بانکبانک و بیمه

پرداخت وام ۱۵ میلیونی ازدواج سرعت می گیرد


سرپرست اداره اعتبارات بانک مرکزی گفت: ۱۲ هزار و ۷۰۰ فقره وام ازدواج ۱۵ میلیون تومانی در فروردین ماه سال جاری پرداخت شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی (ECOIDEAL)، شهرزاد دانشمندی درباره اعطای وام ازدواج  به ایبِنا اظهار داشت: وام ۱۵ میلیون تومانی ازدواج طبق قانون بودجه سال ۹۷ به سیستم بانکی ابلاغ شده و از ابتدای سال توسط بانک‌ها مورد اقدام قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه منابع این وام حسب قانون از محل پس‌اندازهای قرض‌الحسنه و جاری سیستم بانکی تامین می‌شود، گفت: تاکنون بر اساس آمار بانک‌ها، حدود ۱۲ هزار و ۷۰۰ نفر وام ازدواج ۱۵ میلیون تومانی را دریافت کرده‌اند.
سرپرست اداره اعتبارات بانک مرکزی تصریح کرد: به دلیل تعطیلی بانک‌ها در ابتدای سال و اینکه تجهیز منابع در ابتدای سال به سختی انجام می‌شد، این تعداد وام اعطا شده است که از اردیبهشت ماه پرداخت وام با سرعت بیشتری انجام می‌شود.
دانشمندی در مورد میزان تجهیز اعتبارات برای پرداخت وام ۱۵ میلیون تومانی بیان داشت: متناسب با پس‌اندازهای جمع‌آوری شده و جاری‌های سیستم بانکی و وصولی‌های قرض‌الحسنه قبلی پرداخت تسهیلات جدید انجام خواهد شد.
وی با بیان اینکه پرداخت‌ها مطابق معمول در حال انجام است و با تجهیز منابع از سوی بانک‌ها پرداخت تسهیلات سرعت بیشتری خواهد گرفت، گفت: ۳۲ بانک که در سامانه ازدواج قرار دارند، تسهیلات ۱۵ میلیون تومانی وام ازدواج را پرداخت می‌کنند.
سرپرست اداره اعتبارات بانک مرکزی در پایان خاطرنشان کرد: براساس آماری که تا امروز از سوی بانک‌ها ارائه شده ۱۷۰۹ میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه در فروردین ماه پرداخت شده است.
بر اساس بند ”الف“ تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور مبلغ تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هریک از زوج‌ها در سال ۱۳۹۷، ۱۵ میلیون تومان تعیین شده است.
 در این بند از قانون بودجه امسال آمده است: ”به منظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است کلیه بانکها و موسسات اعتباری کشور را ملزم کند به اندازه سهم خود از مجموع کلیه منابع در اختیار پس انداز، جاری و سپرده قرض الحسنه بانکها در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه مشارکت کرده و تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را در اولویت نخست پرداخت قرار دهند.
تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هریک از زوجها در سال ۱۳۹۷ صد و پنجاه میلیون ریال با دوره بازپرداخت پنجساله  است.
بنابراین و براساس بخشنامه شماره ۹۷.۴۷۷۳ مورخ ۱۳۹۷.۱.۱۴ بانک مرکزی، پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج در اولویت نخست پرداخت تسهیلات قرض الحسنه قرار دارد و تمام بانکها و موسسات اعتباری ملزم به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج از محل مجموع سپرده های قرض الحسنه پس انداز و جاری هستند. مبلغ این تسهیلات برای هر یک از زوجین، صد و پنجاه میلیون ریال با دوره بازپرداخت پنج ساله (۶۰ ماهه) و نرخ کارمزد ۴ درصد است.
همچنین با توجه به مفاد ماده ۵۰ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، افراد مندرج در این قانون، مشمول دریافت قرض‌الحسنه ازدواج به میزان دو برابر افراد عادی (مبلغ سیصد میلیون ریال و با رعایت سایر شرایط و ضوابط اعطای این تسهیلات) هستند.
افرادی که امسال، تسهیلات قرض الحسنه ازدواج دریافت می کنند، مشمول سقف های مقرر در قانون جدید هستند.
متقاضیان دریافت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج می توانند با مراجعه به آدرس https://ve.cbi.ir/ نسبت به ثبت درخواست خود اقدام کنند.

همچنین بخوانید

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا