ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

در دیدار واعظی و وزیر سوئدی چه گذشت؟

امروز (شنبه) وزیر امور اتحادیه اروپا و بازرگانی سوئد در راس هیاتی به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات آمد و با هیات ایرانی به مذاکره پرداختند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این دیدار با اعلام اینکه قرار شد دو بانک سوئدی خط اعتباری را در همکاری با شرکت های ایرانی برقرار سازند، گفت: حضور هیات های اروپایی در ایران نشانه بی اعتباری اظهارات رییس جمهوری جدید آمریکاست، بطوریکه اصرار آنها بر این رویکرد باعث می شود تا خود آنها در حاشیه قرار گیرند.

محمود واعظی در جمع خبرنگاران نیز گفت: از یکسال گذشته روابط ایران و سوئد رو به گسترش نهاده بطوریکه برای نخستین بار  بعد از پیروزی انقلاب، یک نخست وزیر از کشور سوئد به ایران سفر کرده است. 

همچنین بخوانید

وی با اشاره به بالارفتن حجم روابط تجاری میان دو کشور، افزود: این حجم طی مدت اخیر به ۲۵۰ میلیون یورو افزایش پیدا کرده است هرچند که ظرفیت های موجود بیش از این مقدار است.

عضو دولت یازدهم با اشاره به سفرهای یکسال گذشته هیات سوئدی به ایران و سفری که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با هیاتی در شهریور ماه گذشته به استکهلم داشته اند، افزود: برخی شرکت های سوئدی همچون شرکت اریکسون بیش از یک صد سال است که با ایران و شرکت های ایرانی همکاری داشته اند بطوریکه این شرکت با دارا بودن دفتر در چهار شهر کشور، دارای بیش از ۵۰۰ کارمند هستند که اکثرا ایرانی به شمار می روند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به قراردادهای متعددی که شرکت اریکسون با شرکت های ایرانی امضا کرده است اشاره کرد و توضیح داد: این شرکت بنابه دستور دولت سوئد در زمان تحریم ها هیچ وقت ایران را ترک نکرد و به همکاری با شرکت های ایرانی ادامه داد.

وی با بیان اینکه در مذاکرات امروز قرار شد تا تمرکز بیشتری روی موضوع تحقیق و توسعه داشته باشیم، خاطرنشان کرد: علاوه بر این قرار شد همکاری ها در بخش های مختلف گسترش پیدا کند و این همکاری ها بیشتر بر روی انتقال دانش فنی باشد.

عضو دولت تدبیر و امید علاقه شرکت های ایرانی را در همکاری با سوئدی ها پیرامون برقراری خط اعتباری از سوی آنها عنوان کرد و گفت: قرار شد دو بانک سوئدی در رابطه با همکاری های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات دو کشور خط اعتباری را به این همکاری ها اختصاص دهند.

واعظی با بیان اینکه بیش از ۱۰۰هزار ایرانی در کشور سوئد زندگی می کنند، اظهار کرد: علاوه بر آن شرکت های مختلف ایرانی به همراه ۷ نماینده مجلس، یک وزیر و یک شهردار ایرانی در این کشور حضور دارند که فرصت خوبی برای گسترش بازار صادراتی سوئد برای کالاهای ایرانی به شمار می رود.

وی افزود: باتوجه به اینکه در سفر امروز سندی که من و وزیر تجارت خارجی سوئد امضا کردیم سند همکاری در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات بود که بتواند فصل جدیدی را برای همکاری های دو کشور باز کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون عکس العمل کشورهای اروپایی به اظهارات ضد ایرانی ترامپ رییس جمهوری جدید آمریکا گفت: دیدارهای مقامات کشورمان با مقامات کشورهای خارجی درحالی برگزار می شود که ترامپ تقریبا تمام اظهارنظرهای که می توانسته را چه در دوران کارزار انتخاباتی و چه بعد از شروع دوران ریاست جمهوری اش را کرده است که با این وجود می بینیم که بر اراده کشورهای اروپایی تاثیری نداشته است، بطوریکه در سفر امروز نخست وزیر سوئد هیات بزرگی متشکل از بیش از ۵۰ نفر از روسای شرکت ها و بانک های سوئدی است که وی را همراهی می کنند.

وی با بیان اینکه برجام که حاصل مذاکرات با کشورهای ۱+۵ است، یک سند بین المللی به شمار می رود، تصریح کرد: برجام نتیجه قطعنامه ای است که در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شده و همه کشورها آن را پذیرفته اند و اظهارنظرهای یکی از آن کشورها نمی تواند تاثیری بر آن بگذارد و شاهدیم هر دفعه کشورهای دیگر همچون چین، روسیه و کشورهای عضو اتحادیه اروپا پاسخ آن اظهار نظرها را داده اند بطوریکه اصرار آمریکا بر این رویکرد باعث می شود تا خود آنها در حاشیه قرار گیرند.

صبح امروز جمهوری اسلامی ایران و سوئد با هدف تحکیم و تعمیق همکاری های مشترک، پنج یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند که یکی از این تفاهمنامه ها که در حضور دکتر حسن روحانی، رییس جمهوری و استفان لوفون، نخست وزیر سوئد منعقد شد، با موضوع ارتباطات و فناوری اطلاعات توسط محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و آن لیند، وزیر اتحادیه اروپا و تجارت سوئد به امضا رسید.

انتهای پیام


منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا