امور زیربناییچندرسانه‌ایصوتكشاورزی و دامپروری

الحاق به معاهده upov صلاح نیست + صوت

عضو هیئت علمی گروه زراعت و اصلاح نبات دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران گفت: الحاق ایران به کنوانسیون بین المللی حمایت از ارقام جدید گیاهی (upov) به صلاح کشور نیست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، ولی الله محمدی در برنامه «روی خط بازار» رادیو اقتصاد افزود: وقتی یک گونه گیاهی اصلاح، اسم گذاری و به عنوان یک رقم جدید به کشاورزان عرضه می شود در این میان فرد بهنژادگر (اصلاح گر) یک حق و حقوقی جهت استفاده از کالای تولید شده خودرا دارد.

وی همچنین اظهارداشت: مثل هر کالای دیگری بهنژادگر از حق انحصاری برای فروش و توزیع کالای تو لیدی خود برخوردار است و کشاورزانی که از این بذر استفاده می کنند هر ساله بایدبه بهنژاد گر «حق استفاده» پرداخت کنند.

همچنین بخوانید

عضو هیئت علمی گروه زراعت و اصلاح نبات دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران گفت: گاهی اوقات دولت ها بجای کشاورزان پرداخت این حق را برعهده می گیرند.

وی در ادامه افزود: کشورهای بزرگ تولیدکننده بذر جهان مثل آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان به جهت اینکه سود شرکت های تولیدی بذر تضمین شود به فکر ایجاد تشکیلاتی تحت عنوان کنوانسیون بین المللی حمایت از ارقام جدید گیاهی (upov) افتادند.

محمدی تصریح کرد: در حال حاضر لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین المللی حمایت از ارقام جدید گیاهی در هیئت دولت مصوب و جهت بررسی به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است.

وی با بیان اینکه عضویت ایران در کنوانسیون upov معایب زیادی دارد، اظهارداشت:هم اکنون کشور ایران صادرکننده بذر نبوده بلکه یک واردکننده بزرگ بذر در جهان است.

عضو هیئت علمی گروه زراعت و اصلاح نبات دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران گفت: در حال حاضر قسمت اعظم بذر محصولات مختلف مانند ذرت، کلزا، سویا، پنبه، صیفی، سبزی (خیار و گوجه فرنگی)، گل و گیاهان زینتی (بنفشه و اطلسی) از خارج وارد می شود.

وی افزود: پیوستن ایران به این معاهده در واقع تضمین سود و کمک جهت دستیابی به حق و حقوق بیشتر طرف خارجی است.

محمدی بیان داشت: هم اکنون در برابر خرید بذر از شرکت های خارجی قیمت ها تمام و کمال پرداخت می شود.

وی همچنین گفت: ایران صادرات بذر ندارد بنابراین الحاق جمهوری اسلامی به کنوانسیون مورد نظر یعنی حمایت از بهنژادگر خارجی !.

عضو هیئت علمی گروه زراعت و اصلاح نبات دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران افزود: عضویت جمهوری اسلامی در کنوانسیون بین المللی حمایت از ارقام جدید گیاهی به معنی پذیرش محدودیت های فراوان است.

وی تصریح کرد: عضویت در یک معاهده بین المللی به معنی پذیرش یک سری محدودیت ها و الزامات است.

محمدی در مصاحبه با رادیو اقتصاد گفت: بدون شک در ازای قبول این محدودیت ها باید مزیتی برای کشور کسب کرد.

عضو هیئت علمی گروه زراعت و اصلاح نبات دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران افزود: متاسفانه مزیت خاصی از عضویت در این معاهده نصیب ایران نخواهد شد.

وی در ادامه ضمن اشاره به این جمله که ۸۰ درصد کشاورزان ایران خرده پا هستند، اظهارداشت: زارعان هرساله به لحاظ اقتصادی توان زیادی برای خرید بذر ندارند

بنابراین بذری که برای یک بار خریداری و در مزرعه کشت می کنند مثل گندم، جو، سویا، برنج و بسیاری از محصولات دیگر از مزرعه خود برای کشت سال آینده بذرگیری می نمایند.

محمدی بیان داشت: اگر ایران عضو این کنوانسیون شود تمامی این کشاورزان (خود مصرفی بذر) باید هر ساله مبلغی را به شرکت خارجی تولید کننده بذر پرداخت کنند.

وی اضافه کرد: درصورت عدم پرداخت این حق از سوی کشاورزان صدها پرونده حقوقی در مجامع بین المللی علیه ایران تشکیل خواهد شد.

عضو هیئت علمی گروه زراعت و اصلاح نبات دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران گفت: انواع بذر و نهال طی سالیان گذشته از منابع متعددی به کشور وارد شده است.

وی در پایان یادآورشد: در صورت عضویت ایران به این پیمان بین المللی باید پاسخگوی تک تک بذرها و نهال ها بود که از سال ۱۳۴۰ وارد کشور شده بنابراین بحث مزبور نیز می تواند مشکلات زیادی در جامعه ایجاد کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، برنامه «روی خط بازار» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد بوده که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۱ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی و فرزانه صادقیان» با هدف ارائه یک تصویر بزرگ‌تر و کامل‌تر و قابل درک از رویدادهای مهم اقتصادی و رفع ابهامات اقتصادی بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا