صنعت، معدن، تجارتمعدن

بهره برداری از ۲۳ طرح بخش معدن و صنایع معدنی در سال گذشته

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: این سازمان سال گذشته با مشارکت بخش خصوصی، ۲۳ طرح در بخش معدن و صنایع معدنی به ارزش بیش از ۲.۳ میلیارد دلار به بهره برداری رساند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، مهدی کرباسیان به مناسبت دهم تیرماه روز صنعت و معدن با بیان این مطلب اظهار داشت: مجموع اشتغال مستقیم این طرح ها چهار هزار و ۸۵۰ نفر بود.

وی ادامه داد: از بین این طرح ها، سه واحد احیای مستقیم فولادهای استانی با دانش فنی ایرانی «پرد» (PERED) افتتاح شدند. همچنین ۱۰ میلیون تن ظرفیت تولید گندله و ۲.۵ میلیون تن ظرفیت تولید کنسانتره سنگ آهن در مجتمع معدنی سنگان به بهره برداری رسید.

افزایش تولید ۱۹ درصدی فولاد در سال ۹۶

رئیس هیات عامل ایمیدرو اظهار داشت: پارسال تولید فولاد خام،‌ محصولات فولادی، سنگ آهن، ‌زغال سنگ و آلومینا با رشد همراه شد. سال گذشته شرکت های فولادساز کشور ۲۱ میلیون و ۸۸۴ هزارتن فولاد خام تولید کردند. این رقم در سال ۹۵، معادل ۱۸ میلیون و ۴۶۶ هزار تن بود که حاکی از رشد ۱۹ درصدی است.

به گفته وی، در ۱۲ ماهه پارسال، ۱۹ میلیون و ۷۷۶ هزار تن انواع محصولات فولادی (کلاف، تیرآهن، ورق عریض، میلگرد، ورق گرم، ورق سرد، ورق پوشش دار و غیره) در کشور تولید شد. میزان تولید این محصولات در سال ۹۵ به ۱۸ میلیون و ۱۵۱ هزار تن رسید که نشان دهنده افزایش ۹ درصدی است.

کرباسیان ادامه داد: پارسال همچنین ۱۶۱ هزار تن مس، ۳۳۷ هزار تن آلومینیوم و ۲۴۰ هزار تن آلومینا تولید شد.

تولید ۷۴ میلیون تن سنگ آهن

رئیس هیات عامل ایمیدرو ادامه داد: پارسال حدود ۷۴.۱ میلیون تن سنگ آهن در کشور تولید شد که نسبت به سال پیش از آن، از رشد بیش از ۱۴درصدی برخوردار است. پیش بینی می شود این رقم برای امسال به ۷۵ میلیون تن برسد.

تولید ۱.۵ میلیون تن زغال سنگ

کرباسیان یادآور شد: در سال گذشته حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن کنسانتره زغال سنگ تولید شد و پیش بینی می شود امسال این روند با اندکی رشد به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن برسد.

وی توضیح داد: راه اندازی زغال شویی ۳۰۰ هزار تنی سوادکوه و ۴۰۰ هزار تنی طبس سبب رشد ظرفیت تولید شد. در سال ۹۷ قرار است طرح جامع زغال سنگ کشور توسط ایمیدرو رو نمایی شود.

صادرات ۱۰.۷ میلیارد دلاری

رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه ارزش صادرات معدن و صنایع معدنی ایران طی سال گذشته به بیش از ۱۰.۷ میلیارد دلار رسید، گفت: این رقم، ۲۲ درصد از کل صادرات کشور را شامل می شد، در حالی که سال های گذشته این سهم ۱۶درصد بود.

وی گفت: در این میان برای نخستین بار، صادرات فولاد ایران با ۳۹ درصد رشد به رقم ۹.۴۸ میلیون تن در سال ۹۶ رسید. در همین مدت، رشد ۳۰۰ درصدی صادرات آهن اسفنجی و ۱۰.۴ درصدی سیمان محقق شده است.

کرباسیان افزود: در این مدت ۷۱۳ هزار تن آهن اسفنجی صادر شد که نسبت به آمار سال گذشته (۱۷۲ هزار تن)، حاکی از افزایش ۳۱۵ درصدی صادرات این محصول است. بدین ترتیب، کل صادرات زنجیره فولاد از ۹ میلیون و ۲۰۸ هزار تن نیز عبور کرد.

شروع چهار طرح بزرگ در سال ۹۶

به گفته کرباسیان، در سال ۹۶ چهار طرح بزرگ آغاز شد که منجر به اشتغال ۲ هزار و ۵۰۰ نفر شده است. در این میان، طرح ساخت کارخانه کنسانتره روی مهدی آباد از اهمیت خاصی برخوردار است. همچنین پروژه تیتانیوم و بندر پارسیان نیز جزو طرح های اولویت دار ایمیدرو محسوب می شوند.

ذخایر جدید اکتشاف

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه تا پیش از دولت یازدهم، یکی از مسائلی که حوزه معدن و صنایع معدنی کشور را با تهدید رو برو می کرد، کاهش ذخایر کشف شده معادن بود، تصریح کرد: برنامه اکتشاف از دولت یازدهم و با هماهنگی و تفاهمنامه ای بین وزارت صنعت معدن و تجارت، ایمیدرو و سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ایران شروع شد که اجرای آن را ایمیدرو برعهده دارد.

وی بیان داشت: برنامه ریزی برای اکتشاف ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع از پهنه های کشور در اولویت قرار گرفت و این برنامه به طور جدی از بهار ۹۳ آغاز شد. طبق آمارها، این میزان وسعت اکتشاف، تقریبا ۲.۵ برابر اکتشافات ۸۰ سال گذشته بوده است.

کرباسیان توضیح داد: در سال ۹۵ فاز شناسایی ۱۰۰ درصد پهنه ها به پایان رسید و در برخی از این پهنه ها، فاز پی جویی و اکتشافات عمومی نیز پیشرفت های مناسبی داشته است، به طوری که ۴۰۰ محدوده امیدبخش معدنی در ۲۱ استان کشور مشخص شد و تا پایان سال گذشته،‌ نخستین دستاوردهای برنامه اکتشاف اعلام شد که حاکی از رشد ذخایر عناصر ارزشمند معدنی در کشور است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو یادآورشد: تا این مدت، حدود ۵۰۰ میلیون تن سنگ آهن، ۳۴۵ میلیون تن زغال کک شو، ۲۲۰ میلیون تن زغال حرارتی، ۱۰۳ میلیون تن باریت، ۲۱ میلیون تن بوکسیت، ۳۰ هزار تن آنتیموان، ۶۵ هزار تن عناصر نادر خاکی و ۴۲ تن طلا افزایش یافته است.

وی گفت: مجموع هزینه های اکتشافی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و شرکت های تابعه و وابسته در سال ۹۶ به بیش از ۱۱۴۶میلیارد ریال رسید، در حالی که در سال ۹۵ در این بخش ۱۰۸۰ میلیارد ریال هزینه شد.

افزایش ظرفیت های تولید

کرباسیان خاطرنشان ساخت: استراتژی هایی که بر مبنای طرح جامع فولاد اجرایی شده، زنجیره فولاد را به سمت توازن هدایت کرده است، با این حال تحقق هدف ظرفیت سازی ۵۵ میلیون تن فولاد، به ۱۶۰ میلیون تن سنگ آهن نیاز دارد.

وی ادامه داد: علاوه بر شرکت های خصوصی و بزرگ همچون چادرملو، گل گهر و سنگ آهن مرکزی که در این مسیر حرکت می کنند و دستاوردهای قابل ملاحظه ای داشته اند، ایمیدرو با مشارکت گرفتن از بخش خصوصی، طرح های فرآوری سنگ آهن را فعال کرد که نمونه شاخص آن، افتتاح پروژه های جدید در مجتمع سنگ آهن سنگان است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو اظهار داشت: سنگان برنامه ظرفیت سازی ۲۰ میلیون تنی کنسانتره و گندله سنگ آهن را در دست اجرا دارد. پارسال در این منطقه ۱۰ میلیون تن ظرفیت جدید گندله و ۲.۵ میلیون تن ظرفیت جدید کنسانتره سنگ آهن وارد مدار تولید شد.

وی افزود: این برنامه که از نیمه دوم سال ۹۲ آغاز شد، تا پایان سال ۹۶ ظرفیت تولید فولاد خام را به ۳۸ میلیون تن و سنگ آهن را به بیش از ۷۴ میلیون تن رساند.

رئیس هیات عامل ایمیدرو تاکید کرد: در چهار سال دولت یازدهم، رشد ۴۷ درصدی ظرفیت ها در تولید فولاد خام، ۶۵ درصدی آهن اسفنجی، ۱۱۹ درصدی گندله و ۸۰ درصدی کنسانتره سنگ آهن ایجاد شد.

گشایش هایی برای طرح ها در برجام

کرباسیان به برنامه جامع اقدام مشترک اشاره کرد و گفت: برجام فرصت های متعددی برای همکاری با شرکت های مختلف خارجی از جمله اروپایی و شرق آسیا فراهم کرد. همچنین فاینانس بخش زیادی از طرح ها از همین مسیر عملیاتی شد، به طوری که پس از باز شدن ال. سی طرح ها، شاهد راه اندازی پروژه های شاخصی همچون فولادهای استانی شدیم.

وی افزود: البته دولت پیش از برجام، ‌اقدام به زمینه سازی کرده بود و به طور نمونه ال. سی(گشایش اعتبار) طرح آلومینیوم جنوب،‌ پیش از برجام باز شد و فرایند اجرای پروژه سرعت گرفت و اکنون نیز پیشرفت قابل ملاحظه ای پیدا کرده است. تعدادی نیروگاه در کشور از جمله آلومینیوم جنوب در منطقه ویژه لامرد و نیروگاهی در منطقه ویژه خلیج فارس نیز توانستند از تامین مالی خارجی استفاده کنند.

رئیس هیات عامل ایمیدرو خاطرنشان ساخت: همچنین ساخت تجهیزات که در گذشته فقط در چین انجام می شد، به اروپا تسری یافت و توانستیم بسیاری از تجهیزات مورد نیاز کارخانه های معدنی و صنایع معدنی را از کشورهای اروپای غربی وارد کنیم؛ به عبارتی سفارش و تامین تجهیزات از سازندگان اروپایی انجام شد.

وی ادمه داد: به این موضوع، همکاری در بخش خدمات از جمله حمل و نقل و نقل و انتقالات مالی هم باید اضافه شود که منافع آن نصیب توسعه بخش معدن و صنایع معدنی نیز شد.

کرباسیان با بیان اینکه صادرات معدن و صنایع معدنی پس از برجام به ویژه پارسال، رشد قابل ملاحظه ای یافت و به ۱۰.۷ میلیارد دلار رسید، گفت: در سال گذشته ایران به ۴۰ کشور جهان محصولات این بخش را صادر کرد که افزون بر ۹ میلیون تن از کل صادرات به حوزه فولاد مرتبط بود.

وی افزود: به طور کلی تلاش مجموعه ایمیدرو این بود که بهترین بهره برداری از برجام را در جهت منافع ملی انجام دهد.»

رئیس هیات عامل ایمیدرو خاطرنشان ساخت: به نظر می رسد خروج امریکا از این توافق،‌ چالش هایی را برای طرف های همکاری با ایران ایجاد کند. دارایی بسیاری از این شرکت ها در بازارهای مالی و پولی آمریکاست؛ ‌به همین دلیل شرکای ایران بیم بلوکه شدن دارایی های خود را در آن کشور دارند. با این حال، همکاری ها با برخی شرکت ها همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: از سویی دیگر، اتحادیه اروپا در حال تدوین بسته ای برای رفع چالش های احتمالی است که مسیر همکاری اقتصادی باز نگه داشته شود. اقدام اروپا می تواند موضوعاتی همچون انتقال پول و همچنین حمل و نقل تجهیزات را برای شرکت های ایرانی تسهیل کند. در زمان اجرای برجام مشکل خاصی در این موضوع ها نداشتیم و تلاش ایران و اروپا بر همین اصل استوار است.

منبع: ایرنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا