کشاورزی آب سمنان را می‌بلعد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان گفت: از ۱۱۶۴.۷ میلیون متر مکعب مصرف منابع آب سطحی و زیرزمینی در استان سمنان بالغ بر ۱۰۲۴.۴ میلیون متر مکعب معادل ۸۶ درصد در بخش کشاورزی، ۴۶.۹ میلیون متر مکعب معادل ۵ درصد در بخش صنعت و ۹۳.۴ میلیون مترمکعب معادل ۹ درصد در بخش شرب مصرف می‌شود.

ایرج حیدریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا از کاهش ۴ درصدی آبدهی قنوات استان در مقایسه با سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: در بررسی تغییرات منابع آب زیرزمینی و اثرات تغییرات آب و هوا بر این منابع، تعداد ۹ دهنه از قنوات انتخابی استان برای این منظور انتخاب شدند که همه ماهه تغییرات آن بررسی می‌شود.

وی ادامه داد: مجموع دبی قنات‌های انتخابی استان در خرداد ماه سال‌جاری ۲۸۶ لیتر در ثانیه بوده که در مقایسه با مقدار آن در سال گذشته(۲۹۸ لیتر در ثانیه) کاهش ۴ درصدی و نسبت به میانگین بلندمدت (۳۴۶ لیتر در ثانیه) کاهش ۱۷ درصدی مواجه شده است و این آمار نشان می‌دهد که دبی قنوات در این مدت تغییر قابل ملاحظه‌ای نسبت به سال آبی قبل نداشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان همچنین میزان مصرف منابع آب سطحی و زیرزمینی در استان سمنان را سالانه ۱۱۶۴.۷ میلیون متر مکعب عنوان کرد و گفت: از این میزان ۳۷۵.۹ میلیون مترمکعب معادل ۳۲.۳ درصد از منابع سطحی و چشمه‌ها و ۷۸۸.۸ میلیون متر مکعب معادل ۶۷.۷ درصد نیز از منابع آب زیرزمینی مانند قنات‌ها و چاه‌ها استحصال می‌شود.

وی ادامه داد: ۶۸۱.۷ میلیون متر مکعب آب مصرفی در بخش کشاورزی از چاه‌ها و قنات‌ها و ۳۴۲.۷ میلیون متر مکعب نیز از سهمیه آب‌های سطحی و چشمه‌های استان سمنان برداشت می‌شود.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان تصریح کرد: در بخش شرب نیز، از مجموع ۹۳.۴ میلیون مترمکعب برداشت سالانه، ۶۲.۳ میلیون متر مکعب از چاه‌ها و قنات ها و ۳۱.۱ میلیون متر مکعب از آب‌های سطحی و چشمه ها انجام می شود.

حیدریان با بیان اینکه بخش عمده و تقریباً تمام ۵ درصد آب مصرفی در بخش صنعت از منابع آب زیرزمینی چاه ها و قناتها برداشت می‌شود، گفت: ۴۴.۷ میلیون متر مکعب از منابع زیرزمینی شامل چاه ها و قنات‌ها و تنها ۲.۱ درصد از منابع آب سطحی و چشمه‌ها در بخش صنعت مصرف می‌شود.

پیش از این مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان گفته بود: مصرف آب در بخش کشاورزی در کشورهای توسعه یافته ۳۰ درصد است و بخش عمده ای از آب در بخش صنعت مصرف می شود.میزان مصرف آب در بخش صنعت در کشورهای توسعه یافته ۵۹ درصد و میزان مصرف آب در بخش شرب نیز ۱۱ درصد است.

انتهای پیام 

منبع

ایسنا

خروج از نسخه موبایل