امور زیربناییتعاون و اشتغال

انتقاد از اعلام سناریوهای افزایش مزد/فاصله۶۳درصدی تا دستمزد واقعی

عضو کارگری شورای عالی کار با شاره به فاصله ۶۳ درصدی دستمزد جامعه کارگری تا معیشت گفت: فقط ٣٢ درصد کارگران دارای معیشت مناسب هستند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، علی خدایی امروز سه شنبه در نشست تخصصی گفت و گوی اجتماعی سه جانبه که در مجموعه تلاش برگزار شد، با تاکید بر اینکه ٩٣ درصد قراردادهای کار موقت هستند گفت: این آمار به غیر از کارگران دارای قراردادهای سفید و کارگران زیرزمینی است.

وی  با بیان اینکه در حال حاضر کارگران فاصله ۶٣ درصد ی با مزد واقعی دارند ادامه داد: به عبارتی فقط ٣٢ درصد کارگران دارای معیشت مناسب هستند.

همچنین بخوانید

عضو کارگری شورای عالی کار با تاکید بر اینکه فقط ١٠ درصد جامعه کارگری کشور عضو تشکل‌ها هستند که این غیرقابل پذیرش است به اهمیت شورای عالی کار و گفت و گوی شرکای اجتماعی کار اشاره کرد و گفت: متاسفانه به رغم اینکه فقط در مرحله جلسات کارشناسی مزد در کمیته دستمزد قرار داریم امروز برخی از مسئولان از افزایش ١۵ تا ١٨ درصدی خبر داده اند.

وی با بیان اینکه جامعه کارگری امروز وارث شرایط بدهی‌های دولت به تامین اجتماعی است گفت: باید به سوی نهادینه شدن گفت و گوی اجتماعی پیش برویم ضمن اینکه اگر گفت و گوی اجتماعی نظام مند نشود از بین می رود.

خدایی با اشاره به اینکه باید شرکای اجتماعی کار به رسمیت شناخته شوند گفت: انصافا در زمان وزارت آقای دکتر ربیعی اتفاقات خوبی در حوزه اهمیت به گفتگوهای شرکای اجتمعاعی کار صورت گرفته اما نیاز به ساختار سازی دارد. وقتی هفت درصد امنیت شغلی داریم و ٣٧ درصد معیشت مناسب و تنها ١٠ درصد کارگران در تشکل ها هستند از چه طریقی باید مذاکره کنیم ؟

وی گفت بر اساس قانون کار کارگران حق اعتراض و اعتصاب دارند و باید به سمت کیفی کردن تشکل ها گام برداریم در مقابل از کمیت به شدت پرهیز کنیم افزود: سازمان های مردم نهاد (سمن‌ها) در ایران قوی نیستند بنابراین باید تشکل های قوی کارگری در کشور ایجاد شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا