انرژی

کمبود آب و اشتغال دو چالش کشور است

مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کمبود آب و اشتغال دو چالش کشور است، گفت: میزان آب تجدید شونده ایران تا ۷ سال پیش ۱۳۰میلیارد بود که در حال حاضر به ۸۸.۷ میلیارد رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمدحسین شریعتمدار در هفدهمین همایش ملی برنج در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان ساری، با بیان اینکه در استان فارس کشاورزان از عمق ۲۵۰ تا۳۰۰متری اقدام به بیرون کشیدن آب می‌کنند تا کشاورزی کنند، اظهار کرد: مردم تا ۴ سال پیش رغبتی به کشاورزی نداشتند.

وی با اشاره به اینکه مردم با وجود جلوگیری دولت از کشت برنج در مناطقی که دارای کمبود منابع آبی است، این کار را انجام می دهند، افزود: در حال حاضر کمبود آب و اشتغال دو چالش کشور است.

همچنین بخوانید

شریعتمدار با بیان اینکه خشکسالی مزید بر علت کم آبی شد، گفت: میزان آب تجدید شونده ایران تا ۷ سال پیش ۱۳۰میلیارد بود که در حال حاضر به ۸۸.۷ میلیارد رسیده است.

مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه آب قابل بهره برداری ایران تا ۵ سال پیش ۸۵ میلیارد بود، افزود: این میزان در حال حاضر ۴۵ میلیارد شده است.

شریعتمدار اظهار کرد: افت آب زیرزمینی در منطقه شمال کشور مشهود است به طوری که تا ۱۰ سال پیش از هر چاه ۱۹۵ هزار مترمکعب آب برداشت می شد اما امروز به ۵۷ هزار مترمکعب با عمق بیشتر رسیده است.

وی با اشاره به هزینه گزاف بیرون کشیدن آب از عمق بالا و در نتیجه گران شدن محصول تولیدی، افزود: درصد استفاده از منابع تجدیدشونده در دنیا ۹ درصد است در حالی که به سمت اضمحلال منابع آب حرکت می کنیم.

مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه هنوز منابع آبی باقی مانده است، گفت: بسیاری از کشورها با نصف همین میزان آب، برداشت محصولی برابر با ایران دارند.

شریعتمدار با اشاره به اجرای ۲ طرح تعادل بخشی آب از سوی وزارت نیرو و جهادکشاورزی، گفت: در طرح وزارت نیرو قرار است در طول ۵ سال برنامه ششم ۱۱هزار میلیون مترمکعب صرفه جویی شود تا منابع آب زیرزمینی در حالت تعادل باقی بماند.

وی با بیان اینکه طرح دوم وزارت جهادکشاورزی افزایش بهره وری آب مورد توجه قرار گرفته است، افزود: اگر طرح تعادل بخشی به منابع آب در بخش کشاورزی به نتیجه مناسب برسد نسل ما می تواند برای حل مشکل قدم بردارد.

مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اقدامات این نهاد برای  تدوین طرح جامع بهره وری آب در طول ۲سال و نیم گذشته، گفت: در این طرح روش های اجرایی بهره وری آب مورد توجه قرار گرفته است.

این مسئول با بیان اینکه تحقیقات در حوزه برنج نیاز به در نظرگرفتن کمیت دارد، افزود: در مطالعات راهبردی انجام گرفته، کشاورزی در چند استان توصیه نمی شود.

شریعتمدار با اشاره به اینکه باوجود مبارزه با آفات ۳۵ درصد خسارت در محصولات کشاورزی وجود دارد، گفت: متوسط خسارت در دنیا ۴۲ درصد است و کمترین میزان در اروپا ۱۵درصد است.

وی به انجمن ملی برنج ایران توصیه کرد تا در مسایل برنج کشور مسئولیت تصمیم گیری را برعهده بگیرند.

مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: کشاورزانی که عضو انجمن ملی برنج هستند می توانند پیشنهادات خوبی برای بهره وری مناسب بدهند.

شریعتمدار با بیان اینکه میزان تولید شکر در سال جاری رکورد زد، افزود: تولید شکر در سال جاری یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تن بوده که به دلیل افزایش تولید چغندر از ۲۶ تن به ۵۴ تن است.

انتهای پیام


منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا