امور زیربناییراه و ساختمان

مافیایی در پشت پرده حادثه برخورد دو قطار وجود دارد/ مدیرعامل سابق راه‌آهن مقصر نبود

نماینده مردم دامغان در دفاع از آخوندی به جزییات صبح روز حادثه برخورد دو قطار پرداخت.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، ابوالفضل حسن بیگی در مخالفت با استیضاح وزیر راه با بیان اینکه ما نمایندگان محلی در برابر قرآن سوگند یاد کردیم که به وظایفمان عمل کنیم، گفت: ما از منظر قانون، قانون‌گذار و ناظر بر اجرای قانون هستیم و در پنج سطح ملی، منطقه‌ای، بین‌المللی و استانی مسئول هستیم. بنده یک اصولگرا هستم و افتخار می‌کنم که اصولگرا هستم و این اصول را از امام و شهیدان جبهه و جنگ آموختم. مولا علی(ع) فرمودند حق را بگو اگرچه تلخ باشد.

او افزود: زمانی که حادثه رخ داد من در مسیر تهران-دامغان بودم و شاهد دود بودم به فرماندار دامغان زنگ زدم و ایشان گفت اطلاع داده‌اند که دو قطار به هم برخورد کرده‌اند من به منطقه رفتم و از نزدیک شاهد اقدامات نیروهای اجرایی بودم.

نماینده مردم دامغان یادآور شد: متوجه شدم در یک مقطع قطار تبریز  حرکت کرده است. برودت هوا زیاد بوده و ترمزهای قطار یخ زده بود و قطار سمنان به مشهد به آن برخورد می‌کند. شما استحضار دارید که قطاری که از نقطه‌ای به نقطه دیگر حرکت می‌کند شش مرکز آن را کنترل می‌کند. اولین کنترل‌کننده سی‌تی‌سی است. دومین مکان ای‌تی‌سی هست که به توقف قطارها کنترل و نظارت دارد. مرکز دیگری که در اینجا وجود داشته مرکز کنترل مرکزی شاهرود بوده است.

او ادامه داد: البته فاصله این دو مرکز اول به هم نزدیک است و در اقدامات در کنار هم قرار دارند اما مرکز شاهرود مکان دیگری است لذا در همان ابتدا حرف‌های گوناگونی زده می‌شد. مرحله اول کمک به حادثه دیدگاه بود بعد رسیدگی به مقصر. طبیعتا هر کسی دیگری را مقصر می‌دانست. کارهای اولیه انجام شد و مجروحان به بیمارستان دامغان و سمنان و شاهرود منتقل شدند. در همین مقطع دکتر بروجردی به من تماس گرفت و گفت به عنوان نماینده و عضو کمیسیون امنیت ملی نماینده آنها هستی. اما به دلایلی پیگیری مقدور نبود و وقتی من به شاهرود رفتم و موضوع را پیگیری کردم متوجه شدم در این حادثه اشکالات عجیبی هست.

حسن‌بیگی یادآور شد: وقتی گفته‌های افراد مطرح شد سراغ مانیتورها رفتیم و فهمیدیم برخی گفته‌ها با آنچه ثبت شد مغایرت دارد و لذا دولت وارد عمل شد و مهندس ترکان به منطقه اعزام شد و مانیتور ها را مجددا بررسی کردیم. فهمیدیم قطار تبریز به تهران که حرکت کرده اینجا جزو گردنه‌های صعب‌العبور بوده و به مراکز اعلام کرده که دچار مشکل است. قطار تبریز اعلام می‌کند داریم مشکل را حل می‌کنیم در این مقطع شیفت باید عوض می‌شد اما چون برف آمده بود و نفر بعدی که باید می‌آمد نیامده بود، همان فرد قبلی ماموریت را ادامه می‌دهد. بعد متوجه قطار سمنان می‌شود و به شاهرود اعلام می‌کند و مجوز عبور می‌خواهد.

او گفت: در این مورد خلطی می‌شود که گفته می‌شود قطار تبریز حرکت کرده و به آن یکی قطار اعلام می‌کنند مشکلی نیست و حرکت کند. در این مقطع وقتی نفر شیفت بعد وارد می‌شود نفر قبلی به لوکوموتیو ران اول ابلاغ می‌کند که حرکت کند. او می‌گوید حرکت نمی‌کنم به او ابلاغ می‌شود که چراغ را دستی خاموش کند و حرکت کند. این منطقه شیب زیادی دارد و به نقطه‌ای میرود که قطار تبریز ایستاده است. این لوکوموتیو با قطار تبریز برخورد می‌کند و از ریل خارج می‌شود و تعداد کشته‌ها کمتر می‌شود.

نماینده مردم دامغان تاکید کرد: او اعلام تصادف می‌کند و ناظر در مرکز  پشت دستگاه می‌خنددد و می‌گوید کدام قطارها؟ ما احتمال دادیم که این کار عمدی باشد اما با بررسی‌ها گفته شد این سهوی بوده و اشکال انسانی بوده است. همه این‌ها به دلیل یک اشتباه فردی رخ داده است. همه این مدارک را بررسی کردیم بعد از بحث‌هایی به نتیجه رسیدیم. راننده قطار سمنان فوت نکرده و ما می‌ترسیم گناهان را به گردن او بیاندازند.

حسن بیگی در ادامه صحبت‌های خود در صحن علنی مجلس با بیان اینکه عده‌ای به سیستم هوشمند قطار ATC و CTC اشکالاتی وارد می‌کنند گفت: در این رابطه باید بگویم که امروز از همین دستگاه در مترو هم استفاده می‌شود که این تجهیزات را از شرکت‌های فرانسوی و آلمانی آوردند که اتفاقاً همین اشکالاتی که برای سیستم راه آهن عنوان می‌کنند در این سیستم‌ها هم وجود دارند.

او با تاکید بر اینکه عده‌ای قصد دارند یک شرکت داخلی فعال در بخش راه آهن را زیر سوال ببرند گفت: قرارداد این شرکت با راه‌آهن سال ۸۳ منعقد شد و سال ۸۶ به اجرا رسید و سیستم ATC و CTC در سال ۸۶ عملیاتی شده است یعنی مربوط به این دولت نبوده است.

حسن‌بیگی با بیان اینکه طبق صحبت‌های مقام معظم رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی باید از توان داخل در پروژه‌ها استفاده کرد گفت: پس از سانحه قطار مشهد تحقیقات خود را در این زمینه شروع کردم و به این نتیجه رسیدیم که سیستم ATC هیچ مشکلی نداشته است و دستگاه‌ها هیچ ایرادی نداشتند و عامل خطای انسانی منجر به وقوع این حادثه شد.

او افزود: در آن زمان برخی از رسانه‌ها مصاحبه‌ای را با بنده و نمایندگان شاهرود داشتند و عده‌ای با ما مذاکره می‌کردند مبنی بر اینکه این دستگاه‌ها اشکال دارد و باید این دستگاه‌ها را از خارج کشور و کشورهایی مانند روسیه و آمریکا وارد کنیم.

نماینده مردم سمنان گفت: این افراد مدعی بودند که می‌توانند با هفت میلیارد دلار بخشی از این تجهیزات از آمریکا بیاورند و وقتی که پرسیدم چطور می توانید این معامله را انجام دهید گفتند پول بلوکه شده‌ای را در آمریکا داریم و از این طریق می‌توانیم اقدام به واردات این تجهیزات کنیم.

حسن‌بیگی ادامه داد: بلافاصله نامه‌ای را به ریاست جمهوری پس از گذشت ۱۲ روز از این سانحه نوشتم مبنی بر اینکه در پشت پرده این سانحه مافیایی وجود دارد که می‌خواهند تجهیزات ریلی را از خارج وارد کنند و البته این نامه را هم برای مقام معظم رهبری ارسال کرده‌ام.

این نماینده مجلس با بیان اینکه هشت سال در جبهه بودم و در کنار شهدایی مانند باکری جنگیدم گفت: معتقدم مسافران قطار مشهد مانند شهدای جنگ تحمیلی جان خود را از دست دادند.

او ادامه داد: امروز به مردم تبریز می گویم فرزندان شما که در قطار مشهد سوختند با کسانی که در جنگ تحمیلی جان خود را از دست دادند یکسان هستند.

این نماینده اصولگرای مجلس ادامه داد: باید حقایق را بگوییم پس از این سانحه بارها علل وقوع سانحه را با تیم کارشناسی بازبینی کردیم و در نهایت همه به این نتیجه رسیدیم که مدیرعامل راه‌آهن مقصر وقوع این سانحه نیست.

وی با اشاره به استعفای مدیرعامل راه‌آهن گفت: در حالی که در کشور ما حکومت اسلامی حاکم است نباید برخی از مدهای اروپایی را در کشورمان پیاده سازیم.

او با بیان اینکه در مجلس سوم من نماینده مردم هم بودم و در آن زمان هم توجه به زیرساخت‌های ریلی مطرح بود اما گفته می‌شد اعتباری برای انجام این کارها نداریم ادامه داد: امروز هم می گویم باید راه‌آهن تهران – مشهد دوخطه شود چراکه در این مسیر بیش از ۲۰ میلیون زائر در حال تردد هستند که باید برای افزایش ایمنی سفر در این مسیر بودجه در اختیار دولت قرار دهیم.

نماینده مردم دامغان با بیان اینکه برای دو خطه سازی راه آهن تهران – مشهد نیاز به بودجه ۲۰ هزار میلیارد تومانی داریم گفت: اگر نتوانیم اعتبارات را در اختیار دولت قرار دهیم و تصویب کنیم در آینده این نمایندگان مجلس هستند که باید استیضاح شوند و نه وزار. باید ببینیم آیا در این مدت به وظیفه شرعی خود عمل کرده‌ایم.

این نماینده مجلس به بیان  خاطره‌ای از زمان جنگ پرداخت و گفت: تا زمان بنی صدر در جبهه‌های جنگ شکست می‌خوردیم. بعد از رفتن او، امام فرمانده کل قوا شد. ما در قرارگاه کربلا برای جنگ نشستی داشتیم. شهید باقری، شهید خرازی، محسن رضایی و… بودند. آنجا برای عبور از رودخانه، مشکل داشتیم. من به شهید باقری گفتم من فرزند دامغان هستم. ما می‌توانیم کاری بکنیم.

حسن بیگی افزود: بعد از طراحی‌ها گفتیم کمبود امکانات دارند. گفتند با تهران تماس بگیرد و از جهاد کمک بخواهید. دو نفر از جهاد به قرارگاه آمدند که یکی از آنها عباس‌ آخوندی بود. ما در تپه‌های الله اکبر نشست برگزار کردیم. ایشان گفت من از طرف آقای ناطق نوری که نماینده امام در جهاد بود این اختیار را دارم که به شما کمک کنم. شهید خرازی و کاظمی گفتند که سه ماه طول می‌کشد ولی آخوندی آنقدر به ما امکانات داد که ۱۳ روزه این پل ساخته شد. قالبیاف و قاسم سلیمانی‌ امروز هستند و این موضوع را می‌دانند.


منبع:ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا