انرژی

اجرای مطالعات جامع ازدیاد برداشت در ۲۰ میدان نفتی

رییس پردیس پژوهش و توسعه صنایع بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت از اجرای مطالعات ازدیاد برداشت از ۲۰ میدان نفتی در این پردیس خبر داد.

به گزارش آرمان اقتصادی، دکتر عزت‌الله کاظم‌زاده، با اشاره به فعالیت‌های پردیس بالادستی در سه حوزه علوم زمین، مهندسی نفت و مطالعات مخازن و توسعه میادین افزود: اولویت اصلی این پردیس به‌کارگیری تکنولوژی‌های نوظهور و جدید است که برای صنعت نفت ایجاد مزیت رقابتی و ارزش افزوده داشته باشد. در این راستا تشکیل و تقویت قطب‌های تخصصی بین رشته‌ای و چند رشته‌ای نظیر ژئومکانیک نفت، با به‌کارگیری تمامی تخصص‌های مرتبط در دستور کار این پردیس قرار دارد.

وی ماموریت اصلی این پردیس را رفع مشکلات و معضلات بخش‌های اکتشاف، ارزیابی، توسعه و تولید و حفاری دانست و خاطر نشان کرد: بر این اساس ایجاد شبکه فناوری با هدف تجاری‌سازی فناوری‌ها از مهم‌ترین فعالیت‌های ما به شمار می‌رود.

همچنین بخوانید

کاظم‌زاده با اشاره به موفقیت‌های بدست آمده در حوزه ازدیاد برداشت در این پردیس، یادآور شد: ازدیاد برداشت بر خلاف دیگر فرایندها، فرآیندی زمان‌بر است و پژوهشگاه صنعت نفت توانسته با ارائه چشم‌انداز طرح توسعه، غربال‌گری روش‌های ازدیاد برداشت، مطالعات آزمایشگاهی و اجرای طرح‌هایی در فاز پایلوت، تجربیات ارزنده‌ای را کسب کند.

رییس پردیس پژوهش و توسعه صنایع بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت از اجرای مطالعات جامع در بیش از ۲۰ میدان نفتی و گازی در این پردیس خبر داد و یادآور شد: در این راستا توانمندی‌ها در حوزه‌هایی چون تحقیقات آزمایشگاهی مورد نیاز جهت ازدیاد برداشت در حوزه زمین‌شناسی، مغزه، سیال، رسوب واکس و آسفالتین سیال و سیمان حفاری و انگیزش چاه با سیستم‌های پیشرفته آزمایشگاهی می‌تواند کمک زیادی به اجرای این مطالعات کند.

بر اساس اعلام پژوهشگاه صنعت نفت، به گفته وی با توجه به هزینه‌بر بودن فرایندهای ازدیاد برداشت در مقیاس میدانی، پس از غربالگری روش‌ها و انتخاب بهترین سناریوها، ناحیه‌ای به عنوان پایلوت از کل میدان، انتخاب و روش‌های ازدیاد برداشت قبل از به‌کارگیری میدانی به کارگرفته می‌شوند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا