انرژی

وزیر نفت: سابقه همکاری ما با دانشگاه‌ها ۲۰ ساله است

وزیر نفت با بیان اینکه تاکنون در ۳ مرحله قراردادهای پژوهشی با دانشگاه‌ها به امضا رسیده است، گفت: مایل نیستم پول پژوهشی به پژوهشکده‌های وابسته به وزارتخانه‌ها داده شود که خروجی از آن نداشته باشیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مهندس زنگنه امروز در مراسم امضای ۵ قرارداد پژوهشی با دانشگاه‌ها با تاکید بر اینکه برای سومین بار قراردادهای پژوهشی میان وزارت نفت با دانشگاه‌ها منعقد می‌شود، افزود: اولین قرارداد همکاری ما در حوزه ازدیاد برداشت از میادین نفت بوده که با همکاری خوب وزارت علوم و پیگیری مناسب دانشگاه‌ها این قراردادها اجرایی شده است.

وی ایجاد انستیتوهای نفت در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها را از دیگر دستاوردهای این قرارداد نام برد و ادامه داد: انجام پروژه‌های مربوط به ازدیاد برداشت نیاز به یک کار تیمی دارد؛ از این رو طیف وسیعی از رشته‌های علوم پایه و مهندسی با یکدیگر در زمینه یک مخزن مطالعه می‌کنند و بعد از آن وارد کارهای پژوهشی می‌شوند تا نفت بیشتری از مخازن برداشت شود.

همچنین بخوانید

وزیر نفت قرارداد دوم را در حوزه پایین دستی نفت دانست و ادامه داد: در این قراردادها تمرکز بر تولید و خلق فرآیندها و بهبود فرآیندهایی چون تولید متانول، اوره، آمونیاک، شیرین‌سازی گاز و بخشی از تصفیه نفت بوده است که با همکاری دانشگاه‌ها اجرایی شده است.

وی اضافه کرد: سابقه همکاری وزارت نفت با دانشگاه‌ها در بخش بالادستی ۲۰ ساله است،‌ از این رو استادان جوان به تازگی در این حوزه مشغول به فعالیت شده‌اند؛ ولی در بخش مهندسی شیمی و پایین‌دستی سابقه ۷۰ ساله همکاری با دانشگاه‌ها را داریم.

زنگنه، سومین گام همکاری وزارت نفت با دانشگاه‌ها را امضای قرارداد پژوهشی با ۵ دانشگاه در بخش اکتشافات ذکر کرد و یادآور شد: امروز در این مراسم با ۵ دانشگاه معتبر وارد همکاری های علمی شدیم که از این طریق ۵ دانشگاه دیگر به مجموع دانشگاه‌های همکار علمی وزارت نفت اضافه شده است و امیدواریم با علاقه‌مندی که در دانشگاه‌ها وجود دارد، این پروژه‌ها به سرعت اجرایی شوند.

وزیر نفت بهترین سرمایه‌گذاری کشور را در حوزه پژوهش و تحقیقات دانست و تاکید کرد: من موافق نیستم پول به پژوهشگاه‌های دولتی تابع وزارتخانه‌ها داده شود که دستاوردهای خاصی نداشته باشند. این طور نیست که پول بیشتر خروجی بیشتری را داشته باشد.

وی اضافه کرد: وقتی خروجی پروژه‌ها افزایش می‌یابد که متقاضی پروژه‌ها نیز وجود داشته باشد تا بتواند از یافته‌های علمی در بخش‌های مختلف استفاده کند.

زنگنه در عین حال با اشاره به وضعیت توسعه فناوری در بخش‌های اکتشافات نفت، توضیح داد: بخش اکتشافات به دلیل کمبود منابع مالی و معضلات صنعت نفت نتوانسته است بسیاری از برنامه‌های خود را عملیاتی کند.

وزیر نفت با اشاره به امضای ۵ قرارداد جدید تحقیقاتی در حوزه اکتشافات، این روش را یک الگوی مناسب برای ارتباط صنعت و دانشگاه توصیف کرد و گفت: با امضای این قراردادها امیدواریم چالش‌های موجود در این بخش رفع شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا