امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

گلایه برنجکاران مازنی از تولیدات مانده در دستشان

دولت در حالی اقدام به جلوگیری از واردات برنج کرده که متاسفانه نوشدارویی پس از مرگ سهراب بوده چرا که برنجکاران در فغان تولیدات مانده در دستشان ماندند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، این روزها خبر داغ واردات بی‌رویه برنج که با عنوان قاچاق کالا وارد ایران شده به همراه خود دل‌نگرانی‌های فراوانی را برای قشر زحمتکش برنج‌کاران استان‌های شمالی کشور به وجود آورد.

زحمت‌کشانی که حرفه‌شان با نام “به رنج” آمده و دل به امید پس از کشت اول و حمایت‌های مسئولان دولتی به کشت دوم روی آوردند و فروش اولین کشت خود را صرف کشت دوم گذاشتند.

همچنین بخوانید

واردات بی‌رویه برنج شوکی برای شالیکاران مازندرانی شد، مازندرانی که ۴۵ درصد تولید برنج ایران را بردوش دارد و فقط شهرستان آمل برنج ۴.۵ میلیون نفر ایرانی را تامین می‌کند اما این روزها بدلیل واردات بی‌رویه برنج بجای رفع خستگی از برداشت کشت دوم، خستگی مضاعفی را برای این زحمت‌کشان به وجود آورد.

اکبر مسعودی یکی از کشاورزان روستاهای محمودآباد با ابراز تاسف از وضعیت نامساعد برنج در استان بیان کرد: برای کشت دومم مجبور شدم کشت اول را سریع بفروشم آن هم با نازل‌ترین قیمت تا برای تامین کشت دوم پولی بدستم بیاید.

وی افزود: اکنون برای کشت دوم بالغ بر شش میلیون تومان اعم از خرید کود، سم، کارگری، سوخت موتور برای آب چاه، برداشت هزینه کردم چون امیدم به برداشت و فروشم دومم بود.

عدم حمایت مسئولان کشوری

این کشاورز با گذاشتن دستش برروی جبینش گفت: هنوز عرق خستگی‌ام خشک نشده و دو هفته‌ای از برداشت برنجم انجام شده که شالی‌کوبی‌دار بهم گفته که فروش برنج راکد شد.

کشاورز دیگری از بخش دابودشت شهرستان آمل با دل پر بر وضعیت به وجود آمده برنج یادآور شد: برنج دابو را بسیاری از ایرانی‌ها می‌شناسند و نامش زبانزد بسیاری از مسئولان استانی است.

وی افزود: تاکنون هیچ‌گونه حمایتی از این برنج نه تنها در سطح کشور حتی در سطح استان نشده است اگر چه طی دو سالی جشنواره برنج در این بخش به اجرا درمی‌آید.

این کشاورز با بیان اینکه اکنون با وارد کردن بی‌رویه برنج، برنج ما کشاورزان در کارخانجات مانده و به نوعی دپو شده، عنوان کرد: با این شرایط نامساعد خرید و فروش برنج اظهار پشیمانی می‌کنم که چرا کشت دوم انجام دادم با توجه به اینکه مسئولان ما تاکید بر کشت دوم داشتند.

تعویق پرداخت بدهی بانکی بدلیل عدم فروش برنج

اکبر مهدوی از کشاورزان شهرستان نور گفت: چرا مسئولان به قشر کشاورز اخمین نمی‌دهند و همیشه اذیت‌شان می‌کنند؟

وی ادامه داد: شما اکنون به کشورهای آسیایی چون چین، ژاپن یا تایلند بروید ببینید که چگونه کشاورزانش مورد حمایت قرار می‌گیرند اما متاسفانه کشاورزان ما نه تنها حمایت نمی‌شوند تازه مورد اذیت هم می‌شوند که نمونه‌اش ورود بی‌رویه برنج خارجی حالا چه قانونی چه قاچاق است.

شالی‌کار بی‌منت نوری مطرح کرد: چرا باید زمانی واردات برنج صورت بگیرد که زمان پرداخت تسهیلات بانکی کشاورزان به بانک کشاورزی باشد؛ متاسفانه بدلیل عدم فروش برنجم نتوانستم پرداخت تسهیلات وامم را ردیف کنم تا جلوی افزایش بهره را بگیرم، خداییش این ظلم بزرگی در حق کشاورزان است.

مرتضی حداد سرگروه شورای بخش شهرستان آمل نیز بیان کرد: دیوار کوتاه‌تر از ما، حکایت بنده‌های خدای کشاورز است؛ زیرا متاسفانه فقط این کشاورز است که مورد حمایت قرار نمی‌گیرد هیچ تازه دردی بر دردهایش اضافه می‌شود.

وی یادآور شد: پس از واردات بی‌رویه برنج جلوگیری از آن به نوعی نوشدارویی بعد از مرگ سهراب است، چون الان مهمترین اصل برای کشاورزان فروش برنج‌هایی‌ست که روی دست‌شان مانده است.

حداد اضافه کرد: اکنون مهمترین موضوعی که مسئولان باید به آن توجه داشته باشند ساماندهی یا نوعی خرید تضمینی برنج کشاورزان است تا بار مشکلات این کشاورزان برداشته شود.

ورود ۱۸۰ هزار تن برنج قاچاقی به ایران

عضو دائم ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با اشاره به واردات بی‌رویه برنج به ایران بیان کرد: به گفته وزیر جهاد کشاورزی متاسفانه از وارد شدن ۲۰۰ هزار تن تنها به مقدار ۲۰ هزار تن از طریق گمرک وارد ایران شد و ۱۸۰ هزار تن از راه‌های دیگر چون لنج به صورت قاچاق وارد کشور شد.

عزت‌الله یوسفیان‌ملا با بیان اینکه در سه سال گذشته اجرای قانون ارتقای سلامت اداری تصویب شده بود که این سه یک سال و نیم آن از دولت قبل و یک سال و نیم برای این دوره از دولت بوده است، افزود: این قانون متاسفانه طی این سه سال بدون اینکه آیین‌نامه اجرایی شود پشت‌سر گذاشته شد در حالی که سازمان برنامه و بودجه می‌بایست بنویسد.

وی ادامه داد: این قانون ارتقاء سلامت همه دستگاه‌های را برای امکانات یارانه‌ای را به هم متصل می‌کند یعنی سطح سفارشاتی که در قانون کشور قبل از اینکه وارد کشور شود قابل رویت است و به گمرک کشور وصل می‌شود و از آنجا به دستگاه‌های کشور مثل سازمان مالیاتی و غیره انجام می‌شد.

یوسفیان‌ملا با تاکید براینکه قانون مذکور بسیار مهم است اما با تمام شدن عمرش آئین‌نامه آن اجرایی نشد و باید مجددا این قانون اجرایی شود، اظهار داشت: در امر برنج نیز مطمئنا با توجه به وزن سنگین آن از سوی کولبران صورت نگرفت و از طریق لنج‌ها و سایر موارد وارد ایران شد.

عضو دائم ستاد مبارزه به مفاسد اقتصادی با اعلام اینکه آن چه برای مبارزه با قاچاق کالا مسلم است عزم جدی برداشته شود اگرچه طی سال‌های گذشته گام‌هایی صورت گرفته گرفته اما به نقطه مطلوب نرسیدیم، گفت: در نظر بگیرید که از۲۰۰ هزار تن واردات برنج ۱۸۰ هزار تن قاچاق بوده حالا در نظر بگیرید که در سایر کالاها چه خبر است.

وی خاطرنشان کرد: با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی و وزارت تجارت، صنعت و معدن از ورود واردات بی‌رویه برنج جلوگیری به عمل آمد.

منبع
تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا