بین الملل

سخنان دبیرکل اوپک در مراسم پایانی/بازار در حال متوازن شدن است

دبیرکل اوپک با بیان اینکه برخی تصورشان بر این بود که توافق اوپک، به ثمر نخواهد نشست، گفت: بازار در حال متوازن شدن بوده و آمار گویای این واقعیت است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، خالد الفالح که هم اکنون به صورت زنده در حال اعلام جمع‌بندی جلسه امروز اوپک در وین است، گفت: اکنون بیانیه اوپک قرائت خواهد شد و پس از آن، نواک، وزیر انرژی روسیه بیانیه خود را قرائت خواهد کرد.

دبیرکل اوپک افزود: این سومین نشست مشترک اوپک و غیر اوپک به شمار می‌رود و باید از وزیر انرژی روسیه تشکر کرد که با  رهبری خود، باعث همکاری اوپک و غیراوپک شده و از همه کشورهای عضو و غیر عضو نیز برای این همکاری، قدردانی می‌شود.

همچنین بخوانید

وی با اشاره به سالگرد توافق اوپک تصریح کرد: یک سال پیش ما در اینجا، همکاری خود را شروع کرده و این همکاری، باعث بهبود بازار شده است؛ در حالیکه بسیاری تصورشان بر این بود که این توافق، موفق نمی شود.

الفالح ادامه داد: همانطور که اکنون مشاهده می‌شود، بازار درحال متوازن شدن است و آمار به خوبی گویای این واقعیت است. اکنون، همه نتایج خوب بوده و به علت التزام صد درصدی یا بیشتر به توافق کاهش تولید، حاصل شده است.

وی با بیان اینکه، از صبح تا عصر در مورد تمدید توافق برای ادامه بهبود بازار بحث و تبادل نظر صورت گرفت، خاطرنشان کرد: برای تضمین این که کارها و تلاشها و صبرمان هدر نرود، باید به توافقمان ادامه بدهیم.

دبیرکل اوپک خاطرنشان کرد: نتیجه دیدار امروز، ایجاد همکاری بی سابقه بین اوپک و غیر اوپک و دست یابی به پایداری بازار است که همه ما برای کوتاه مدت و بلند مدت طالب آن هستیم.

الفالح ادامه داد: تقریبا یک سال پیش در همین اتاق کنفرانس گرد هم نشستیم و با هم اعلام همکاری کردیم که به این ترتیب به صنعت نفت کمک کردیم تا یکی از بدترین چرخه‌های بازار که در تاریخ اخیر تجربه کرده‌ایم، بهبود پیدا کند.

وی افزود: اعلام این همکاری، خود یک دستیابی و موفقیت بزرگ است و بسیاری فکر می‌کردند چنین کاری ممکن نیست و اگر هم ممکن شود، بر شرایط بازار تاثیرگذار نخواهد بود؛ همان‌طور که همه شما می‌دانید این توافق برای شتاب‌دهی به دوباره متوازن شدن بازار، کاهش شرایط اشباع عرضه و بهبود پایداری بازار، طراحی شده بود.

الفالح، نتایج تلاش مشترک ما مشهود است و اعداد و آمار خود گویای همه چیز هستند؛من همچنین می‌خواهم از کنار هم آمدن تولیدکنندگان اوپک و غیر اوپک تشکر کنم که با عبور از تفاوت‌های بسیار زیاد با هم همکاری کرده‌اند و این ارزش تلاش‌های جمعی ما را بیشتر می‌کند و باعث تولید نتایج بهبود یافته‌ای شده است که شاهد آن هستیم.

به گفته دبیرکل اوپک، حالا همه دنیا می‌دانند که بدون تلاش‌های مشترک مابازار همچنان نوسانات شدیدی از خود نشان می‌داد و آینده نامشخصی داشت و نتایج بسیار بزرگ منفی‌ای برای تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان، صنعت نفت و درکل، اقتصاد جهانی، دربر داشت.

وی اظهار داشت: حالا با نگاهی به جلو عملکردهای اقتصادی درحال بهبود است و آی‌ام‌اف پیش‌بینی کرده است رشد اقتصادی جهان در ۲۰۱۸ برابر با ۳.۷ درصد شود. درحالی‌که اتحادیه اروپا هم اعلام کرده است امسال با سریع‌ترین نرخ خود در دهه اخیر رشد خواهد کرد. جهت‌گیری بازارها در چند ماه اخیر نشان دهنده بهبود قابل‌توجهی در تمام پایه‌های اقتصادی و حال‌وهوای کلی بازار بوده است.

وی افزود: این نتایج گران‌قدر اول از همه، نتیجه التزام ۱۰۰ درصد یا بیشتر از ۱۰۰ درصدی به سطح هدف کاهش تولیدات توسط همه تولیدکنندگان اوپک و غیر اوپک است. و با تحولاتی که امروزه می‌بینیم می‌توان گفت که ما در مسیر درستی قرار داریم. اما هنوز از نظر سطح ذخایر انبارها به هدفی که در نظر داشتیم نرسیده‌ایم. پس باید همچنان مصمم و متمرکز برای رسیدن به این هدف باقی بمانیم و به همین دلیل ما امروز اینجا هستیم.

وی اعلام کرد: امروز صبح و تا همین لحظه از عصر، ما در مورد وضعیت حاضر بازار نفت جهانی و چشم‌انداز 2018، بحث کردیم و نتیجه گرفتیم که برای ادامه بهبود بازار، قرارداد کنونی کاهش تولیدات خود را تمدید کنیم. ما این بعد از ظهر تصمیم اوپک را با همکاران خود از کشورهای غیر اوپک هم به اشتراک گذاشتیم.

وی اظهار داشت: همانطور که می‌دانید سروکار داشتن با بازارهای نفت کنونی جهان و چالش‌های پیچیده آنها نیازمند صبر ، پشتکار و مصمم بودن است و درکنار هم کشورهای ما التزام قابل ستایشی را از خود به نمایش گذاشته‌اند.

به گفته الفالح، برای تضمین این‌که کارها و تلاش‌های ما هدر نرود ما نیازمندیم همچنان با اتحاد با هم کار کنیم. ما مشتاقیم به همکاری خود با شرکای غیر اوپکی خود ادامه دهیم تا این پلت‌فرم بی‌نظیر جهانی را بسازیم و نگاه خود را از کوتاه مدت فراتر بده تا به چالش‌ها و فرصت‌های آینده‌ای که صنعت نفت در سال‌ها و دهه‌های بعدی همچنان با آن روبرو خواهد شد، بنگریم.

وی خاطرنشان کرد: دیدار امروز فرصت بزرگی ایجاد کرد تا پیوند همکاری بین تولیدکنندگان اوپک و غیر اوپک محکم‌تر شود و شرایط برای رسیدن به پایداری مداوم بازار که همه ما خواستار آن هستیم فراهم شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، پس از اتمام سخنان خالد الفالح، نواک، وزیر انرژی روسیه به ایراد سخنرانی پرداخت و از طرف روسیه و کشور های غیر اوپک، از همه تشکر کرد.

نواک گفت: اول از همه اجازه بدهید برای تشکیل این جلسه، از اوپک تشکر کنم.

پس از آن حاضران در نشست، عکس دسته‌جمعی گرفتند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا