امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

آبزیان ایرانی از طریق عمان راهی اروپا می‌شوند/ پیش‌بینی ۴۵۰ میلیون دلار صادرات آبزیان تا پایان سال

بر اساس تفاهم‌نامه منعقدشده، یکی از شرکت‌های فعال در کشور عمان قصد دارد از طریق صادرات آبزیان ایرانی این محصولات را با برند خود در بازارهای اروپایی توزیع کند.

به گزارش آرمان اقتصادی، بر اساس تفاهم‌نامه منعقدشده، یکی از شرکت‌های فعال در کشور عمان قصد دارد از طریق صادرات آبزیان ایرانی این محصولات را با برند خود در بازارهای اروپایی توزیع کند.

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران با اعلام این خبر گفت: به‌تازگی تفاهم‌نامه مشترکی با کشور عمان منعقد شده که قرار است یک‌سری از محصولات شیلاتی مورد نیاز این کشور از طریق ایران تأمین شود.

علی‌اکبر خدایی افزود: کشور عمان خواهان صادرات تخم ماهی قزل‌آلا به کشورش است که از این طریق بتواند به نیاز مشتریان اروپایی پاسخ دهد.

وی بیان کرد: از آنجا که ایران نیز نیازمند تن‌ماهیان است، قرار است بخشی از مواد اولیه تن‌ماهیان را از کشور عمان تأمین کنیم.

خدایی ادامه داد: تمامی مسائل بانکی با کشور عمان برطرف شده و هیچ مشکل خاصی نداریم.

وی عنوان کرد: در سال گذشته حدود ۴۱۲ میلیون دلار محصولات شیلاتی کشورهای عربی و سایر کشورها صادر شده که پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال جاری به ۴۵۰ میلیون دلار برسد.

صادرات ۲۰۰ میلیون دلاری آبزیان در هفت ماهه ابتدایی امسال

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران یادآور شد: در هفت ماهه ابتدایی سال جاری ۲۰۰ میلیون دلار محصولات شیلاتی صادر شده که در نیمه دوم سال به‌طور قطع میزان صادرات افزایش خواهد یافت.

خدایی تأکید کرد: صادرات به کشورهای عربی در مجموع ۲۰ میلیون دلار در سال گذشته رقم خورده که قسمت اعظم آن ماهی قزل‌آلا، میگو و غذای ماهی بوده است.

وی خاطرنشان ساخت: در سال گذشته ۱۰ میلیون دلار ماهی کپور به کشور عراق صادر شده و حدود ۲۰ میلیون دلار نیز محصول شیلاتی به امارات صادر شده است.

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران اضافه کرد: کشور امارات بازار مناسبی برای حضور محصولات شیلاتی تولیدشده در ایران به بازارهای اروپایی بوده که از طریق یکی از شرکت‌های فعال در این زمینه اقدامات لازم در حال انجام است.

به گفته خدایی، کشور ویتنام نیز سرمایه‌گذاری‌های خوبی برای تولید سوخت ماهی و صادرات آن به سایر کشورها در قشم در حال انجام دارد که امیدواریم بتوانیم از این طریق ارزش افزوده زیادی نصیب کشورمان کنیم.

وی اظهار کرد: سازمان دامپزشکی کشور نیز باید همکاری‌های لازم را در زمینه صادرات ماهیان پرورشی به کشورهای اروپایی داشته باشد، زیرا در حال حاضر در زمینه صادرات ماهیان دریایی و میگو مجوزهای لازم به اروپا اخذ شده است، اما باید برای صادرات ماهی‌های پرورشی تفاهم‌نامه دیگری نیز به امضا برسد.

خدایی در پایان گفت: در ماه مارس سال ۲۰۱۸، هیأتی از اتحادیه اروپا برای شرکت در اجلاس شیلات به ایران سفر می‌کند که امیدواریم این مسئله نیز در آن مطرح و مرتفع شود./

 

منبع

ایانا

قالب وردپرس

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا