صنعتصنعت، معدن، تجارت

تولید ۱۵۰ هزارتنی صنعت شیشه جانبی

دبیر انجمن صنفی صنعت شیشه گفت: ظرفیت تولید هر صنعت تولید کننده شیشه جانبی به طور متوسط ۱۵۰ هزار تن معادل ۱۵ میلیون متر مربع است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حسین زجاجی در برنامه «کالای ایرانی» رادیو اقتصاد ضمن اشاره به این جمله که در صنعت شیشه جانبی شیشه تخت به عنوان مواد اولیه و خام صنایع جانبی تولید می شود، افزود: امروزه بیش از ۸۰ درصد شیشه تخت به دلیل ارزش افزوده بالاتر به صنایع جانبی تبدیل می شود.


وی با اشاره به اینکه شیشه های صنعتی، خودرو، ساختمانی، آینه و غیره مهمترین صنایع جانبی شیشه را تشکیل می دهند، اظهارداشت: صنایع جانبی شیشه به دو تیپ سنتی و مدرن تقسیم می شود.

همچنین بخوانید

دبیر انجمن صنفی صنعت شیشه ادامه داد: فرآوری شیشه خام ارزش افزوده بالایی دارد در همین راستا کمپانی های بزرگ تولیدکننده در سطح جهان که برخی نیز چندملیتی هستند تا ۸۰ درصد صنایع جانبی را هم تولید می کنند.

وی همچنین افزود: ظرفیت تولید شیشه خام به روش فلوت بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن معادل افزون بر ۱۵۰ میلیون متر مربع شیشه در کشور است.

زجاجی با اعلام این خبر که هم اکنون بیش از ۱۰۰ واحد صنایع جانبی شیشه در ایران مشغول به فعالیت هستند، گفت: ظرفیت تولید شیشه اتومبیل در کشور به طور متوسط سه میلیون متر مربع است.

وی با تاکید بر اینکه به ازای هر واحد تولید شیشه خام پنج صنعت جانبی می تواند فعالیت کند، اظهارداشت: در حال حاضر ۶۰ درصد کارخانه های تولید کننده شیشه به روش فلوت خط تولید آینه را نیز راه اندازی کرده اند.

دبیر انجمن صنفی صنعت شیشه ادامه داد: ظرفیت تولید آینه کشور بیش از ۲۰ میلیون متر مربع بوده در حالیکه تنها حدود ۱۵ میلیون متر مربع آینه تولید می شود.

وی با اشاره به اینکه سه میلیون متر مربع آینه به کشورهای دیگر صادر می شود، گفت: ظرفیت تولید شیشه بسته بندی در کشور دو میلیارد تن است که باید به طراحی و دکوراتیو آن توجهی ویژه کرد.

زجاجی با اعلام این خبر که افزون بر ۵۰۰ هزار تن شیشه خام از کشور صادر می شود، افزود: هم اکنون ۱۰ میلیون متر مربع شیشه دوجداره در ایران تولید می شود.

وی با بیان اینکه ۴۰ درصد انرژی جهان در ساختمان ها مصرف می شود، اظهارداشت: طبق نظر اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۲۰ مصرف انرژی در ساختمان ها باید تا ۸۰ درصد مقدار فعلی و تا سال ۲۰۵۰ نیز تا ۵۰ درصد مقدار کنونی کاهش یابد.

به گزارش  آرمان اقتصادی، برنامه «کالای ایرانی» کاری از گروه صنعت و بازرگانی شبکه تخصصی رادیو اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۰ صبح به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «حمیده رضا سلطانی و مهدی شیار» با هدف معرفی، ترویج، و تبلیغ کالای ایرانی، تولید داخلی و حمایت ازتولید کنندگان داخلی و مقابله با مصرف بی رویه کالای خارجی بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد و علاقمندان می‌توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا