ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

نگاهی به مهمترین اخبار اقتصادی امروز

شاید بتوان پرداخت سپرده‌های "ثامن‌الحجج" را از مهترین خبر اقتصادی امروز دانست که جزئیات بیشتری از آن اعلام شده است.

به گزارش پرداخت وجوه سپرده‌گذاران موسسات و تعاونی‌های منحله که با مشکلات عدیده‌ای مواجه بوده‌اند همیشه مورد توجه سپرده‌گذارانی است که پول‌هایشان بلوکه شده و یا به صورت خرد دریافت می‌کنند، این بار نیز بانک پارسیان که انجام تعهدات تعاونی منحل شده ثامن الحجج را از سوی بانک مرکزی پیگیری می‌کند جزئیات تازه‌ای از جریان تعیین تکلیف سپرده‌ها اعلام کرد.

بنا به گفته پرویزیان مدیرعامل بانک پارسیان با برنامه‌ریزی‌هایی که از پیش انجام شده بود و برگه‌های تعهدی که سپرده‌گذاران به بانک پارسیان ارائه کردند، اکنون موعد پرداخت وجوه تا ۲۰۰ میلیون تومان رسیده که آن را انجام خواهند داد. وی ابراز امیدواری کرد که با هماهنگی بانک مرکزی بتوان هر چه سریع‌تر برای پرداخت‌ سهم‌های بالاتر که در مقابل آن متعهد هستند نیز ورود کرد.

البته پرویزیان این را هم گفت که تغییراتی در هیات تصفیه ثامن‌الحجج رخ داده که شرایط مناسبتری را ایجاد کرده است.

دلار در سیر نزولی

نرخ دلار طی هفته جاری با صعود همراه بود به‌گونه‌ای که نرخ آن از رقم  ۴۲۰۰ تومان عبور کرد، اما امروز با اندکی کاهش قیمت مواجه شد و قیمت آن به ۴۱۹۵ تومان رسید. این در حالی است که در یکی از خبرهای امروز کارشناسان در رابطه با افزایش نرخ ارز و اینکه پشت پرده آن چه هست به ارائه دیدگاه خود پرداختند، عده‌ای نقد می‌کنند که دولت عامدانه و برای کسب درآمد به دستکاری ارز روی آورده است. در عین حال مسئولان اقتصادی هم توضیح می‌دهند که چنین نیست و افزایش قیمت ارز به دلیل شرایط فصلی و افزایش تقاضا رخ داده. دلیل افزاش ارز هر چه هست کارشناسان اقتصادی نسبت به تبعات تورمی آن هشدار می‌دهند. 

تخم مرغ ارزان می شود

در حالی که طی هفته‌ گذشته قیمت تخم مرغ افزایش یافته بود و در برخی از نقاط پایتخت به شانه‌ای ۱۵ هزار تومان و دانه‌ای ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومان رسیده بود اما مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران مرغ تخم‌گذار، عامل این گرانی را تصمیمات نادرست برخی از دستگاه‌های نظارتی از جمله سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان دانست و اعلام کرد که به زودی با توزیع تخم مرغ ارزان قیمت، بازار متعادل می‌شود.

داوری بین‌المللی اولین و آخرین راه حل ایران و ترکمن‌ها

همان طور که پیش از این در خبرها آمده بود شرکت گاز دولتی ترکمنستان اعلام کرد برای حل و فصل اختلاف گازی خود با ایران، به داوری متوسل خواهد شد. ماجرا از این قرار است که ترکمنستان براساس توافق صورت گرفته در سال ۱۹۹۷، به ایران گاز صادر کرده اما بعدا به اصطلاح زیر حرفش زده و در طول زمستان سالهای مختلف گاه و بیگاه قیمتها را افزایش داده است. حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در آخرین اظهارات خود درمورد اتفاق مذکور به ایسنا گفت: مذاکرات با این ترکمنستان درمورد این موضوع ادامه دارد و ایران هنوز برای شکایت کردن زمان دارد. امیدواریم در این فاصله بتوان این مشکل را با مذاکره برطرف کرد. از زمانی که ترکمنستان شیر گاز خود را روی ایران بست تا زمانی که به این کشور اعلام کردیم می خواهیم شکایت کنیم ۶ ماه گذشته و فرصت این کشور هنوز تمام نشده است. به نظر من همه مسائل می‌تواند در مذاکره برطرف شود.

فروش سیگار توسط کیوسک‌ها؛ممنوع

تخلف فروش سیگار توسط کیوسک‌ها از دیگر خبرهای اقتصادی امروز بود که رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور هشدار داد که توزیع سیگار توسط کیوسک‌ها و نیز خرده فروشان کنار خیابان غیرقانونی بوده و تخلف به شمار می‌آید.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا