انرژی

با همکاری جهاددانشگاهی موازی کاری‌ها را کم می‌کنیم

مدیرعامل شرکت مپنا با تاکید بر لزوم همکاری‌های مشترک بین شرکت مپنا و جهاددانشگاهی در حوزه‌های علمی و فناوری گفت: یکی از اشکالات کشور این است که از توانایی دیگر نهادها باخبر نیستیم و گاهی این مساله منجر به موازی‌کاری می‌شود. خوشبختانه در نشستی که امروز با جهاددانشگاهی برگزار کردیم تا حدودی این مساله برطرف خواهد شد و با ایجاد موسسه‌ای مشترک با جهاددانشگاهی از فعالیت‌های یکدیگر آگاهی پیدا کرده و این موازی‌کاری‌ها کمتر می‌شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، دکتر عباس علی‌آبادی مدیرعامل شرکت مپنا در حاشیه بازدید از مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاددانشگاهی و نشست مشترک مدیران مپنا و جهاددانشگاهی، با تاکید بر لزوم همکاری‌های مشترک بین شرکت مپنا و جهاددانشگاهی در حوزه‌های علمی و فناوری اظهار کرد: گروه مپنا مجموعه‌ای از شرکت‌های ایرانی است که با حدود ۵۰ شرکت در زمینه برق، نفت، گاز و حمل‌ونقل ریلی فعالیت می‌کند و در کسب و کارهای جدید در حوزه‌های پزشکی و سایر حوزه‌هایی که به سرمایه‌گذاری جدید نیاز نداشته و با سرمایه‌گذاری قبلی محصولات مورد نیاز کشور  را تامین می‌کند، فعالیت دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر به طور مستقیم ۱۵ هزار نفر از کارکنان مپنا در داخل گروه فعالیت می‌کنند ولی نزدیک به ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار نفر در سایت‌های این شرکت فعالیت می‌کنند که شرکت‌های پیمانکاری و اقماری هستند.

همچنین بخوانید

مدیرعامل شرکت مپنا اظهار کرد: رویکرد اصلی ما مبتنی بر فرمایشات مقام معظم رهبری در درون‌زایی و برون‌گرایی است و وقت آن رسیده که با فرصت‌هایی که در پسابرجام به وجود می‌آید بتوانیم در خارج از کشور فعالیت‌ها را توسعه بدهیم و در حال حاضر نیز در کشورهای همسایه به ویژه در عراق و پاکستان به صورت وسیع مشغول به فعالیت هستیم.

وی ادامه داد: نزدیک به ۴ هزار مگاوات نیروگاه در حال ساخت در خارج از کشور داریم و همین موضوع باعث شد در سال ۲۰۱۵ براساس گزارشات جهانی رتبه سوم را در بین دارندگان علمی و فناوری ساخت نیروگاه در جهان کسب کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد با حمایت مسوولان کشور و ایجاد زمینه‌های مناسب برای صادرات خدمات فنی و مهندسی که در حال حاضر در آن ضعیف هستیم و نظام بیمه‌ای نداریم و نظام بانکی نیز نمی‌تواند خوب حمایت کند و در نتیجه بازارهای جهانی را در حال حاضر دچار مشکلاتی کرده است بتوانیم این مسیر را باز کرده و در داخل کشور نیز به بهانه فاینانس و تامین پول توانایی‌ها و شغل‌هایی را که ایجاد کرده‌ایم، از دست ندهیم.

دکتر علی‌آبادی گفت: سعی می‌کنیم منابع مالی به نحوی از منابع ملی تهیه شود و با ایجاد صندوق پروژه در بورس و با استفاده از ظرفیت‌های بانکی کشور منابع غیرنقد خودمان را بتوانیم به پروژه‌های فاینانس تبدیل کنیم.

وی افزود: شاخصه جمهوری اسلامی، نهادهایی نظیر جهاددانشگاهی هستند و در نشست امروز توانستیم به جمع‌بندی برسیم که موسسه مشترکی با جهاددانشگاهی در زمینه فعالیت‌های پژوهشی صنعتی ایجاد کنیم. البته همکاری‌های پژوهشی با سایر دانشگاه‌ها در گذشته داشته‌ایم ولی شکل جهاد و عملکرد جهاددانشگاهی در این زمینه به شرکت مپنا نزدیک است. ما امیدواریم بتوانیم با جهاد در زمینه فعالیت‌های پژوهشی صنعتی همکاری داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت مپنا در ادامه درخصوص فعالیت‌های ریلی این شرکت اظهار کرد: مپنا به غیر از لکوموتیوسازی در سایر بخش‌های ریلی جوان است و حرکت آرامی نیز در این زمینه داشته‌ایم. در حال حاضر در بخش مترو با اجرای بخشی از خط ۳ ورود پیدا کرده و خط ۶ مترو تهران را نیز آغاز کرده‌ایم.

علی‌آبادی با تاکید بر همکاری‌های مشترک شرکت مپنا و جهاددانشگاهی اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم در آینده همکاری‌های بیشتر در حوزه علم و فناوری داشته باشیم.

وی در ادامه اظهار کرد: انتظار ما از دولت این است که ظرفیت‌هایی که در کشور ایجاد شده را حفظ کنیم اما متاسفانه در حال حاضر در بحران نقدینگی قرار داریم و مقامات به دنبال جذب سرمایه خارجی هستند اما این مساله نباید با بحث ورود پیمانکاران خارجی خلط بشود و آفت اصلی در این بحث موضوع قراردادهای ECA در بحث صادرات کالا به بهانه وام‌ است و ما باید به سمت وام‌های تجاری حرکت کنیم تا بتوانیم منابع مالی را از ظرفیت‌های تجاری تامین کنیم. در حال حاضر در تلاش برای حل این موضوع هستیم و برای اینکه منابع مالی را بسیج کنیم از فرصت‌هایی که داریم استفاده می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت مپنا افزود: در این زمینه بورس فرصت مناسبی است و به دنبال تهییج بازار سرمایه هستیم تا از منابع ملی استفاده کنیم. برای فراهم کردن سرمایه لازم برای اجرای پروژه‌ها و در حال حاضر با بانک‌ها و موسسات خارجی به نحوی فعالیت می‌کنیم که اگر کالایی نیز وارد می‌شود ساخت داخل نداشته باشد و یا حداقل کالاهایی باشد که مواد خام آن داخل شود و با فعالیت‌های داخلی تبدیل به ارزش افزوده بیشتر شود.

دکتر علی‌آبادی تاکید کرد: مپنا تلاش می‌کند دولت را در این زمینه به همکاری بطلبد و کمک و استمداد بگیرد. در زمینه نیروگاه‌سازی به هیچ وجه نیازی به خارج نداریم و همه چیز داخلی است که این مساله باید مورد توجه قرار بگیرد.

مدیرعامل شرکت مپنا با بیان اینکه در بخش نفت، گاز و ریلی زمینه‌های خوبی وجود دارد، گفت: آنچه که امروز مپنا و سایرین سعی می‌کنند فراهم کنند و دولت نیز باید در این زمینه کمک کند تامین منابع مالی از ظرفیت‌های ملی است که با بسیج آنها بتوانیم با رویکرد واردات کالا به بهانه تامین مالی و سرمایه‌گذاری مقابله کنیم.

وی افزود: باید به سرمایه‌گذاران خارجی خوشامد گفت ولی این باید در صورتی باشد که از تجهیزات داخلی استفاده شود و یا تجهیزاتی که پتانسیل ساخت داخل را ندارد، استفاده شود.

دکتر علی‌آبادی ادامه داد: یکی از اشکالات کشور این است که از توانایی دیگر نهادها باخبر نیستیم و گاهی این مساله منجر به موازی‌کاری می‌شود. خوشبختانه در نشستی که امروز با جهاددانشگاهی برگزار کردیم تا حدودی این مساله برطرف خواهد شد و با ایجاد موسسه‌ای مشترک با جهاددانشگاهی از فعالیت‌های یکدیگر آگاهی پیدا کرده و این موازی‌کاری‌ها کمتر می‌شود.

وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی واسطه‌ای بین دانشگاه و صنعت است، گفت: شرکت مپنا در گذشته نیز همکاری‌هایی با جهاددانشگاهی داشته است و هم‌اکنون فرصت خوبی است که بتوانیم این همکاری‌ها را ادامه دهیم و خلاهای یکدیگر را پر کنیم.

همکاری جهاد دانشگاهی با شرکت مپنا در زمینه پروژه‌های خارجی بیشتر می‌شود

دکتر علی‌آبادی درخصوص استفاده از ظرفیت‌های جهاد برای اجرای پروژه‌های خارجی شرکت مپنا در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا گفت: در دوره تحریم که ورود به بازارهای خارجی سخت بود ما موفق شدیم خدمات فنی‌مهندسی زیادی را  به خارج از کشور صادر کنیم و همکاری‌هایی نیز در لایه‌های مختلف با جهاددانشگاهی داشته‌ایم و بعد از این نیز این همکاری بیشتر خواهد شد تا با پوشش خلاها بتوانیم به صورت وسیع در بازارهای جهانی حضور پیداکنیم.

مدیرعامل شرکت مپنا گفت: بازارهای جهانی بی‌رحم‌تر از آن هستند که به آسانی فتح شوند و رقابت به قدری شدید و سخت است که نیاز به حمایت دولت وجود دارد تا بنگاه‌ها صدمه شدید نبینند و بتوانند در این بازار وارد شوند.

انتهای پیام


منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا