دلسردی کشاورزان از بیمه کشاورزی

عضو هیئت علمی موسسه پژوهش های برنامه ریزی واقتصاد کشاورزی گفت: کشاورزان امروز از بیمه محصولات کشاورزی بسیاردلسرد هستند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مهران برادران نصیر در برنامه «بهارستان» رادیو اقتصاد افزود: متاسفانه بیمه محصولات کشاورزی به سبب عدم تخصیص منابع لازم به معنی واقعی در کشور اجرا نشده و این امر موجب عدم استقبال مناسب فعالان بخش کشاورزی از این بیمه شده است.

وی همچنین اظهارداشت: بیمه مزبور در حال حاضر فاقد پوشش لازم بوده و بسیاری از کشاورزان رغبت چندانی به زیر پوشش بیمه بردن محصولات خود نشان نمی دهند.

عضو هیئت علمی موسسه پژوهش های برنامه ریزی واقتصاد کشاورزی گفت: بیمه محصولات کشاورزی در جهت کاهش ریسک پذیری فعالیت های کشاورزی بسیار موثر است بنابراین باید در کشور روز به روز توسعه پیداکند تا تمامی کشاورزان زیر پوشش چتر حمایتی این بیمه قرار گیرند.

وی در ادامه افزود: بخش کشاورزی در تمام دنیا به ویژه کشورهای توسعه از انواع و اقسام حمایت ها برخوردار بوده که بیمه یکی از این موارد است.

برادران نصیر با بیان اینکه بیمه محصولات کشاورزی تجاری نیست بلکه حمایتی است، اظهارداشت: این بیمه در ایران فقط برای ادوات، ابزارآلات و محصولات کشاورزی اعمال می شود در حالیکه کشاورزان بسیاری از ممالک جهان جدا از موارد مورد نظر از حیث درآمدی نیز مشمول بیمه هستند.

عضو هیئت علمی موسسه پژوهش های برنامه ریزی واقتصاد کشاورزی افزود: بیمه محصولات کشاورزی امروز به عنوان یکی از راهکارهای مهم برای مقابله با خطرات فعالیت های کشاورزی و در نتیجه کاهش نوسانات درآمدی کشاورزان در سطح دنیا مورد توجه و تاکید است.

وی همچنین در مورد حمایت برنامه ششم توسعه از بحث بیمه محصولات کشاورزی در کشور به رادیو اقتصاد اظهارداشت: دولت بر اساس جزء یک بند ب ماده ۳۲ این قانون مکلف به ایجاد ردیف مستقل پرداخت خسارت به بیمه‌گذاران محصولات و صندوق بیمه کشاورزی در لوایح بودجه سالانه و همینطور پیش‌بینی اعتبار به‌صورت صددرصد تخصیص یافته درطول اجرای قانون برنامه شده است.

برادران نصیر با بیان اینکه کشاورزی فعالیتی سرشار از مخاطرات است، اذعان داشت: لازمه تولید مداوم و با کیفیت محصولات کشاورزی کاهش مخاطرات فعالیت ها در این حوزه است.

وی در ادامه یادآورشد: این موضوع با توجه به تامین امنیت غذایی خانوارها، ایجاد استقلال اقتصادی و همچنین حفظ روستاها بعنوان مرکز اصلی تولیدات کشاورزی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، برنامه «بهارستان» کاری از گروه اقتصاد و جامعه شبکه رادیویی اقتصاد است که روزهای جمعه هر هفته ساعت ۱۲ به مدت ۴۵ دقیقه به تهیه کنندگی «مهرگان سوادکوهی» با هدف بررسی رویدادهای اقتصادی هفته و تبیین جایگاه مجلس شورای اسلامی در امور اقتصادی بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد.

خروج از نسخه موبایل