تجارتصنعت، معدن، تجارت

عضویت ایران در شانگهای بدون مانع

سفیر ایران در چین گفت: هیچ منعی در شرایط حاضر برای عضویت ایران در سازمان شانگهای وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، علی اصغر خاجی در برنامه «روی خط بازار» رادیو اقتصاد افزود: فرآیند عضویت دائم ایران در سازمان مدنظر بصورت جدی در دستور کار قرار دارد.

وی همچنین اظهارداشت: کشورهای عضو سازمان شانگهای در بحث هسته ای مواضع بسیار نزدیکی با جمهوری اسلامی ایران دارند.

همچنین بخوانید

سفیر ایران در چین گفت: عموم کشورهای عضو مراتب تاسف و ناخرسندی خود را در بحث خروج آمریکا از برجام و به هم زدن توافق هسته ای از سوی این کشور ابراز کردند.

وی افزود: مواضع روشن کشورهای عضو سازمان شانگهای عدم همراهی و همکاری با تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی است.

خاجی در ادامه به بحث برگزاری اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای اشاره کرد و اظهارداشت: این اجلاس با محوریت امنیت، مبارزه با تروریست، مسائل توسعه و نظام تجارت چند جانبه در روزهای ۱۹ و ۲۰ خرداد ماه جاری در چین برگزار خواهد شد.

وی همچنین گفت: شانگهای یک سازمان بسیار مهمی است که ۵۰ درصد از جمعیت دنیا و تولید ۲۰ درصد تولید ناخالص جهان در بین کشورهای عضواین سازمان تولید می شود.

سفیر ایران در چین با بیان اینکه کشورهای مهمی مانند چین، روسیه، هندو پاکستان از اعضای سازمان شانگهای هستند، افزود: این سازمان نقش بسیار پر رنگی در مسائل امنیتی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در منطقه و جهان برعهده دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به اینکه چین نخستین شریک تجاری ایران در دنیاست، اظهارداشت: ظرفیت های بسیار خوبی در سطح کشورهای منطقه برای همکاری وجود دارد.

خاجی تصریح کرد: گسترش همکاری های اقتصادی با کشورهای منطقه و قدرت های نوظهور اقتصادی یکی از اهداف جمهوری اسلامی است که خوشبختانه این کشورها در سازمان شانگهای حضور دارند.

وی اذعان داشت: عضویت کامل ایران در این سازمان می تواند به توسعه و پیشرفت همکاری های اقتصادی با کشورهای منطقه کمک شایان توجهی کند.

سفیر ایران در چین گفت: هرچند ایران هنوز به عضویت کامل سازمان شانگهای درنیامده و همچنان به عنوان عضو ناظر در این سازمان حضور داردبااین وجود همکاری های بسیاری خوبی در شرایط فعلی بین جمهوری اسلامی واعضای سازمان برقرار است.

وی در ادامه افزود: امسال هند و پاکستان برای نخستین بار به عنوان عضو دائم سازمان شانگهای در این اجلاس شرکت می کنند.

برنامه «روی خط بازار» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۱ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «الهام مصطفوی و فرزانه صادقیان» با هدف ارائه یک تصویر بزرگتر و کاملتر و قابل درک از رویدادهای مهم اقتصادی و رفع ابهامات اقتصادی بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد و علاقمندان جهت دریافت فایل صوتی برنامه می‌توانند به سایت این رادیو مراجعه کنند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا