صنعت، معدن، تجارت

آغاز صادرات مرغ به افغانستان/شکار پرندگان وحشی ممنوع است

رئیس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه پرونده صادرات اسب ایران به اروپا تقریبا نهایی شده است، از آغاز صادرات مرغ ایران به افغانستان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، علیرضا رفیعی پور در نشستی خبری اظهار داشت: سازمان دامپزشکی در حوزه رصد، پایش و شناسایی مرغداری های کشور اقدامات زیادی را انجام داده و مرغداری هایی که تشخیص بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در آنها قطعی شد، حتما باید معدوم و پاکسازی شوند.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۶، ۷۶ واحد مرغداری در استان قم و ۴۰ واحد در استان البرز به عنوان کانون بیماری آنفلوآنزای پرندگان شناسایی شد، گفت: این واحدها بدون اجازه ستاد استان که کار ممیزی و پایش واحدها را انجام می دهد؛ اجازه جوجه ریزی ندارد و این کار به ما کمک می کند تا ادامه حیات ویروس را قطع کنیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در بخش دیگری از سخنان خود به بحث ساماندهی، معدوم سازی و عقیم سازی کود مرغی اشاره کرد و گفت: در این حوزه دستورالعمل واحدی نداشتیم که این دستورالعمل امسال تدوین و ابلاغ شده، همچنین با نیروی انتظامی توافقنامه ای امضاء کردیم که امیدواریم همکاری ها بحث ساماندهی کود مرغی را که به عنوان پاشنه آشیل بیماری آنفلوآنزای پرندگان مطرح است، به سرانجام برسانیم.

وی با بیان اینکه سازمان دامپزشکی با همکاری دیگر نهادها از جمله سازمان محیط زیست موفق شد سویه جدید ویروس آنفلوآنزا را که مشترک بین انسان و پرندگان بود در منطقه بوجاق گیلان کنترل کند، گفت: ما نباید منتظر ماه های شهریور و مهر بمانیم تا هشدارهای لازم را در زمینه شیوع آنفلوآنزا صادر کنیم؛ بنابراین از همین امروز اعلام می کنیم شکار پرندگان وحشی در کشور ممنوع است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه به طور قطع موثرترین گروهی که می توانند در حوزه بیماری آنفلوآنزا همکاری کنند، خود تشکل ها هستند، گفت: تشکل ها باید به وظایف خود در حوزه ساماندهی کود مرغی طیور بومی و رنگی و همچنین در حوزه آموزش عمل کنند.

رفیعی پور ادامه داد: امسال بحث واکسیناسیون طیور در کنار پایش، رصد و معدوم کردن کانون های بیماری گزینه مهمی است که به آن می پردازیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حضور ایران در اجلاس بین المللی سازمان جهانی بهداشت دام گفت: برای اولین بار ایران به عضویت شورای مرکزی کمیسیون منطقه ای آسیا، اقیانوسیه درآمد. در واقع کشور ما قبلا عضو این کمیسیون بود؛ اما برای اولین بار در اجلاس مذکور در آنجا کرسی گرفت.

رفیعی پور ادامه داد: اتفاق دیگری که در این اجلاس افتاد این بود که در حوزه تب برفکی که یکی از مهمترین مشکلات کشور ما به شمار می رود، چراکه ایران به عنوان محل برگزاری کمیسیون منطقه ای این بیماری انتخاب شد.

وی با اشاره به جلسه با اعضای کمیسیون اروپا گفت: ما پرونده صادرات اسب ایران به اروپا را در این اجلاس پیگیری کردیم، اقدامات اولیه این کار در ایران انجام شده بود و ما این مساله را نهایی کردیم؛ همچنین با کشور عراق جلسه ای داشتیم که به مساله صادرات محصولات ایرانی به آن کشور پرداخته شد و پیگیر ممنوعیت صادرات محصولات ایرانی به این کشور شدیم.

به گفته رفیعی پور، ارائه گزارش جدید از وضعیت بیماری آنفلوآنزای پرندگان به عراق و قول عراقی ها برای رفع ممنوعیت صادرات محصولات ایرانی از دیگر اتفاقاتی بود که در این اجلاس رخ داد.

وی با اشاره به اینکه در این اجلاس جلسه ای نیز با مسئولان کشور افغانستان برگزار شد، افزود: ارائه گزارش جدید از وضعیت بیماری آنفلوآنزای پرندگان در ایران و افغانستان از جمله اقداماتی بود که در این اجلاس صورت گرفت و لازم به ذکر است که طی چند روز گذشته امکان صادرات مرغ از استان های خراسان رضوی و جنوبی به کشور افغانستان فراهم شده است.

رفیعی پور اضافه کرد: همچنین ما از مدیرکل سازمان جهانی بهداشت دام دعوت کردیم که در روز جهانی دامپزشکی (۱۴ مهر) در کشور ما شرکت کند که این مساله می تواند کمک زیادی به بحث گسترش صادرات کشور نماید که این مقام در پاسخ به دعوت ایران اعلام کرد برای سال ۲۰۱۸ ماموریت هایی دارد اما قول شرکت در این مراسم را برای سال ۲۰۱۹ به ما داده است.

وی ارزیابی عملکرد سازمان دامپزشکی کشور ارسال تیم کارشناسی برای آنالیز صنعت طیور ایران، ارسال تیمی از سازمان جهانی بهداشت دام برای آموزش کوتاه مدت و بلند مدت دامپزشکی و کمک به برنامه بیوبانک ایران را از دیگر مواردی عنوان کرد که مسئولان دامپزشکی ایران از سازمان جهانی بهداشت دام درخواست کردند.

رفیعی پور همچنین با اشاره به جلسه ای که در این اجلاس بین ایران و هند برگزار شد، گفت: صادرات گوشت بوفالوی با کیفیت به ایران و اجازه واردات دام زنده از هند به کشور ما از مواردی بود که در این جلسه مطرح شد. ضمن اینکه در جلسه با کشور فرانسه، طرف فرانسوی درخواست صادرات گوشت به ایران را داشت که ما نیز اعلام کردیم اگر بحث های تجاری و اقتصادی فراهم شود محدودیتی در این زمینه نداریم.

زهرا مهدوی

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا