انرژی

مستندات علمی قوی برای برف‌دزدی و ابردزدی وجود ندارد

رییس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها گفت: موضوع ابردزدی و برف‌دزدی که به تازگی از سوی یکی از مسئولین مطرح شده موضوعی است که در دنیا تئوری‌های آن مطرح شده اما هنوز مستندات علمی و قوی در این حوزه وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، فرید گلکار با بیان این‌که این مساله که بتوان بدون دیدن مستندات مطرح شده موضوع ابردزدی و برف‌دزدی را تایید کرد غیرقابل امکان است، اظهار کرد: به اعتقاد من باید این مساله به طور علمی از تمام ابعاد مورد بررسی قرار بگیرد و بعد راجع به صحت و عدم صحت آن صحبت کرد.

وی افزود: قطعا فردی که این موضوع را مطرح کرده مستنداتی را در دست دارد که پیشنهاد می‌کنم جلسه‌ای را برای نقد و بررسی این مستندات برگزار کنیم تا بتوان از جنبه‌های کارشناسی این مساله را مورد ارزیابی قرار داد.

رییس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها با تاکید به این مساله که در شرایط فعلی هیچ چیزی غیرممکن نیست و قطعا می‌تواند تغییرات زیادی را در شرایط آب و هوایی ایجاد کند، عنوان کرد: این مساله که آیا تاکنون ابردزدی و برف‌دزدی وارد مرحله‌ی عملیاتی شده است موضوعی است که باید مورد ارزیابی قرار گیرد و نمی‌توان بدون دیدن مستندات در مورد آن صحبت کرد.

به گفته گلکار براساس تحقیقات صورت گرفته تغییر و تحول در لایه یون اتمسفر می‌تواند صورت بگیرد که در حال حاضر در دنیا تئوری‌های آن وجود دارد، اما به طور کلی باید عنوان کرد که بحث‌های موجود در مورد این حوزه در دنیا تابه حال در حد یک تئوری مطرح شده و مستندات علمی و قوی در این حوزه وجود ندارد.

روز گذشته جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: تغییرات اقلیمی در ایران مشکوک به دخالت خارجی‌هاست؛ مراکز علمی که در کشور وجود دارد مطالعه‌ای در این خصوص انجام داده‌اند که نتیجه مطالعات این موضوع را تأیید می‌کند.

به گفته وی تیم‌های مشترکی از اسرائیل و یکی از کشورهای همسایه، ابرهای در حال ورود به ایران را غیربارور می‌کنند؛ علاوه بر این ما با بحث ابردزدی و برف دزدی نیز مواجه هستیم.

جلالی معتقد است در این مطالعه طی چهارسال گذشته ارتفاعات افغانستان تا مدیترانه مورد بررسی قرار گرفته است؛ نتیجه اینکه همه ارتفاعات بالای دو هزار و ۲۰۰ متر در این محدوده پر از برف ولی ارتفاعات ما خشک بوده است.

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا