پیشنهاد نرخ بالای ۳ هزار تومانی برای خرید کلزا

مدیرکل دفتر پنبه و دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: پیشنهاد این وزارتخانه برای خرید تضمینی هر کیلو کلزا از کشاورزان در سال آینده بیش از سه هزار تومان است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، علیرضا مهاجر در برنامه «خوشه چین» رادیو اقتصاد افزود: امسال هرکیلو کلزا به قیمت تضمینی دو هزار و ۸۶۶ تومان و پنج ریال از کشاورزان خریداری شده است.

وی همچنین اظهارداشت: تمرکز وزارت جهاد کشاورزی در بین انواع دانه های روغنی از قبیل کلزا، سویا، آفتابگران، کنجد و گلرنگ بیشتر بر روی کلزاست.

مدیرکل دفتر پنبه و دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: محصول مدنظر از ویژگی های بارزی منجمله امکان کشت در پائیز، قابلیت کشت در تمامی اقصی نقاط کشور، تناوب زراعی با گندم و غیره برخوردار است.

وی در ادامه افزود: کشاورزی در تمامی کشورهای جهان نسبت به صنعت و خدمات از درآمد کمتری برخوردار است به همین دلیل دولت ها از بخش مزبور حمایت تا بتوانند آذوقه مردم را در داخل مملکت خود تامین کنند.

مهاجر با بیان اینکه مهمترین شاخصه کشاورزی بحث امنیت غذایی در هر کشوری است، اظهارداشت: ممالک دنیا به هیچ وجه به این توجه ندارند که کشاورزی اقتصادی است یا غیر اقتصادی بلکه با توجه به شرایط جنگ ها، تحریم ها و مسائلی که در جهان از هزاران سال گذشته تاکنون اتفاق افتاده تمامی کشاورزان را نسبت به اینکه نیاز کشور خود را در داخل تامین کنند به عنوان یک ارزش و عامل اصلی ثبات و امنیت سیاسی، اقتصادی و نظامی در نظر می گیرند.

وی گفت: امنیت اقتصادی در مثلث امنیت کلی یک کشور از جایگاه ویژه ای برخوردار است به همین جهت نگاه دولتمردان به کشاورزی اقتصادی بودن یا نبودن نیست.

مدیرکل دفتر پنبه و دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی افزود: اگر یک محصولی اقتصادی نباشد کشاورز امکان کشت چنین محصولی را نخواهد داشت از این جهت دولت به دنبال اینکه با روش های مختلف از جمله پرداخت یارانه های مستقیم و غیر مستقیم کشت های غیر اقتصادی را برای کشاورزان اقتصادی کند.

وی تصریح کرد: نخستین کاری که دولت در ایران مثل سایر کشورهای دیگر برای محصولات اساسی کشاورزی انجام می دهد خرید و پرداخت پول کشاورزان بصورت تضمینی است.

برنامه «خوشه چین» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه هر هفته ساعت ۱۳.۳۰ به مدت ۳۰ دقیقه به تهیه کنندگی «مهدی شیار» با هدف آموزش نکات ترویجی برای تولید با کیفیت و افزایش بهره وری در مزارع کشاورزی بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد و علاقمندان می‌توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

 

منبع
رادیو اقتصاد
خروج از نسخه موبایل