امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

ثبت ۴۵ آفت کش جدید در کشور/ حذف آفت کش ها در آینده نزدیک محال است

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه حذف آفت کش ها از بخش کشاورزی در آینده نزدیک محال است، گفت: به دلیل عدم تنوع، هنوز برخی از سموم مربوط به دهه های ۴۰ و ۵۰ در کشور استفاده می شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمدعلی باغستانی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه به اعتقاد ما حذف آفت کش ها از بخش کشاورزی در آینده نزدیک محال است و به این زودی ها اتفاق نخواهد افتاد، اظهارداشت: مصرف آفت کش ها در کشور ما خیلی زیاد نیست و ما نسبت به دنیا ۷۰ درصد آفت کش استفاده می کنیم و وضعیتمان در این زمینه نگران کننده نیست اما مصرف بهینه یکی از دغدغه های ما در این زمینه است.

وی با بیان اینکه پایش های وزارت بهداشت در زمینه باقی مانده آفت کش ها از دو جنبه مورد بررسی قرار می گیرد، افزود: در این پایش ها میزان بیش از حد مجاز باقی مانده سموم و همچنین بحث عدم تطابق مورد بررسی قرار می گیرد.

همچنین بخوانید

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور افزود: بحث عدم تطابق به این معنا که آفت کشی برای یک محصول به ثبت نرسیده اما برای آن مورد استفاده قرار گرفته، بحث مهمی است.

باغستانی با اشاره به اینکه ما آفت کشی در کشور داریم که برای ۶۰ آفت مورد استفاده قرار می گیرد که این ایراد بسیار بزرگی است، اضافه کرد: در جامعه حساسیت ها نسبت به سلامت محصول و مردم افزایش یافته که البته این اتفاق خوبی است و ما باید از آن استفاده کنیم.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه سال گذشته ۴۵ آفت کش جدید در کشور به ثبت رسید، گفت: متاسفانه برخی از سمومی که در کشور مورد استفاده قرار می گیرد مربوط به دهه های ۴۰ و ۵۰ است که ما به دلیل عدم تنوع لازم، قادر به حذف آنها از سبد کودیمان نیستیم.

باغستانی تصریح کرد: این مایع شرمسازی کشور است که برخی سموم را آنقدر نگه می داریم که در لیست لوتردام قرار بگیرد و به دلیل محدودیت های بین المللی ناچار به حذف آنها از سبد کودیمان شویم.

وی همچنین تولید سموم تحت برند در کشور را مورد اشاره قرار داد و اظهارداشت: برخی شرکت های بزرگ خارجی قول داده اند در سال ۲۰۱۷ این اقدام در کشور ما عملیاتی شود که عملیاتی شدن آن علاوه بر اینکه باعث افزایش کیفیت سموم می شود، باعث انتقال تکنولوژی به کشور ما نیز خواهد شد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در اظهارنظری جداگانه تصریح کرد: ما در زمینه آموزش و ترویج روش های استفاده از سموم و آفت کش ها از شرکت های تولیدکننده و همچنین واردکننده گلایه هایی داریم.

باغستانی با بیان اینکه در مجموع کیفیت آفت کش ها حتی آن دسته که تولید داخل هستند، مطلوب است و شرایط بدی در این زمینه نداریم، اضافه کرد: اما مشکل ما این است که تولیدکنندگان و واردکنندگان در زمینه آموزش و ترویج مصرف صحیح این محصولات با دولت همکاری نمی کنند و متاسفانه مسئولیتشان فقط تا آنجا است که این سموم در قفسه فروشگاه ها قرار بگیرد.

وی اظهار امیدواری کرد: برای سال آینده انجمن توزیع کنندگان سموم نیز فعال و مشکل آموزش و ترویج مصرف درست این محصولات حل شود.


منبع:مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا