بورسفرابورس

فعالیت بازار سرمایه به نیم‌قرن رسید

طی این مراسم وزیر اقتصاد و همچنین رئیس سازمان بورس ضمن تاکید بر نقش مهم و انکارناپذیر بازار سرمایه در توسعه اقتصادی کشور، همکاری میان سه رکن بازار مالی کشور یعنی بورس، بانک و بیمه را لازمه پیشبرد هرچه بهتر هدف تامین مالی بخش‌های متخلف اقتصادی عنوان کردند.

مراسم پنجاه سالگی بازار سرمایه ایران با حضور مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی، شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی، عبدالناصر همتی رئیس کل بیمه مرکزی، مدیران عامل ۴ بورس کشور، مدیران اقتصادی و جمعی از پیشکسوتان بازار سرمایه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، طی این مراسم وزیر اقتصاد و همچنین رئیس سازمان بورس ضمن تاکید بر نقش مهم و انکارناپذیر بازار سرمایه در توسعه اقتصادی کشور، همکاری میان سه رکن بازار مالی کشور یعنی بورس، بانک و بیمه را لازمه پیشبرد هرچه بهتر هدف تامین مالی بخش‌های متخلف اقتصادی عنوان کردند.

«شفافیت»؛ پیش‌نیاز قطعی توسعه توسعه بازار سرمایه

رئیس کل بانک مرکزی  نیز در آیین بزرگداشت پنجاهمین سال فعالیت بازار سرمایه به موضوع «شفافیت در بازار سرمایه »  اشاره کرد و گفت: «شفافیت» در بازار سرمایه بی‌تردید یکی از پیش‌نیازهای قطعی توسعه این بازار و ارتقای نقش آن در اقتصاد کشور است. و ضمن ارج نهادن به تلاش‌هایی که در سالیان گذشته در این زمینه از سوی مسئولان، مدیران و کارشناسان بازار سرمایه انجام شده است، شواهد نشان می‌دهد که هنوز لازم است اقدامات بنیادین بیشتری برای رسیدن به درجه مطلوب شفافیت در بازار سرمایه انجام شود.

ولی اله سیف با بیان اینکه کارکرد ماهوی بازارهای پول و سرمایه، تامین مالی اقتصاد و هدف غایی آن تخصیص بهینه منابع است، گفت: در غیاب تحقق این هدف بنیادی یعنی تخصیص نابهینه منابع، اقتصاد کشور نمی‌تواند از بازدهی مطلوب و رشد پایدار برخوردار شود و به بیان ساده، اقتصاد حیات بیمارگونه‌ای می‌یابد.

رئیس شورای پول و اعتبار  به دامنه شفافیت در بازار سرمایه پرداخت و افزود: دامنه این شفافیت از قوانین و مقررات حاکم بر بازار آغاز شده و سپس موضوعاتی چون مکانیزم های معاملاتی و نظارت کارا و اثربخش متضمن سلامت فعالیت‌ها را در بر می‌گیرد. در این بین یکی از مهم‌ترین مولفه ها، شفافیت در نظام اطلاعاتی و گزارشگری مالی ناشران اوراق بهادار است. شاید هیچ خصیصه دیگری در بورس هم‌تراز شفافیت اطلاعات مالی نباشد، زیرا در دنیای امروز مبنای تصمیم‌گیری بازیگران بازار سرمایه، پیش‌بینی است و پیش‌بینی خوب نیز متکی به اطلاعات سالم و شفاف است.

سیف استفاده از تجربه موفق سایر کشورها در حوزه بازار سرمایه را سودمند خواند و گفت: اصلاح قوانین و مقررات، ارتقای نظارت کارا و اثربخش و اصلاح نظام حسابداری و حسابرسی کشور از جمله مولفه های اصلی اقدامات موثر در این زمینه است. روند شیوع « حسابداری بد» در کشور باید متوقف شود.

رئیس کل بانک مرکزی ضمن اشاره به اینکه بانک مرکزی به عنوان ناظر اول و غالب نظام بانکی کشور آمادگی دارد زمینه‌های همکاری خود را با وزارت امور اقتصادی و دارائی درباره اصلاح نظام حسابداری و حسابرسی کشور و نیز با سـازمان بورس و اوراق بهادار به‌ویژه در موضوع ارتقای شفـافیت گستـرش دهد، افزود: یقیـناً نتیجه این تعامل هم‌افزا موجبات رشد و توسعه متوازن دو بازار پول و سرمایه را رقم خواهد زد.

 

رئیس کل بیمه مرکزی ایران نیز به عنوان یکی دیگر از سخنرانان مراسم پنجاه سالگی بازار سرمایه ایران گفت: تمام تلاش صنعت بیمه این است که ارتباط منابع غیر بانکی با بازار سرمایه کشور تقویت شود.

عبدالناصر همتی یکی از موارد مهمی که ارتباط خوبی بین بازار سرمایه و بیمه ایجاد می کند را بیمه عمر دانست و افزود: متاسفانه در کشور ما بیمه عمر به دلیل شرایط خاص اقتصادی توسعه چندانی پیدا نکرده است.

وی با بیان اینکه در بعضی کشور های پیشرفته، بیمه های عمر متصل به سهام بسیار در توسعه بازار نقش آفرین است، گفت: ما نیز برای اقدام در این زمینه اعلام آمادگی می کنیم و بنا داریم آن را در آینده نزدیک راه اندازی کنیم.

همتی ادامه داد: هم اکنون اوراق بهادار متصل به بیمه در بسیاری از کشورها پیشرفت مناسبی داشته و منابع خوبی را به بازار سرمایه تزریق کرده است.

به گفته رئیس بیمه مرکزی ایران، در حال حاضر صندوق حوادث بیمه طبیعی نیز مراحل نهایی خود را در کشور می گذراند که با تاسیس آن ریسک مربوط به حوادث طبیعی کاهش خواهد یافت.

حاکمیت شرکتی؛ بحث مشترک بیمه و بازار سرمایه

همتی در ادامه این مراسم، به موضوع حاکمیت شرکتی اشاره کرد و اظهار داشت: حاکمیت شرکتی، بحث مشترک ما و بازار سرمایه است و به طور جدی موضوع را پی گیری می کنیم تا ظرف هفته آینده، اساسنامه شرکت های بیمه را به شرکت ها ابلاغ و زمینه شفافیت در این حوزه را فراهم کنیم.

رئیس بیمه مرکزی ایران، همچنین به موضوع IFRS اشاره کرد و گفت: استاندارد های ۲۰۱۷ نهایی شده و تا سال ۲۰۲۱ فرصت اجرای ان را داریم. در شرکت های بیمه نیز در مسیر شفافیت بیشتر حرکت کرده ایم و مقررات را به طور صحیح عملیاتی می کنیم.

 

بخش قابل توجهی از مطالبات پیمانکاران با انتشار اسناد خزانه پرداخت شد

 

رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در این مراسم با بیان اینکه بیش از ۱۰ سال فعالیت داشته است، گفت: روسای سازمان بورس طی این مدت اهتمام بلیغی به توسعه، عمق بخشی، شفافیت و افزایش کیفیت بازار داشته اند.

آیت الله غلامرضا مصباحی مقدم، با بیان مطالب فوق بیان کرد: خوشبختانه بازار سرمایه در طی مدت مزبور هم از لحاظ کیفی و هم کمی رشد قابل توجهی داشته است و در این زمینه تنوع ابزارهای مالی، صندوق ها و نهاد های مالی موجب شد این بازار در مسیر توسعه حرکت کند.

مصباحی مقدم همچنین بیان کرد که کمیته فقهی طی ۱۰ سال فعالیت، بیش از ۸۵ ابزار مالی یا نهادهای مالی جدید را از نظر فقهی مورد بحث و بررسی قرار داده است

رییس کمیته فقهی با بیان اینکه خوشبختانه حاصل کار کمیته فقهی ابزارهایی است که تعداد بسیاری از آن‌ها در اقتصاد کاربرد دارد، گفت: ابزارهایی مثل اوراق اجاره دولتی، اوراق استصناع، مرابحه و اسناد خزانه که از نظر ارقام، در بودجه سال جاری رقم بالایی را به خود اختصاص داده اند، گواه اهمیت بازار سرمایه در کل اقتصاد کشور است.

وی در ادامه افزود: طی سال های اخیر بخش قابل توجهی از مطالبات پیمانکاران از طریق انتشار اوراق اخزا پرداخت شد. همچنین انتشار اوراق رهنی بانک مسکن نیز از دستاورد های بسیار خوب ما بود.

منبع

روابط.عمومی فرابورس ایران

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا