امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

مصرف ۳۰ تا ۴۰ تنی زعفران در ایران

یک عضو اتحادیه صادرکنندگان زعفران گفت: خوشبختانه در بهترین حالت سالانه ۳۰ تا ۴۰ تن از زعفران تولیدی کشور به مصرف داخلی و بقیه باید صادر شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سعید غفارزاده در برنامه «خانه تا کارخانه» رادیو اقتصاد ضمن اشاره به این جمله که در حال حاضر زعفران در ۲۴ استان کشور کشت می شود، افزود: تولید محصول مزبور در سال ۹۵ و ۹۶ به ترتیب ۳۵۰ و ۳۳۶ تن بوده است.

وی همچنین اظهارداشت: از مجموع تولید زعفران سال ۹۵ به میزان ۱۰۰ تن در انبارها مانده و هنوز به بازار مصرف عرضه نشده است.

همچنین بخوانید

این عضو اتحادیه صادرکنندگان زعفران گفت: ماندگاری طولانی مدت زعفران در انبارها باعث کاهش کیفیت رنگ این محصول می شود.

وی در ادامه افزود: رنگ و بو دو عامل مهم خرید و فروش زعفران در سطح بازارهای بین المللی است بنابراین در بحث صادرات باید به این مولفه ها توجه جدی شود.

غفارزاده ضمن تاکید بر تقویت و حمایت جدی از صادرکنندگان زعفران اظهارداشت: نقش تجارت خارجی در توسعه اقتصادی کشور بسیار قابل توجه است.

وی گفت: زعفران از میان محصولات صادراتی برخوردار از مزیت نسبی به دلیل موقعیت ویژه از لحاظ اشتغال‌زایی در بخش کشاورزی و ایجاد درآمد ارزی قابل‌توجه برای کشور یک محصول مهم در اقتصاد تلقی می‌شود.

این عضو اتحادیه صادرکنندگان زعفران افزود: زعفران به‌عنوان یک محصول صادراتی باارزش در اقتصاد ایران و همچنین اقتصاد جهانی است.

وی در ادامه این مصاحبه رادیویی تصریح کرد: دولت هیچ وقت تولیدکننده و بازرگان خوبی نبوده بلکه این امور را باید به بخش خصوصی واگذار کند.

غفارزاده گفت: دولت دوازدهم در دو ماهه گذشته ۲۰۰ میلیارد تومان منابع برای خرید زعفران به تعاونی توسعه وابسته به جهاد کشاورزی اختصاص داده است.

وی افزود: طبق آخرین آمارها با این میزان منابع تاکنون ۷۰ تن زعفران در کشور جهت صادرات خریداری شده است.

این عضو اتحادیه صادرکنندگان زعفران اظهارداشت: چنین طرحی طی سال ۱۳۸۵ در دولت نهم به اجرا در آمد ولی به سرانجام مقصود و مطلوب نرسید بنابراین برنامه فعلی وزارت جهاد کشاورزی نتیجه ای جزء شکست نخواهد داشت.

وی همچنین اذعان داشت: دولت نهم ۵۰ میلیارد تومان منابع مالی برای خرید زعفران جهت صادرات به تعاونی توسعه اختصاص داد تا دست دلالان را از این عرصه کوتاه کند.

غفارزاده یادآورشد: بخش دولتی زعفران زیادی در کشور خریداری ولی نتوانست مثقالی از این محصول را روی ریل صادرات قرار دهد و در نهایت امر کالای موردنظر را به خود صادرکنندگان داخلی فروخت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، برنامه «خانه تا کارخانه» کاری از گروه صنعت و بازرگانی شبکه رادیویی اقتصاد است که روزهای فرد هر هفته ساعت ۱۵ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «لیلا امیدیگانه» با هدف عارضه یابی و شناسایی مشکلات، موانع و اشکالات صنایع مختلف اعم ازمتوسط و بزرگ و ارائه راهکارهای عملیاتی رفع آن‌ها، شناسایی گلوگاه‌های صنعتی کشور و کمک به بهبود وضع موجود صنایع از طریق برقراری ارتباط سه جانبه صنعت، دانشگاه و رسانه بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا