تولید انرژی پاک چه میزان از مصرف آب کم کرد؟

از تیرماه سال ۱۳۸۸تا ابتدای تیرماه سال ۱۳۹۷حدود دو میلیارد و ۱۵۳ میلیون کیلووات ساعت برق از محل انرژی‌های نو تولید شده که این میزان باعث صرفه‌جویی ۴۷۴ میلیون لیتری مصرف آب در کشور شده است؛ همچنین این میزان تولید انرژی توانسته از انتشار حدود یک میلیون و ۴۸۶ هزار تن گاز گلخانه‌ای بکاهد.

به گزارش آرمان اقتصادی، هم اکنون ۴۹۳ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر درون کشور در حال احداث و ظرفیت نصب شده انرژی‌های نو کشور نیز به ۵۸۱ مگاوات رسیده ، همچنین انرژی‌های تجدیدپذیر موجب اشتغال ۴۴ هزار و ۶۰۷ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در کشور شده است.

علاوه براین تولید دو میلیارد و ۱۵۳ میلیون کیلووات ساعت برق از محل انرژی‌های نو موجب شده شده ۶۱۱ میلیون مترمکعب از مصرف سوخت‌های فسیلی در کشور که جزو عوامل اصلی آلایندگی هوا در کشور است، کاسته شود.

بررسی اعداد و ارقام موجود در این بخش حکایت از آن دارد که در حال حاضر ۴۵ درصد نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور از نوع بادی، ۳۵ درصد از نوع خورشیدی، ۱۶ درصد از نوع برقآبی کوچک، دو درصد از نوع بازیافت حرارت و دو درصد نیز از نوع زیست توده است.

از سوی دیگر پیش‌بینی می‌شود که توسعه انرژی‌های سبز، درآمد حاصل از فروش سوخت‌های فسیلی و همچنین انتشار آلاینده‌های دی‌اکسید کربن را تا سال ۲۰۴۰ به شدت کاهش دهد. همچنین چشم‌انداز کلی توسعه و فراگیر شدن خودروهای برقی در دنیا موجب خواهد شد که مصرف سوخت‌های فسیلی نهایتا تا اواسط دهه ۲۰۲۰ میلادی به همین منوال ادامه پیدا کند، اما این مسئله طی گذر زمان موجب کاهش تقاضای نفت و کاهش قیمت نفت تا سال ۲۰۴۰ به کمتر از نصف میزان فعلی می‌شود.

عرضه ۵۴۰ میلیون وسیله نقلیه برقی تا سال ۲۰۴۰ همراه با پیشرفت در بهره‌وری سوخت، تقاضای نفت را به مرور کم خواهد کرد و درآمدهای نفتی را حدود ۱۹ تریلیون دلار کاهش خواهد داد. با این کاهش تقاضا در دهه ۲۰۳۰،  قیمت نفت می‌تواند به ۳۲ دلار برای هر بشکه در سال ۲۰۴۰ کاهش یابد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

خروج از نسخه موبایل