مجوزی برای صادرات دام صادر نمی شود

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی گفت: در حال حاضر هیچ گونه مجوزی برای صادرات دام زنده صادر نمی شود ولی قاچاق در این حوزه همچنان به قوت خود باقی است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، علی اصغر ملکی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: قاچاق دام زنده همیشه در کشور وجود داشته منتها با بروز نوسانات ارزی این روند شدت بیشتری به خود می گیرد چون قیمت دام در بیرون مرزها بیشتر از بازار داخلی است.

 

وی در ادامه با بیان اینکه کشورهای عربی گوسفند سفید را بیشتر پسند می کنند، اظهارداشت: این دام ها اغلب از استان کرمانشاه و ایلام بصورت غیر مجاز از مرزها خارج می شوند.

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی دلیل گرانی گوشت قرمز را کمبود عرضه دام دانست و در خصوص دلائل این کمبود به رادیو اقتصاد گفت: جمعیت ایران در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ۳۰ میلیون نفر بوده که هم اکنون به ۸۰ میلیون نفر رسیده است.

وی افزود: تعداد دام طی این سال ها به نسبت رشد جمعیت افزایش نیافته چرا که بسیاری از مردمان روستانشین به دلیل پدیده خشکسالی، کم آبی و دیگر موارد دامداری و کشاورزی را به حال خود رها و به شهرها مهاجرت کردند.

ملکی تصریح کرد: مهاجرت روستایی تبعات زیادی برای کشور به همراه دارد که کاهش تولید در حوزه های مختلف کشاورزی و دامی از جمله این موارد است.

وی در ادامه ذبح بره ماده ها را از دیگر عوامل کمبود دام در مملکت برشمرد و گفت: ذبح بره های ماده از چهار سال پیش در کشور آغاز و همچنان این روند ادامه دارد.

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی افزود: تداوم این روند لطمات جبران ناپذیری به صنعت دامداری کشور و اقتصاد بازار گوشت قرمز خواهد زد چرا که با کشتار بره ماده ها زاد و ولد دامی روند کاهشی به خود گرفته و بازار با کمبود عرضه دام مواجه می شود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه مسئولان با ارائه راهکارهای مناسب مانع ذبح دام های مولد در سطح کشور شوند، یادآورشد: کشتار بره ماده ها در اثر عوامل مختلف منجمله وزن پائین، قیمت ارزان، کمی وزن دنبه بره ماده نسبت به بره نر و دیگر موارد صورت می گیرد.

برنامه «روی خط اقتصاد» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۹ به مدت ۶۰ دقیقه به تهیه کنندگی « حسن سعید کلاهی، سید وحید موسوی، حمید رضا کجوری» با هدف تحلیل و بررسی مهمترین خبرهای اقتصادی ایران و جهان به منظور اطلاع رسانی و آگاه کردن مخاطبان بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد وعلاقه مندان می‌توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

خروج از نسخه موبایل