بانکبانک و بیمه

آینده بازار مسکن در سال ۹۶


نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: به دلیل اینکه دولت توانایی مدیریت خروج بخش مسکن از رکود را ندارد، نباید انتظار بهبود رکود مسکن در سال ۹۶ را داشته باشیم.دولت اگر بتواند نقدینگی مورد نیاز جامعه را تأمین و هدایت کند، مطمئنا اولویت نخست آن مسکن نخواهد بود.

به‌گزارش آرمان اقتصادی (ecoideal)،محمدرضا انصاری در پاسخ به این پرسش که آیا سال آینده بازار مسکن از رکود خارج می‌شود یا خیر؟ گفت: نباید انتظار داشت که این وضعیت در سال ۹۶ بهبود یابد. دولت توانایی مدیریت خروج بخش مسکن از رکود را ندارد؛ زیرا نمی‌تواند جریان نقدینگی را اداره کند. دولت اگر بتواند نقدینگی مورد نیاز جامعه را تأمین و هدایت کند، مطمئنا اولویت نخست آن مسکن نخواهد بود؛ بخش ساخت‌و‌ساز پس از رونق‌بخشی به تولید و صادرات در رتبه سوم اولویت‌های دولت قرار دارد.
نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در ادامه درباره آینده بازار مسکن و ساخت‌و‌ساز در سال ۹۶ گقت: با وجود آمارهای اعلام‌شده، رکود بازار مسکن و ساخت‌ساز کشور چهار ساله شده و لطمات زیادی به سایر بخش‌های اقتصادی از جمله بخش تولید مصالح ساختمانی وارد کرده است. حتی صنایع ظاهرا غیرمرتتبط مانند تولید لوازم خانگی به دلیل کمبود تقاضای خرید واحد مسکونی آسیب دیده و موجب تعطیلی بخش‌های گسترده‌ای از بازار کار شده است.
وی با بیان اینکه انبوه‌سازان نخستین گروه از زیان‌دیدگان رکود بازار ساخت‌ساز هستند،‌ درباره علت تعمیق رکود مسکن و ناکارآیی برنامه‌های دولت برای خروج این بازار از رکود، گفت: ریشه رکود فعلی بازار مسکن به سال‌های گذشته ارتباط دارد که در آن سال‌ها به سبب محدودیت‌هایی که در سرمایه‌گذاری سایر بخش‌های تولیدی ایجاد شده بود، بسیاری از افراد پول‌ها و سرمایه‌های خود را به بخش مسکن تزریق کردند؛ این امر خود به خود حجم بالای عرضه را ایجاد کرده بود که پشت آن تقاضایی وجود نداشت. نتیجه این شد که بعد از گذشت چهار سال از رکود مسکن در کشور همچنان شاهد وجود تعداد زیادی خانه خالی در کلان‌شهرها و سایر شهرهای ایران هستیم.
انصاری ریشه تعدد مسکن خالی در کلان‌شهرها را داشتن نگاه کالایی به مسکن و نه مصرفی از سوی مردم و تولیدکنندگان مسکن عنوان و خاطرنشان کرد: هجوم نقدینگی به بخش مسکن این دیدگاه که از گذشته در مردم وجود داشت را دامن زد.
وی در پاسخ به این پرسش که بهترین راهکار برای خروج مسکن از رکود چیست؟، تأکید کرد: در مرحله اول باید جریان نقدینگی و دسترسی مردم به پول برای خرید مسکن روان شود و دولت و بانک‌ها اجازه دهند تا مردم بتوانند برای خرید مصرفی مسکن، به منابع مالی دسترسی آزادانه داشته باشند. در مرحله دوم نیز باید بخشی از نقدینگی به انبوه‌سازان و فعالان ساخت‌وساز مسکن ارائه شود تا آنها بتوانند برای اقشار نیازمند مسکن به عنوان سکونت و نه دلالی و خرید‌وفروش، واحدهای مسکونی جدید تولید کنند.
نایب‌رئیس اتاق ایران وجود نقدینگی را محرک تقاضای بازار مسکن دانست و گفت: آنچه در حال حاضر رکود بازار مسکن را دامن می‌زند، مازاد عرضه در برابر کمبود تقاضاست و برای تحریک تقاضا، بهترین راهکار، افزایش نقدینگی هدفمند برای اختصاص به بخش مسکن است.



همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا