انرژی

چاره‌اندیشی وزارت نیرو برای حل مشکلات برق ناشی از گرد و غبار خوزستان

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: به نظر می‌رسد که پدیده گرد و غبار در خوزستان ادامه دارد و اگر مشکلات برق ناشی از این پدیده مدیریت نشود، حتما مردم از ما ناراحت می‌شوند.

به گزارش آرمان اقتصادی، هوشنگ فلاحتیان در جلسه ستاد مدیریت بحران خوزستان که شنبه‌شب (۲۳ بمن ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: وقوع پدیده ریزگردها در ۸ بهمن ماه امسال در خوزستان باعث ایجاد شرایط خاصی در شبکه‌های برق شد. کلیه تاسیسات برق استان در فضای باز قرار دارند و در معرض دید عموم هستند و این تاسیسات بنا به شرایط طبیعی طراحی شده اند.

وی افزود: اگر پدیده ریزگردها موجب انباشته شدن گرد و غبار در تجهیزات و تاسیاسات ما شود که دارای ولتاژهای ۴۰۰ هزار ولت، ۲۳۰ هزار ولت و ۱۳۲ هزار ولت و ۳۳ هزار ولت هستند، عایق‌بندی و ایزولاسیون این تاسیسات را به دنبال دارد و در هر صورت بروز گرد و غبار موجب از مدار خارج شدن این تاسیسات خواهد شد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به آثار پدیده گرد و غبار بر تاسیسات برقی تصریح کرد: تا زمانی که رطوبت بر گرد و غبار انباشته شده روی تاسیسات انباشته نمی‌شود، مشکل خاصی برای پست‌ها و خطوط توزیع برق و همچنین مقره‌ها ایجاد نخواهد شد.

وی ادامه داد: باید برای حل این مشکل اقداماتی در کنار هم انجام دهیم. از مدیران استانی انتظار می‌رود با یک کار جمعی بتوانیم با قطعیِ برق ناشی از گرد و غبار مقابله کنیم تا مردم با مشکل مواجه نشوند و خوشبختانه امروز در بازید وزیر نیرو از تاسیسات برقی تصمیمات خوبی در این زمینه اخذ شد.

فلاحتیان درباره راهکارهای جلوگیری از قطع برق ناشی از گرد و غبار عنوان کرد: باید تاسیسات و خطوط برق در بازه‌های زمانی کوتاه مدت و به صورت مستمر شستشو داده شوند، گرچه شستشوی زیاد تاسیسات را دچار استهلاک و ناپایدار می کند ولی چاره ای هم نداریم.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی افزود: اکنون در کشور دستور داده شده که تمام سیستم‌ها و دستگاه‌های “مقره شو” به سمت خوزستان هدایت شوند تا از همین امشب (شنبه‌شب) عملیات شستشوی تاسیسات برق انجام شود.

وی با اشاره به شستشوی تمام ایستگاه‌های اصلی برق در محدوده اهواز از ۱۵ روز گذشته تاکنون، بیان کرد: قطع برق امروز (۲۳ بهمن ماه) که در اهواز و برخی شهرستان‌های خوزستان رخ داد، ناشی از مشکلاتی در خطوط انتقال برق بود. پست‌های اصلی برق در روزهای اخیر شستشو شده بودند، بنابراین باید در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت و به صورت مرتب تاسیسات برق را شستشو دهیم، اما مشکلی که در این زمینه وجود دارد خطوط انتقال برق در بیابان‌ها و محدوده اهواز است.

فلاحتیان اظهار کرد: این خطوط برق واقعا یک فاجعه هستند و برای شستن این خطوط که در ارتفاع ۴۰ متری زمین قرار دارند، قصه ای دیگر داریم و باید ببینیم که چه کاری می توانیم انجام دهیم.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی تصریح کرد: تجارب ما نشان می دهد که اگر مقره های سرامیکی به سیلیکون رابر تبدیل شوند ،عملکرد مناسبتری خواهند داشت؛ گرچه در خوزستان که استان گرمی است مقره های سیلیکون رابر در دمای ۶۰ درجه پس از مدتی کیفیت و حالت اولیه خود را از دست می دهند و دچار خشکی می شوند اما در بازه زمانی کوتاه مدت و میان مدت جایگزینی مقرهای سرامیکی با سیلیکون رابر جواب بهتری می دهد. بنابراین باید مقره های برق در مناطق آسیب پذیر استان خوزستان تعویض شوند که این موضوع در دستور کار ما قرار دارد.

فلاحتیان تصریح کرد: سقف گذاری روی پست های برق ۱۳۲ کیلو ولت نیز یکی دیگر از اقداماتی است که باید در میان مدت با برنامه ریزی در خوزستان انجام شود. این کار هزینه های بسیار هنگفتی دارد و کاری بسیار سخت و خطرناک  پرسنل ما خواهد بود.

وی با تاکید بر لزوم احداث پست‌های برق جی آی اس در خوزستان عنوان کرد: اقدام دیگری که باید در میان مدت در خوزستان انجام شود این است که احداث هر پست جدیدی به روش جی آی اس انجام شود. جی آی اس پستهای جدیدی هستند که ایزولاسیون با گاز هستند. این پستها درمحدوده های جغرافیایی کوچک و در اراضی محدود و عمدتا در کلانشهرهای جهان احداث می شوند زیرا در این مناطق قیمت زمین به حدی گران است که نمی توان پستهای معمولی را راه اندازی کرد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی ادامه داد: در خوزستان نیز باید به علت پدیده ریزگردها به سمت این تکنولوژی برویم و نه تنها پستهای جدید را جی آی اس کنیم بلکه پستهای معمولی را نیز به تدریج از مدار خارج کنیم که حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان برای این کار نیاز است.

وی بیان کرد: در طول ۴۰ سال گذشته پست‌های موقت سیار یا همان پست تی-آف زیادی در کشور احداث شد، ولی بیشترین تعداد این پست‌ها در خوزستان قرار دارد. با توجه به شدت افزایش بار برق در فصل تابستان در خوزستان، باید تمام پستهای تی-آف را دائمی کنیم.

فلاحتیان ادامه داد: با وجود اینکه این موضوع کاری بسیار سنگین است اما باید به هر نحوی که شده حتی با کمک رییس جمهور یا مجلس شورای اسلامی انجام شود زیرا به نظر می رسد که پدیده گرد و غبار در خوزستان ادامه دارد و اگر مشکلات برق ناشی از این پدیده مدیریت نشود حتما مردم از ما ناراحت می شوند. مردم کاری به این توجیهات ندارند و تنها خواستار تامین آب و برق خود هستند و چنین مشکلاتی را تاب نخواهند آورد.

وی با تاکید بر اهمیت وجود دیزل ژنراتور اضطراری در ایستگاههای پمپاز و مراکز حساس گفت: به ویژه در خوزستان که شبکه های برق در معرض چنین آسیبهایی هستند، باید در  ایستگاه های پمپاز و مراکز حساس، مولد اضطراری نصب شود. بنابراین استدعا می کنیم که دستگاههای استانی مولدهای اضطراری را در واحدهای خود نصب کنند.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به برخی صحبت‌ها مبنی بر اینکه مشکلات برق خوزستان ناشی از نبود ظرفیت تولید برق است، اظهار کرد: ظرفیت تولید برق در خوزستان سه برابر نیاز استان است و بنابراین قطعی برق امروز هیچ ارتباطی به ظرفیت نیروگاه های برق ندارد.

وی تصریح کرد: برای تصفیه خانه ها و ایستگاههای پمپاژ اهواز حتما باید دیزل ژنراتنور اضطراری نصب شود. این موضوع جزو تعهدات ما قرار دارد. همچنین امروز با حضور وزیر نیرو مقرر شد که به هر نحوی ۱۰۰ میلیارد تومان به صنعت برق خوزستان کمک شود تا این صنعت بتواند مشکلات خود را حل کند.

فلاحتیان افزود: همچنین مقرر شده که در اسرع وقت مناقصه خرید ۱۵ دستگاه مقره شو انجام شود. بدهی بانکی برق خوزستان به یکی از بانک‌ها ۱۳۲ میلیارد تومان است که مقرر شد این بدهی را تضمین کنیم تا برق خوزستان بتواند وام ۱۸۰ میلیون یورویی معادل ۸۰۰ میلیارد تومان را از بانک توسعه اسلامی اخذ کند.

انتهای پیام


منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا