بین الملل

طلای سیاه شوم

ونزوئلا بیشترین نفت را نسبت به هرکشور دیگری دارد؛ اما بحران این کشور آنقدر پیچیده و بد است که شرکت های نفتی، هیچ پولی ندارند و ضرر و زیان زیادی را متقبل می شوند.

به گزارش آرمان اقتصادی، ونزوئلا با وضعیت و بحران اقتصادی که دارد، چند وقتی است که در صدر اخبار جهان قرار دارد. در خبرگزاری های بین المللی، تقریبا هرروز یک خبر از وضعیت ونزوئلا منتشر می شود. سی ان ان مانی هم گزارشی درباره این کشور نوشته است.

طبق گزارش سی ان ان مانی، شلمبرژه (Schlumberger)، بزرگترین شرکت خدمات نفتی، روز جمعه اعلام کرد، ۹۳۸ میلیون دلار از دارایی آن در ونزوئلا کاهش یافته است. همچنین این شرکت، در سال گذشته ۴۶۰ میلیون دلار هم به دلیل صورت حساب های پرداخت نشده دولت ونزوئلا و شرکت نفتی دولتی آن، از دست داده بود.

همچنین بخوانید

شلمبرژه برای شرکت های نفتی، تجهیزات تولید می کند و تخصص و فناوری های لازم را هم مهیا می کند. براساس گزارش سی ان ان مانی، حالا این شرکت اعلام کرده که در ونزوئلا باقی خواهد ماند و سعی می کند پولش را بگیرد. البته این کار به نظر دشوار می رسد.

براساس تحلیل و پژوهشی که توسط دانشکده هاروارد منتشر شده، ونزوئلا تقریبا ۶۰ میلیارد دلار به پیمانکاران و تامین کنندگانی مانند شلمبرژه بدهکار است. حتی در حال حاضر این کشور نتوانسته از تعهد برخی از اوراق قرضه ای که سال گذشته منتشر کرده، برآید.

این گزارش همچنین می افزاید: ضرر و زیان شلمبرژه نشان می دهد که بحران اقتصادی، سیاسی و انسان دوستانه از ونزوئلا چقدر شدید است. همچنین هم ونزوئلا دیگر قادر نیست به اندازه قبل نفت پمپ کند که تنها منبع درآمد اوست. این در حالی است که وضعیت کمبود موادغذایی و دارویی بدتر شده است. نفت ۹۵ درصد از صادرات ونزوئلا را تشکیل می دهد.

در ماه دسامبر، تنها ۵۰ سکوی نفتی در ونزوئلا فعال بودند. به گفته بیکر هیوز، یکی دیگر از ارائه دهندگان خدمات نفتی، این میزان از ۸۱ سکوی نفتی سه سال گذشته، کمتر است. همانطور که مشخص است، این تعداد سکوی نفتی در ونزوئلا کاهش یافته است، اگرچه قیمت نفت در سال گذشته افزایش یافت.

از طرفی هم به گزارش اوپک، کل تولید نفت ونزوئلا در دسامبر سال قبل، ۲۹ درصد کاهش یافته است.

مشکلات ونزوئلا همین طور پیچیده تر شده است. بخشی از آن هم به دلیل پرداخت به شرکت های ارائه دهنده خدمات نفتی مانند شلمبرژه، هالیبورتن و سایر شرکت هاست. این شرکت ها در طول سال ها به تدریج عملیات خود را در ونزوئلا کاهش داده اند.

طی این سال ها شرکت های مختلفی مانند، Delta، GM، Pepsi، General Mills، Colgate، Bridgestone، Mondelez عملیات خود را در این کشور متوقف کردند و باعث شدند در سال های اخیر، بحران شدید تر شود.

با این حال، مک دونالد هنوز هم در ونزوئلا شعبه دارد، اما آن را در درآمد جهانی خود محاسبه نمی کند. از طرفی مک دونالد به دلیل کمبود سیب زمینی و نان، فروش سیب زمینی سرخ کرده و بیگ مک در این کشور را تعطیل کرده است. اکسون موبیل هم بالاخره بعد از ۱۰ سال جنگ قانونی با ونزوئلا سال گذشته آن را از دست داد.

ایرلاین های یونایتد، لوفتهانزا، ایرکانادا و آویانکا کلمبیا هم پروازهای خود به مقصد ونزوئلا را متوقف کرده اند. البته هنوز هواپیمایی امریکن، پروازهایش به ونزوئلا را دارد، ولی به شدت کاهش یافته است. 

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا