انرژی

آغاز تولید میدان گازی بزرگ مصر

میدان گاز طبیعی "زهر" مصر که توسط شرکت انی اداره می‌شود، تولیدش را آغاز کرد تا این کشور را یک گام دیگر به خودکافی در تامین انرژی نزدیکتر کند.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از بلومبرگ، گاز از بزرگترین میدان فراساحلی مدیترانه به تاسیساتی در شهر پورت سعید منتقل می‌شود تا از آنجا برای تحویل به شبکه توزیع ملی آماده شود. طارق المولا، وزیر نفت مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد تولید اولیه این میدان ۳۵۰ میلیون فوت مکعب در روز است. تولید روزانه آن تا ژوئن به حدود یک میلیارد فوت مکعب و تا پایان سال ۲۰۱۹ به ۲.۷ میلیارد فوت مکعب افزایش خواهد یافت.

وزیر نفت مصر اظهار کرد: تولید میدان “زهر” کمک خواهد کرد این کشور در تامین گاز طبیعی خودکفا شود و باری که بر بودجه دولتی وجود دارد سبک‌تر می‌شود و هزینه واردات کاهش پیدا می‌کند.

میدان گازی “زهر” به مناقصه‌های تامین انرژی که شرکت‌هایی مانند گلنکور و ترافیگورا در سال‌های اخیر برنده شده بودند پایان می‌دهد. این میدان همچنین فشار بر اقتصاد مصر را که از زمان انقلاب سال ۲۰۱۱ با کمبود ارز خارجی روبرو شده است، کاهش می‌دهد. مصر در حال حاضر برای تامین نیازهای انرژی خود، گاز مایع را با هزینه بالایی وارد می‌کند. با این‌همه کشف “زهر” از سوی انی در اوت سال ۲۰۱۵ امیدها را برای تامین عمده نیاز داخلی و تبدیل مصر به صادرکننده گاز در منطقه مدیترانه شرقی برانگیخت.

به گفته محمد ابوبشا، اقتصاددان بانک سرمایه‌گذاری EFG-هرمس در قاهره، یکی از بزرگترین مسائلی که مصر در سال‌های اخیر داشت، تغییر بزرگ موازنه انرژی از یک صادرکننده بزرگ به یک واردکننده بزرگ به دلیل افزایش مصرف در برابر کاهش تولید بود. با میدان گازی جدید، موازنه انرژی احیا می‌شود و اگر مصر صادرکننده نباشد، حداقل کمبود انرژی نخواهد داشت.

این کشور واقع در شمال آفریقا به منظور تامین نیاز داخلی و به دلیل خرابکاری در خط لوله اصلی این کشور در صحرای سینا که مانع صادرات شد، ناچار شد در سال ۲۰۱۴ صادرات گاز را متوقف کند.

وزیر نفت مصر ماه گذشته اظهار کرده بود انتظار می‌رود “زهر” با ذخایر گاز طبیعی بالغ بر حدود ۸۵۰ میلیارد متر مکعب شکاف میان عرضه و تقاضا را بسته و به وابستگی مصر برای واردات ال ان جی در سال آینده پایان دهد و حتی این کشور را قادر سازد به صادرات بازگردد.

شرکت دولتی روس‌نفت در اکتبر قراردادی برای خرید ۳۰ درصد سهم در میدان “زهر” را نهایی کرد در حالیکه شرکت BP سال گذشته ۱۰ درصد سهم این میدان را خرید.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا