تغییر ذائقه سرمایه گذاری در نسل جوان

لیگ ستارگان بورس فرصتی مناسب برای تغییر ذائقه سرمایه گذاری در نسل جوان است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مهدی رباطی، کارشناس بازار سرمایه با بیان مطلب فوق به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، گفت: اقتصاد کشور ما مبتلا به فرهنگ سرمایه گذاری و رفتار سرمایه گذاری سنتی است. در واقع بین آحاد اجتماعی، موضوع سرمایه گذاری در بازار سرمایه به عنوان یک فرهنگ عمومی  مغفول مانده است.

وی در ادامه افزود: لیگ ستارگان بورس با توجه به شیوه برگزاری آن که تمامی دانشگاه های کشور را هدف گذاری کرده یک گام بسیار مهم در افزایش ضریب نفوذ بورس و فرهنگ سرمایه گذاری در بازار سرمایه است.

این کارشناس بازار سرمایه ضمن تشکر از سازمان بورس و روابط عمومی این سازمان به عنوان متولی برگزاری این لیگ گفت: امیدوارم با استفاده از سایر ابزارها و روش ها در جهت توسعه سرمایه گذاری در بازار سرمایه گام های جدی برداشته شود، همانطور که لیگ ستارگان بورس توانست یک قدم جدی توسعه ای در این زمینه قلمداد شود.

وی رفتارسنجی سرمایه گذاری در ایران را عامل اصلی توسعه پیدا نکردن بازار سرمایه به نسبت ظرفیت های آن خواند و گفت: اقتصاد داخلی ظرفیت های بسیار بالایی برای حضور در بازار سرمایه دارد به عنوان مثال عرضه شرکت های دولتی و بنگاه های خصوصی فضای بسیار جذابی را برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه ایجاد می کند.

رباطی با تأکید بر این نکته که در ایران فرهنگ سنتی سرمایه گذاری بیشتر معطوف به سرمایه گذاری غیر مولد (سرمایه گذاری در بازارهای موازی چون مسکن، ارز و طلا) است، خاطرنشان کرد: بازار سرمایه با توجه به پویا و علمی بودن آن، یک نوع سرمایه گذاری برد – برد است. به عبارتی هم سرمایه گذار، از این سرمایه گذاری منتفع می شود و هم اقتصاد کشور و تولید از این سرمایه گذاری بهره می برد.

وی با اشاره مجدد به برگزاری لیگ ستارگان بورس و ارتباط نسل جوان دانشجو و متخصص با بازار سرمایه گفت: از دید سرمایه گذاری رفتاری و همچنین از دید ساختاری و ظرفیتی، بازار سرمایه بسیار جای رشد و توسعه دارد اما این توسعه و گسترش با تغییر در ذائقه سرمایه گذاری نسل جدید و روی آوردن آنها به سرمایه گذاری مولد ممکن است.

رباطی در بخش پایانی گفتگو با “سنا” خاطر نشان کرد: سازمان بورس در شناسایی بازار سرمایه و فرهنگ سرمایه گذاری گام های بسیار چشمگیری برداشته است اما هنوز جای تحرکات و اقدامات بیشتری برای شناساندن این بازار به عامه مردم وجود دارد.

رییس هیات مدیره کارگزاری بورس بیمه ایران، در این باره پیشنهاد کرد: فرهنگ سازی باید به صورت متوالی صورت بگیرد چون تبلیغات موسمی نمی تواند تأثیر چشمگیری بر شیوه های تفکری و سرمایه گذاری آحاد ملت داشته باشد بنابراین با فعالیت های جدی در شبکه های اجتماعی و رسانه های جمعی مانند صدا و سیما و جراید می توان گام عملی و جدی در این رابطه برداشت.

 

 

منبع
SENA
خروج از نسخه موبایل