انرژی

افضلی: در بحث آبخیزداری و آبخوان‌داری اقدامات لازم صورت گیرد

یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: به منظور مدیریت صحیح آب علاوه بر توسعه آبیاری نوین باید بر روی عملیات آبخیزداری و آبخوان داری تمرکز شود. ما باید تزریق آب به حوزه‌ها زیرزمینی را مدیریت کنیم. در شرایط کنونی دو حالت وجود دارد یا باید آنقدر بارندگی داشته باشیم که منابع آبی ما از آب سرریز شوند و یا با روش‌های نوین آب را به حوزه‌های آبریز، قنات‌ها و چاه منتقل کنیم که این امر مستلزم بودجه کلانی است.

نظر افضلی در گفت و گو با ایسنا در خصوص مدیریت صحیح منابع آبی بیان کرد: برداشت از حوزه آب‌های زیرزمینی باید با میزان آب تزریق شده به این حوزه‌ها به تعادل رسد؛ چرا که اگر به طور متوالی برداشت داشته باشیم و تزریق آب به این حوزه‌ها صورت نگیرد تراز منفی می‌شود و به دنبال آن با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی در ادامه بیان کرد: مجلس برای اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری طرح دو فوریتی داده است. اجازه دادیم ۳۰۰ میلیون دلار به منظور روش‌های آبیاری صرف شود. از همین منبع می‌توان برای لایه روبی قنات‌ها، عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری و انتقال سیلاب‌ها در مناطق کوهستانی به آبخیزها، استفاده شود. این امر سبب می‌شود تا تعادل حفظ شود و از خشک شدن قنات‌ها جلوگیری شود و هم چنین مقدار آبی هم که موجود است، احیا شود. شکل گیری ستاد احیاء قنات‌ها در سطح کشور نیز می‌تواند ایده مناسبی به منظور مدیریت این حوزه باشد.

همچنین بخوانید

نماینده مردم نهبندان در مجلس بیان کرد: کشورهای توسعه یافته اروپایی دارای ۲۰۰۰ میلی متر بارندگی در سال هستند. ما باید با توجه به شرایط کشورمان اقدامات لازم را انجام دهیم. در حال حاضر ما با یک کمربند خشکی مواجه هستیم که میزان بارندگی را به طور متوسط به۷۰ و ۸۰ میلی متر کاهش داده است و در کشور ما نیز میزان بارندگی از ۲۵۰ میلی متر به ۲۱۰ میلی متر در حال کاهش است.

افضلی خاطر نشان کرد: اقداماتی که ما برای مدیریت آب باتوجه به کمبود بارندگی در حال انجامشان هستیم مانند آبخوان‌داری و آبخیزداری و روش‌های نوین آبیاری اقدامات خوبی بوده است. در بحث آبیاری واضح است که آبیاری به روش غرقابی روش نامناسبی محسوب می شود چرا که در کشور ما میزان تبخیر نیز بسیار زیاد است و در حال حاضر آبیاری قطره‌ای صورت می گیرد که ما حتی می گوییم باید به آبیاری ریشه‌ای برسیم. ما باید روش‌ها آبیاری را مدرن سازیم.

افضلی در ادامه گفت: برای مدیریت صحیح آب ما نمی توانیم برای تمامی نقاط کشور از یک روش استفاده کنیم؛ چرا که ایران کشوری است با چندین اقلیم متفاوت. ما باید برای هر قسمت از کشور از یک روش و نسخه متفاوت استفاده کنیم. در بحث مدیریت آب ما مشکل دانش نداریم بلکه در بحث مدیریت و  بحث مالی کمی دچار مشکل هستیم. در منطقه زابل چاک چانی را درست کرده‌ایم که متاسفانه آب به میزان زیادی تبخیر می شود و در همین راستا طرح استفاده از توپ های سیاه در داخل آب ها به منظور پوشش سطح آب و به حداقل رساندن میزان تبخیر مطرح شده بود و بحث بود که یک شرکت خصوصی این طرح را اجرا کند.

وی افزود: از طرح‌ها و ابداعات جدید باید حمایت اقتصادی صورت گیرد به طوری که یک اختراع باید در سطح پایلوت اجرا شود و اگر مناسب بود تعمیم داده شود. خود مردم نیز به اهمیت آب پی برده‌اند و در منطقه بیرجند و خراسان جنوبی اقداماتی انجام داده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که یک قطره آب هم ارزشمند است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا