صنعت، معدن، تجارت

مهلت اعتبار ثبت سفارش سه ماهه شد/کارمزدها ٧٢ساعته باید تسویه شود

رئیس کل سازمان توسعه تجارت علت نوسان تراز تجاری کشور طی ماههای اخیر را کاهش مهلت اعتبار ثبت سفارش از ۶ ماه به سه ماه و مهلت تسویه کارمزدها ظرف ۷۲ ساعت اعلام کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، مجتبی خسروتاج در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه وظیفه سازمان توسعه تجارت ایران بسترسازی برای صادرات است، گفت: اما سازمانهای دیگر مثل بانکها، استانداردها و گمرکات نیز باید زمینه ساز توسعه صادرات است و صاحبان بنگاهها نیز در این حوزه مهم است.

وی افزود: در شهریورماه امسال صادرات نسبت به شهریور ٩۵،   معادل٧.١ درصد، در مهرماه امسال نسبت به سال قبل، ٣.۶ درصد و در آبانماه امسال نسبت به سال قبل ۵.٨ درصد رشد داشتیم؛ ولی در ماههای اول سال به دلیل کاهش صادرات غیرنفتی، صادرات رشد تجمیعی نداشته است، البته واردات در هشت ماهه امسال به ٣٢.۵ میلیارد دلار رسیده و محمدودیت تجاری به دلیل آن است که بتوانیم تراز تجاری را مثبت کنیم.

همچنین بخوانید

به گفته خسروتاج، برخی حوادث پتروشیمی، کاهش شدید تولید را برای برخی از محصولات رقم زده است؛ در بخش شوینده ها نیز رشد صادرات ٣ درصد رشد، محصولات پلیمری رشد خوبی را تجربه کرده است.این در حالی است که در بخش محصولات فولادی نیز رشد ۴١ درصدی صادرات ثبت شده ولی در بخش کشاورزی در پسته ٣۵ درصد و در کشمش ٢٠ درصد کاهش صادرات داشته ایم.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت خاطرنشان کرد: در این مدت رشد صادرات به قطر را شاهد هستیم که به ١۴٠ میلیون دلار رسیده است و امیدواریم با مجموعه تدابیر پیش رو، رشد مجموع صادرات را شاهد باشیم و در واردات نیز با ابزارهای مرسوم بتوانیم تراز تجاری را بهبود بخشیم.

دلایل نوسان تراز تجاری طی ماههای اخیر

خسروتاج با بیان اینکه در گذشته مجوز ثبت سفارش شش ماه مهلت داشت، گفت: طی بخشنامه ای که ابلاغ شده، از هفته گذشته حداکثر دوره ثبت سفارش ۹۰ روز شده است. این در حالی است که کارمزدها هم باید حداکثر ظرف ٧٢ ساعت از زمان تکمیل مدارک پرداخت شود.

ادامه دارد …

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا