بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

توسن از سامانه نهاب رونمایی کرد

در نشست مدیران فناوری اطلاعات و ادارات مبارزه با پولشویی بانک‌ها در شرکت توسن از سامانه نهاب رونمایی شد. نهاب (نظام هویت‌سنجی الکترونیکی بانکی) سامانه حاوی اطلاعات مشتریان است که تخصیص شماره شناسایی منحصر به فرد برای هر یک از افراد جامعه را در شبکه بانکی میسر می‌کند.

نشست مدیران فناوری اطلاعات و ادارات مبارزه با پولشویی بانک‌ها، امروز ۳ مردادماه ۹۷ با هدف تعامل نزدیک‌تر همسو با بخشنامه‌ها و الزامات بانک مرکزی در شرکت توسن برگزار شد. در این نشست از سامانه نهاب (نظام هویت‌سنجی الکترونیکی بانکی) رونمایی شد. از آخرین دستاوردهای شرکت توسن به جز سامانه نهاب همچنین می‌توان به پیاده‌سازی کامل و تحویل به موقع پروژه‌های حاکمیتی صیّاد، سیّاح، برداشت مستقیم، سیما و سمات اشاره کرد.

نهاب سامانه‌ای یکپارچه حاوی اطلاعات هویتی مشتریان است که تخصیص شماره شناسایی منحصر به فرد برای هر یک از افراد جامعه را در شبکه بانکی میسر می‌سازد. شهاب یا شناسه هویت الکترونیک بانکی، شناسه منحصر به فردی است که جهت شناسایی مشتریان بانکی به هریک از اشخاص حقیقی و حقوقی اختصاص می‌یابد. از اهداف کلان این پروژه فراهم کردن بستری امن برای انتقال امن اطلاعات هویتی و بانکی مشتریان نظام بانکی به مرکز ریشه گواهی بانکی جهت صدور توکن‌های «نماد» بوده و به‌عنوان پروفایل مشتریان بانکی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

از جمله مهم‌ترین دستاوردهایی که با راه‌اندازی این پروژه به دست می‌آید تحت پوشش قرار گرفتن سامانه‌های سیستم مدیریت سپرده‌ها، سیستم مدیریت تسهیلات، سیستم ارزی، سیستم‌های بانکداری اینترنتی، سیستم بانکداری همراه، سیستم تلفن بانک و کانال‌ها و مشتریان است.

شرکت توسن با دارا بودن سهم زیادی از بازار سامانه‌های بانکداری متمرکز در ایران مجری طرح‌ها و پروژه‌های بزرگی در سطح ملی و بین‌المللی است. با توجه به الزامات بانک مرکزی در خصوص پروژه‌های حاکمیتی بانکی و همچنین ضرورت اتخاذ راهکار مناسب در مدیریت این پروژه‌ها در بانک‌های عضو خانواده توسن، شرکت توسن اقدام به ایجاد تغییراتی هوشمندانه برای بهره‌گیری از تمام ظرفیت نیروهای متخصص خود کرده است.

چابک‌سازی بخش‌های مؤثر در پروژه‌های حاکمیتی، اصلاح و بهبود فرآیندها و رویه‌های کاری و تعامل مناسب با بانک مرکزی و شناخت دقیق سامانه‌های ایجاد شده توانسته است کمک شایانی در تحقق موفقیت پروژه‌های حاکمیتی ایجاد کند.

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا