ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

به خاطر خودتان، صرفه‌جویی کنید!

شهروندان تهرانی به خاطر خودشان هم که شده در مصرف برق صرفه‌جویی کنند تا با عواقب قطع برق روبرو نشوند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، چند وقتی است که شهروندان تهرانی با قطع دوره‌ای و چند ساعته برق مواجه هستند. این در حالی است که در چند سال اخیر تقریبا خبری از قطع برق با این شدت نبود.

آنطور که مسوولان وزارت نیرو اعلام کرده‌اند افزایش شدید دما و استفاده گسترده از وسایل سرمایشی، فشار مضاعفی به شبکه برق کشور وارد کرده و قطعی‌های دوره‌ای را به دنبال داشته است.

همچنین بخوانید

برای مدیریت همین مسئله بود که از یک سو ساعات کار ادرات از ۶ تا ۱۴ تعیین شد و از سوی دیگر استاندار تهران از دستگاه‌های دولتی خواست استفاده از دستگاه‌های سرمایشی را به حداقل برسانند تا پیک مصرف برق مدیریت شود.

امروز نیز شرکت توزیع نیروی برق تهران به دنبال خاموشی‌های روزهای گذشته و افزایش درجه حرارت اطلاعیه‌ای را در چهار دوره زمانی برای خاموشی‌های امروز تهران منتشر کرد.

در این شرایط بهتر است شهروندان تهرانی بیش از پیش در مصرف برق صرفه‌جویی کنند تا با عواقب قطع برق روبرو نشوند.

۴۲۰۰ تومان، ۴۳۰۰ تومان شد

نرخی که دولت برای دلار اعلام کرد و قرار بود که تمامی معاملات با این نرخ انجام شود و به دلار ۴۲۰۰ تومانی معروف شده بود، دیگر این نرخ را نداشته و از امروز ۴۳۰۰ تومان قیمت خورده است.

بانک مرکزی امروز قیمت دلار را ۴۳۰۱ تومان اعلام کرده است. این در حالی است که دلار در سال جاری و بعد از ادامه نوسانات بازار ارز از سال گذشته، در فروردین ماه دچار تغییراتی در سیاست‌گذاری معاملاتی شده بود، به طوری که دولت به یکباره تصمیم گرفت قیمت بازار آزاد که تا ۶۰۰۰ تومان پیش رفته بود و نرخی که در مرکز مبادلات ارزی به ۳۸۰۰ تومان می‌رسید را حذف و فقط یک نرخ برای آن اعلام کند.

۴۲۰۰ تومان نرخی بود که معاون اول رئیس جمهوری تاکید داشت غیر از آن را دولت به رسمیت نشناخته و معاملات با هر نرخی به جز آن برای دلار ممنوع و قاچاق است که از امروز دیگر این نرخ وجود نداشته و دلار دولتی وارد کانال ۴۳۰۰ تومان شد.

ارز ارزان می‌شود؟

اما تا بحث ارز و دلار است به خبر دیگری در همین رابطه اشاره کنیم. رییس اتاق اصناف ایران معتقد است که بازار ثانویه می‌تواند روی کنترل و ساماندهی نوسانات بازار ارز که روی قیمت کالاها، دستمزد و خدمات نیز اثرگذاری بالایی دارد، نقش مهمی داشته باشد و ترمز افزایش قیمت را بکشد.

علی فاضلی درباره راه اندازی بازار ثانویه ارزی که به طور مستقیم بر بازار و قیمت کالاها اثرگذار است گفت: بر اساس بررسی‌های مختلف در اتاق اصناف ایران، کارشناسان معتقدند که برای ساماندهی نوسانات ارزی، بازار ثانویه می‌تواند راهکار مناسبی باشد که این موضوع از سوی اتاق اصناف نیز به دولت پیشنهاد شده بود، چرا که نوسانات قیمت ارز بر قیمت کالا، دستمزد و خدمات بسیار اثرگذار است؛ لذا باید به ساماندهی و نظم بخشی آن‌ها توجه بیشتری کنیم.

کاربران کم مصرف اینترنت همچنان منتظرند

پس از ارائه تعرفه‌های غیرحجمی برای اینترنت ثابت، مشترکان کم‌مصرفی که به اندازه کاربران عادی، حجم اینترنتی نمی‌خواستند و تنها خواستار سرعت بالای اینترنت بودند، نسبت به این تعرفه‌ها اعتراض‌هایی داشتند اما هنوز تعرفه جداگانه‌ای برای آن‌ها در نظر گرفته نشده است.

اکنون از آخرین وعده‌ وزیر ارتباطات مبنی بر ارائه تعرفه‌ به مشترکان کم‌مصرف مدتی گذشته و خبری از تعرفه‌های جدید نیست، البته حسین فلاح جوشقانی- رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- چندی پیش اعلام کرد: به دلیل نگرانی‌ اپراتورها از اینکه مشترکان کم‌مصرفی که سرعت بالا می‌خواهند، به سمت اپراتورهای دیگر بروند، درصورت موافقت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، تغییر تعرفه‌های جدید برای مشترکان کم مصرف اینترنت توسط اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی ابلاغ می‌شود.

تولید خودرو به مشکل می‌خورد؟

در خبر قابل توجه دیگری دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی هشدار داد که در صورت حل نشدن برخی مشکلات ادامه روند صعودی تولید خودرو در کشور با مشکل مواجه خواهد شد.

آرش محبی‌نژاد گفت: در حال حاضر حجم زیادی از مواد اولیه و قطعات نیم ساخته قطعه‌سازان در گمرک مانده و امکان ترخیص ندارد. این وضعیت باعث ایجاد مشکل در فرایند تولید قطعه‌سازان و در نتیجه خودروسازان خواهد شد.

محبی‌نژاد با بیان اینکه برای مقابله با تحریم‌های آتی آمریکا، در چند ماه اخیر فعالیت صنایع برای واردات و دپوی مواد اولیه افزایش یافته است، تصریح کرد: در این شرایط شاهد انباشتگی کالا در گمرکات هستیم و متاسفانه آمادگی لازم از سوی گمرک نیز برای ترخیص این حجم واردات وجود ندارد که امیدواریم با افزایش آمادگی گمرک این مشکلات برطرف شود.

مراقب کالاهای غیراستاندارد باشید

اما تا بحث خودرو و دیگر کالاها است به خبری از مدیرکل اداره استاندارد تهران اشاره کنیم که از ابطال پروانه استاندارد ۱۲ قلم کالا و صدور پروانه برای ۲۸ فرآورده طی ماه گذشته خبر داده است.

محمودرضا طاهری با اشاره به جلسات کمیته علایم اداره‌کل استاندارد تهران، اظهار کرد: در این جلسات پروانه استاندارد ۱۲ کالا شامل دوشاخه و محافظ الکترونیکی برای مصارف خانگی با نام‌های تجارتی micro، best، golden، شیرآلات بهداشتی (طرح کلاسیک، شیرهای توپی دستی از آلیاژ مس و مواد زنگ نزن برای تامین آب آشامیدنی در ساختمان‌ها با نام تجارتی ساختمانی سایه، شیرمخلوط بهداشتی اهرمی مکانیکی با نام تجارتی ساختمانی کیان، پیچ و میله‌های دوسر دنده با نام تجارتی اطلس لشگری، فیلتر روغن خودرو با نام تجارتی عاج فیلتر – سرنوشت، گرم‌کننده برقی مایعات و ماشین‌های برقی آشپزخانه با نام تجارتی پارس بهشرق ابطال شد.

برای آگاهی از نام و مشخصات دیگر کالاهای غیراستاندارد بر روی این لینک کلیک کنید.

در مصرف آب هم صرفه‌جویی کنید

از میان ۱۱۵۷ شهر ایران ۳۳۴ شهر با جمعیتی بالغ بر ۳۴ میلیون نفر با مشکلات کم آبی مواجه هستند. به همین دلیل دولت دو هفته گذشته حدود ۱۰۲۰ میلیارد تومان به منظور اجرای ۱۱۹۵ پروژه در ۲۸۰ شهر برای کاهش تنش آبی اختصاص داده است.

روزهای گرم تابستان امسال در حالی آغاز شده که میزان بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی تاکنون به ۱۶۷ میلیمتر رسیده که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته ۲۶ درصد و در مقایسه با مدت متوسط دراز مدت ۳۰ درصد کاهش داشته است

بر اساس آخرین اطلاعات موجود برای شهرهای اصفهان، بندرعباس، بوشهر، شیراز، کرمان، مشهد و تقریباً تمام شهرهای استان اصفهان و یزد تنهش  آبی در فصل تابستان پیش بیتی شده است که با اجرای طرح مدیریت مصرف و برنامه‌های وزارت نیرو می‌توان نسبت به عبور از این چالش ها امیدوار بود.

مخالفت کشورهای بزرگ با تحریم‌های نفتی آمریکا

بسیاری از مشتریان نفت ایران با وجود تهدیدها و تلاش‌های آمریکا در راستای حذف نفت ایران از بازارهای جهانی همچنان پای نفت ایران ایستاده و حمایت خود را از صادرات نفت ایران اعلام کرده‌اند.

رییس‌جمهور آمریکا از مشتریان ایران خواسته بود خرید نفت از ایران را تا آبان ماه به صفر برسانند که البته با مخالفت بسیاری از کشورها رو به رو شد. حدود یک هفته بعد از تصمیم ترامپ پنج کشور حاضر در توافق برجام در بیانیه‌ای مشترک در وین از ادامه فروش نفت و گاز ایران در بازارهای جهانی حمایت کردند.

پنج کشور باقیمانده در توافق هسته‌ای با ایران، روز  ۱۵ تیرماه اعلام کردند که با وجود تهدید ناشی از تحریم‌های آمریکا پس از خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، آنها از حق ایران برای صادرات نفت و گاز حمایت می‌کنند. سه قدرت اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) به همراه روسیه و چین در بیانیه‌ای مشترک به همراه ایران اعلام کردند که پنج کشور حاضر در توافق هسته‌ای، به همکاری اقتصادی با ایران از جمله ادامه صادرات نفت و گاز و دیگر محصولات انرژی متعهد می‌مانند.

این هواپیماها دیر می‌پرند

سازمان هواپیمایی کشوری آمار پروازهای فرودگاه مهرآباد در خرداد امسال را منتشر کرده که براساس آن شرکت هواپیمایی ایران ایر با انجام بیش از ۲۹۰ پرواز تاخیری بدترین آمار را داشته و پس از آن نیز شرکت‌های آسمان، آتا و زاگرس قرار دارند. از نظر درصد پروازهای تاخیری شرایط ایرلاین‌های ایران بهبود قابل توجهی پیدا کرده و هیچ شرکتی بالای ۵۰ درصد از پروازهای خود را با تاخیر انجام نداده است. در این زمینه ایرلاین تازه تاسیس کارون با ۴۷ درصد تاخیر بدترین آمار را داشته و پس از آن شرکت آتا و سپس دو ایرلاین دولتی ایران ایر و آسمان قرار دارد.

در حوزه پروازهای به موقع نیز شرکت هواپیمایی ماهان توانسته پیشرفت قابل توجهی را به ثبت برساند و از ۶۲۵ پرواز خود ۵۳۱ پرواز معادل ۸۵ درصد را به موقع انجام دهد که از نظر پروازهای با تعداد بالا عملکردی مطلوب به شمار می‌رود. در کنار ماهان اما شرکت‌های دیگر نیز آمارهای بسیار مطلوبی داشته‌اند تا جایی که شرکت معراج با ۹۶، طاها با ۹۳ و پویا ایر با ۸۵ درصد پرواز به موقع جزو ایرلاین‌های خوش قول ایرانی به شمار می‌روند.

از نظر سهم ایرلاین‌ها در کل تاخیر به ثبت رسیده دو شرکت دولتی آسمان و ایران ایر همچنان صدرنشین هستند.

اگر قصد تعویض سیم‌کارت‌تان را دارید بخوانید

اگر از خط تلفن همراه خود به مدت طولانی استفاده نکرده‌اید، قبل از سلب امتیاز و واگذار شدن سیم‌کارت، حتما شماره ثبت‌نامی خود را در شبکه‌های اجتماعی تغییر داده و به اطلاع دوستانتان برسانید.

بررسی پرونده‌های ارجاعی به پلیس فتا نشان می‌دهد که خط تلفن‌ همراه برخی مشترکان به دلیل عدم استفاده به مدت طولانی توسط مخابرات مسدود و به شخص دیگری واگذار شده است و آن شخص ناشناس نیز با فعال کردن اکانت تلگرام این خطوط، به شماره تماس تمام دوستان و آشنایان ایشان پیام ارسال و ضمن درخواست پول و شارژ به تصاویر شخصی و همچنین چت‌های خصوصی موجود در اکانت تلگرام دسترسی یافته و از این امر سوءاستفاده کرده است.

کاربران باید توجه داشته باشند که با توجه اهمیت حفظ امنیت در فضای مجازی، برای اکانت‌های خود در شبکه‌های اجتماعی مختلف و حتی ایمیل‌های شخصی حتماً از رمز دو مرحله‌ای استفاده کنند تا اگر سیم‌کارت آن‌ها گم و یا واگذار شد، افرادی که به آن دسترسی پیدا می‌کنند نتوانند به اکانت‌ها دسترسی پیدا کنند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا