بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

وضعیت تراکنش‌های کارتخوان‌های فروشگاهی زیر ۵۰۰۰ تومان

۲۸.۷۱ درصد تراکنش های ابزار کارتخوان های فروشگاهی درآبان ۹۶ زیر ۵۰۰۰ تومان بوده که پرداخت کارمزد آن بر عهده بانک پذیرنده است و این روند تغییر نظام کارمزد در کشور را اجتناب ناپذیر می کند.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، با بررسی مبلغ تراکنش‌های هر سه ابزار پذیرش شبکه شاپرک که عبارت‌اند از کارت‌خوان‌های فروشگاهی، ابزار پذیرش موبایلی و اینترنتی در آبان ماه ۹۶ نتایج زیر حاصل‌شده است.

کارت‌خوان‌های فروشگاهی

مبلغ تراکنش‌های ابزار کارت‌خوان فروشگاهی بر اساس میزان کارمزد بانک پذیرنده به زیر ۵ هزار تومان، بین ۵ تا ۲۵ هزار تومان و بالای ۲۵ هزار تومان تومان بررسی می‌شود.

دامنه مبلغی تراکنش‌های ابزار کارت‌خوان فروشگاهی برحسب ریال در آبان ماه ۹۶

بر اساس این نمودار بیشترین تعداد ابزار کارت‌خوان‌های فروشگاهی دارای مبلغی بین ۵ تا ۱۵ هزار تومان بوده و همچنین ۲۸.۷۱ درصد تعداد تراکنش‌های ابزار کارت‌خوان‌های فروشگاهی مبلغی زیر ۵ هزار تومان دارند.

بر اساس داده‌ها، ۳۶.۹۴ درصد تراکنش‌ها ابزارکارتخوان های فروشگاهی در بازه مبلغی بین ۵ تا ۲۵ هزار تومان قرار دارند و همچنین ۲۷.۴۹ درصد آن‌ها نیز به مبالغ بالای ۲۵ هزار تومان تعلق دارد.

بر اساس این گزارش، در آبان ماه سال ۹۶، ۳۵۱ میلیون و ۶۶۷ هزار و ۲۸۱ تراکنش زیر ۵ هزار تومان در ابزار کارت‌خوان فروشگاهی رقم خورده است. همچنین تعداد تراکنش‌های در بازه مبلغی بین ۵ تا ۲۵ هزار تومان برابر با ۴۵۲ میلیون و ۴۴۹ هزار و ۶۹۴ بوده و کل تعداد تراکنش‌های با مبالغ بالای ۲۵ هزار تومان برابر با ۳۳۶ میلیون و ۷۰۶ هزار و ۲۳۰ عدد تراکنش بوده است.

با توجه به نمودار دامنه مبلغی ابزار کارت‌خوان فروشگاهی می‌توان بیان کرد که بیش از ۹۰ درصد تراکنش‌های ابزار پذیرش کارت‌خوان فروشگاهی دارای مبلغی کمتر از ۵۰۰ هزار تومان است.

ابزار پذیرش اینترنتی

دامنه مبلغی تراکنش‌های ابزار پذیرش اینترنتی برحسب ریال در آبان ۹۶

دامنه مبلغی تراکنش‌های انجام‌شده توسط ابزار پذیرش اینترنتی، مبین آن است که بیشترین تعداد تراکنش‌ها در بازه ۵ تا ۱۵ هزار تومان قرار دارد و این بازه ۲۶.۶۳ درصد از کل تراکنش‌ها را دربرمی گیرد در این ابزار پذیرش حدود ۶۸.۰۱ درصد از کل تراکنش‌ها دارای مبلغی کمتر از ۲۵ هزار تومان هستند.

ابزار پذیرش موبایلی

دامنه مبلغی تراکنش‌های ابزار پذیرش موبایلی برحسب ریال در آبان ۹۶

در نمودار فوق دامنه مبلغی تراکنش‌های ابزار پذیرش موبایلی شرایط متفاوت از دو ابزار دیگر است به‌نحوی‌که ۴۴.۰۶ درصد مجموع تراکنش‌های دارای مبلغ کمتر از ۲۰۰۰ تومان و ۶۸.۷۴ درصد تراکنش‌ها دارای مبلغ کمتر از ۵۰۰۰ تومان هستند. این روند با توجه به استفاده عموم جامعه از کارت‌های شارژ با مبلغ در حدود ۵۰۰۰ تومان و همچنین استقبال مردم از این ابزار به‌منظور تهیه کارت‌های شارژ اپراتورهای مختلف توجیه‌پذیر است.

نکته قابل‌توجه در خدمت پرداخت قبض و خرید شارژ تلفن همراه توسط ابزار پذیرش موبایلی، اعمال محدودیت سقف مبلغی ۲۰۰ هزارتومانی است که در جدول بالا به‌خوبی نمایانگر است البته لازم به ذکر است از اردیبهشت‌ماه امسال با توجه به راه‌اندازی پرداخت‌های NFC در شبکه پرداخت کشورانجام تراکنش خرید کالا و خدمات که از آبان ماه سال ۹۴ از سوی بانک مرکزی از این بستر متوقف‌شده بود اینک با فناوری NFC امکان‌پذیر شده است.

منبع

ایبِنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا