صنعت، معدن، تجارتمعدن

پاسخ کرباسیان به موضوعات مشارکت بخش خصوصی، تعیین نرخ تعرفه، سرمایه گذاری و مشکلات صندوق های بازنشستگی

رئیس هیات عامل ایمیدرو در نشست خبری امروز، به سئوالات متعدد خبرنگاران درباره مشارکت بخش خصوصی، تعیین نرخ تعرفه، نقشه راه، ادغام ها، سرمایه گذاری و مشکلات صندوق های بازنشستگی پاسخ داد.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، مهدی کرباسیان در نشست خبری پس از ارایه گزارشی، به سئولات خبرنگاران درباره موضوعات مختلف از جمله کاهش بودجه ایمیدرو، حوادث و ایمنی، زیرساخت ها، سرمایه گذاری بخش خصوصی، زنجیره فولاد، صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی، بهره مالکانه، واگذاری ها و غیره پاسخ داد که در پی می آید:

کاهش بودجه ایمیدرو

یکی از منابع مالی ایمیدرو استفاده از بودجه است و دولت در خصوص بودجه شفاف سازی کرده است. از ۷۶ میلیارد بوجه اختصاصی سال ۹۶، تنها ۱۶ میلیارد پرداخت شده است. رقم بودجه سال آینده ۳۵ میلیارد تومان است که البته امسال به عددی کم شده اما با توجه به برنامه های دیگر در واقعیت چیزی کم نشده است. اگر همین میزان را بدهند ما راضی هستیم زیرا برای توسعه زیرساخت ها نیاز است.

حوادث و ایمنی

در مورد ایمنی معادن، بیشتر نگرانی ما بیشتر در بخش معادن زغال سنگ است. واحد ایمنی ما به دقت روی این موضوع فعالیت دارد و حساس است. با وزارتخانه، نظام مهندسی معدن و سایر نهادها در این موضوع فعالیت داریم و جلساتی برگزار کردیم. ایمنی معادن زغال سنگ بر عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و امیدواریم این وزارتخانه فعال تر برخورد کند.

با توجه به اینکه اغلب معادن کشور رو زمینی است و با دقتی که صورت می گیرد و نیز واحد HSE ایمیدرو در معادن تحت پوشش نظارت کافی دارد، میزان حوادث کاهش یافته است.

از وضع پیش آمده در معدن زمستان یورت اظهار تاسف می کنیم. ایمنی معادن زغال سنگ خیلی حساس است و مسئولیت آن با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. کارگروه مشترکی در وزارتخانه ایجاد شده و همکاری نزدیکی با وزارت کار داریم.

واگذاری ها

ما مکلف هستیم هر پروژه راه اندازی می شود سه ساله واگذار کنیم. اکنون اکثر معادن و واحدها واگذار شده است.

همه معادن غیر از سنگان واگذار شده است. به اعتقاد ما معادن و احدها باید به بخش خصوصی دارای اهلیت واگذار شود. اهلیت در واگذاری اصل مهمی است تا مشکلات ایمنی و اشتغال ایجاد نشود. اگر اهلیت نباشد شبیه اتفاقاتی نظیر زرشوران رخ می دهد. ما در معادن نظیر مهدی آباد و اُپال پارسیان دقت داریم و درنتیجه کارها با قوت پیش می رود.

در سال آینده پس از راه اندازی کامل پروژه ها در سنگان، واگذار می شوند. در شرایط حاضر واگذاری صحیح نیست. ما به سمت انتخاب پیمانکار ایرانی- خارجی هستیم چرا که باطله برداری این منطقه به بیش از ۱۵۰ میلیون تن می رسد و در زمان مناسب برای این موضوع تصمیم خواهیم گرفت.

برخی از واگذاری ها به سبب عدم انتقال تعهدها، مشکلاتی ایجاد کرده و چون ایمیدرو ضامن بوده گرفتاری هایی ایجاد کرده است، قول داده اند این روند با دقت بیشتری انجام شود. قرار است با هماهنگی سازمان خصوصی سازی مانع این مشکلات شویم.

شرکت های تهیه و تولید، شرکت ملی فولاد و منطقه خلیج فارس به عنوان بازوهای عملیاتی ایمیدرو باید تحت پوشش ایمیدرو باقی بمانند. بقیه شرکت ها نیز واگذار می شوند. هفته پیش برای شرکت های احداث صنعت و نورد فولاد تقاضای واگذاری یا انحلال داده شد.

دستیابی به اهداف تولید ۵۵ میلیون تن فولاد تا چشم انداز ۱۴۰۴ حتما محقق خواهد شد. مشکلاتی در مسیر هست که تلاش می کنیم یکی یکی آنها را حل کنیم. در حوزه ریل و آب نگرانی داریم. در حوزه ریل نیاز به سرمایه گذاری بالا است که باید برای رفع این چالش سریع اقدام شود.

در باره تهاتر نیز، سال گذشته سازمان برنامه و بودجه ۴۰۰ میلیارد تومان پیشنهاد داد که سهم ایمیدرو ۱۳۰ میلیارد تومان بود. اگر رقم بزرگ تر شود نگرانی ها در باره بسته شدن حساب ها رفع خواهد شد و حساب شفاف می شود و طلب ها با بدهی ها تهاتر می شود.

زیر ساخت ها

در منطقه سنگان با همه مشکلات زیرساختی اعم از برق، گاز، آب و راه آهن مواجه بودیم اما با ایجاد شرکت زیرساخت توسط سرمایه گذاران، مساله برق و گاز حل شده است و با سرمایه گذاری انجام شده، جای نگرانی نیست با شرکت راه آهن جلسات خوبی برگزار شد و حسب نظر آقایان شریعتمداری و آخوندی وزاری صنعت معدن و تجارت و همچنین راه و شهرسازی، کمیته ای به ریاست بنده برای موضوع حمل و نقل تشکیل شد و جلسات آن ماهانه برگزار می شود. امیدواریم با برنامه ریزی ها این مشکلات رفع شود. درباره آب، جلسات خوبی با وزارت نیرو برگزار و قرار شد از منابع آبی شور یا پساب شهرهای اطراف تامین شود. امیدواریم وزارت نیرو در این باره فعال تر عمل کند همچنین تقاضای جلسه با آنها داشتیم تا موضوع انتقال آب مورد نیاز شرق کشور از خلیج فارس و دریای عمان تامین شود که اکنون در دستور کار دولت است.

در زنحیره تولید ماشین آلات نقش مهمی دارند. طی سال های اخیر ماشین آلات وارد نشده یا تولید کافی نشده است. در این زمینه با تولیدکنندگان و واردکنندگان جلساتی داشتیم. ما ضمن حمایت از تولید داخل باید به تامین نیازها هم توجه داشته باشیم. تولید برخی ماشین آلات اقتصادی و به مصلحت نیست. اینکه بخش خصوصی مالک هپکو شود استقبال می کنیم.

مشارکت ۶۵۰۰ میلیارد تومانی با بخش خصوصی

برای جذب منابع بخش خصوصی مدل های متنوعی داریم. از جمله اینها مدل واگذاری با آگهی مزایده سرمایه گذاری و بهره برداری نظیر معادن گل گهر ۵ و ۶ است. مدل دوم، استخراج و بهره برداری با قرارداد ۱۰ ساله و ۱۵ ساله است. مدل سوم، واگذاری طرح های در دست اجرا به بخش خصوصی و مشارکت با آن مانند طرح کک سازی زرند است و مدل دیگر سرمایه گذاری ۶۵ و ۳۵ درصدی با بخش خصوصی. به نظر ما این مدل بهترین مدل واگذاری مشارکت است.

منطقه پارسیان به عنوان یک عسلویه دوم پیش بینی شده است. ۵ شرکت بزرگ پتروشیمی آماده برای سرمایه گذاری هستند. شرکت آلومینیوم جنوب نیز برای تامین نیاز پودر آلومینا از بخش واردات، تقاضای زمین کرده است. همچنین ۲ شرکت خارجی تقاضای زمین کرده اند که در حال بررسی است. طرح جامع منطقه پارسیان مصوب شده است. تاکنون عمده مشکلات مربوط به محیط زیست بوده که برطرف شده است.

صندوق بیمه معدنی

صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی یکی از حامیان اصلی معادن بخش خصوصی است. سرمایه صندوق در دولت یازدهم از ۱۰ میلیارد به ۱۱۰ میلیارد تومان رسید. پیشنهاد داریم سرمایه این صندوق امسال به ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یابد.

مجلس و دولت باید کمک کنند. اگر سرمایه این صندوق افزایش یابد، به حوزه اکتشاف، استخراج و بهره برداری بخش خصوصی کمک می شود و در شرایط بحران، بخش زیادی از خسارت را می دهد. در جریان زلزله کرمان، به حدود ۳۰ معدنکاری که خسارت دیدند، ۲ سال استمهال برای وام ها دادیم.

سرمایه گذاری خارجی

بخش معدن و صنایع معدنی، یکی از حوزه های جذاب برای سرمایه گذاران است. آینده این بخش بسیار خوب است. منابع معدنی فناپذیر است و قیمت ها رشد می یابند. در اجلاس اخیر، اعلام شد قیمت برخی مواد معدنی چندین برابر خواهد شد. ما اکنون جادیگاه پانزدهم را از نظر ذخایر معدنی داریم و با اکتشافات معدنی جدید، این جایگاه به رتبه ۱۰ می رسد. ما باید جذب سرمایه گذاری خارجی را در اولویت قرار دهیم. پیشنهاد ما این است که حدود ۵ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از واگذاری ها در قالب اوراق مشارکت ارزی بین المللی و ریالی داده شود. در حوزه معدن و صنایع معدنی، ۳.۵ میلیارد یورو جذب فاینانس داشته ایم. در بخش معدن تا کنون به سرمایه گذاری خارجی نیاز نبوده اما اگر نیاز باشد با شرکت های خارجی مذاکره می کنیم.

ایرالکو و مشکلات

مدیر عامل جدیدی از سوی هیات مدیره تعیین شده که از تجربه بالایی برخوردار است و در حال برطرف کردن چالش ها هستند.

اجرای نقشه راه

برخی نقشه راه های بخش معدن و صنایع معدنی شروع شده است. به عنوان مثال، موضوع افزایش صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی از این جمله است و در مجلس و وزارتخانه مطرح شده است. تشکیل ستاد زنجیره فولاد هم جزو این نقشه راه است. باقی بندها هم در دست اقدام است.

ادغام در زنجیره فولاد

منطقی است که در زنجیره فولاد ارتباطاتی وجود داشته باشد. به عنوان مثال شرکت ذوب آهن مالکیتی در معادن سنگ آهن ندارد و برخی معادن هم خط تولید پایین دستی ایجاد کرده اند. از ادغام استقبال می کنیم اما باید با تدبیر و پختگی انجام شود. در بندرعباس پیشنهاد دادیم فولادسازها مشارکت کنند.

بهره مالکانه و حقوق دولتی

برای حقوق دولتی سال آینده ۱۰۵۰ میلیارد تومان در بودجه پیش بینی شده است. اصلی ترین پرداخت کننده حقوق دولتی ایمیدرو است و امسال تعهدات خود را تا حد زیادی انجام داده است. شاید نیاز به بازنگری از سوی شورای عالی معادن باشد تا بخش خصوصی راغب تر شود و کمتر در فشار قرار گیرد.

مشکلات صندوق بازنشستگی فولاد

صندوق های بازنشستگی دو ورودی شامل حق بیمه و سود سرمایه گذاری ها دارد. در مورد حق بیمه، وقتی تعداد نفرات بیمه شده کم و بازنشسته ها زیاد می شود تعادل به هم می خورد. صندوق بازنشستگی فولاد از حدود ۱۵ سال گذشته، تعداد افراد بیمه شده خیلی کم شده و تعداد بازنشسته ها زیاد شده و الان به عنوان یکی از حساسیت های دولت مطرح است. یکی از راهکارها وصل شدن این صندوق به تامین اجتماعی است تا به صورت صندوق دیده نشود. امیدوارم با پیگیری دولت، وزارت رفاه و هیات امنای تامین اجتماعی، این مشکلات حل شود.

مشکلات کارخانه های روی

اکنون ظرفیت کارخانه های فرآوری روی ۳۸۰ هزار تن ا ست که معدن انگوران تنها یک سوم نیاز مواد اولیه این واحدها را می تواند تامین کند. امیدواریم با راه اندازی معدن مهدی آباد که از اواخر ۹۷ محصول ارایه می دهد، بخشی از مشکلات تامین حل شود.

اهداف معدن

با توجه به اهمیتی که مقام معظم رهبری و دولت روی بخش معدن و صنایع معدنی در اقتصاد مقاومتی دارند، اما تصمیمات جسورانه تری نیاز داریم. ۲۰ سال پیش بودجه بخش معدن و صنایع معدنی چین ۸ تا ۱۱ درصد بود اما الان به ۵۰ درصد رسیده است. کشور عمان نیز در این بخش به رغم نداشتن معدن به عنوان یکی از محوری ترین حوزه های معدنی منطقه به شمار می رود. سه چهار سال توجه سبب درآمدهای پایدار در این بخش می شود.

عرضه محصولات در بورس کالا

حامی بورس کالا بوده ام یکی از روش های شفاف سازی و جلوگیری از فساد است. در ایمیدرو همه محصولات تولیدی در بورس عرضه می شود. اعتقاد داریم همه کالاها در بورس کالا عرضه شوند.

بورس اوراق

سرمایه بورس یکی از بهترین روش ها برای تامین سرمایه است. بانک منابع محدود دارند و دارای بدهی معوق هستند. اکنون برخی پروژه ها را آماده داریم. با توجه به نقدینگی ارزی و ریالی در کشور، مدیران بورس باید تصمیم های جسورانه بگیرند. چرا که یکی از راه های جذب منابع مردم بورس است که سرمایه های ارزی و ریالی برای پروژه هایی با سرمایه ۲۸ تا ۳۰ درصد با تضمین ایمیدرو انجام شود.

عوارض و تعرفه

سیاست وزیر صنعت معدن و تجارت این است که تعیین عوارض و تعرفه بدون اخذ نظر و مشورت انجمن ها و وزارتخانه انجام نخواهد شد

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا