دیدگاهشان نسبت به زنان و جایگاه آنها شد و گفت: البته زنان بازرگان ایرانی، هنوز نتوانسته اند از سقف شیشه‌ای پیشرفت‌های خود عبور کنند و حرکتی را تجربه می‌کنند که اگر از یک حد بالاتر رفته و رشد کنند، با مشکلاتی مواجه می شوند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا